Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Svenska elhojen körde 600 mil – bara med solkraft

juni 14, 2025

Oron bara växer i Gabriella Ahlströms framtidsroman

juni 14, 2025

Guide: Svenskar på rekordjakt på Bauhausgalan 2025

juni 14, 2025

Adopterades biologiska familjer kräver upprättelse: ”De inblandade borde straffas”

juni 14, 2025

Dags för Trumps militärparad: Vägskador befaras

juni 14, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Barnbok står i vägen för ukrainsk krigsskildring i ”Kvinnor och barn i mörkret”
Kultur

Barnbok står i vägen för ukrainsk krigsskildring i ”Kvinnor och barn i mörkret”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 26, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Kvinnor och barn i mörkret”

Av: Iryna Serebriakova, Masha Denisova, Barbro Lindgren.

Översättning: Jan Mark. Regi: Lars Rudolfsson. Scenografi: John Engberg.  Kostymdesign: Kersti Vitali Rudolfsson. Maskdesign: Anna Olofson. Ljusdesign: Anders Rosenquist. Musik och ljuddesign: Magnus Larsson. Studiomusiker: Anders Sjögren (klarinett). Medverkande: Lydia Flores Garcia, Malin From, Martin Hasselgren, Niklas Lindgren, Nina Irendotter, Richard Ahlman. Scen: Orionteatern, Stockholm. Speltid: 2 tim inkl paus.

”Hur spelar man teater i mörkret?” Det är en befogad öppningsreplik i en föreställning som börjar lite trevande innan den småningom finner sin form. 45 ton sand fyller Orionteaterns avskalade scenrum och skapar rörelsemotstånd för både skådespelare och publik. Helt nedsläckt är det heller inte; i hörnen lyser nödutgångarna grönt. Men mörkret tränger sig på i takt med tankar om både trivialiteter och livsnödvändigheter.

”Kvinnor och barn i mörkret” är till större delen baserad på pjäsen ”Kvinnor i mörkret” av Iryna Serebriakova och Masha Denisova, två unga dramatiker från Kiev. Den bygger på inlägg i sociala medier och skildrar den vardagliga krigstillvaron med utgångspunkt i de återkommande strömavbrotten – på sandscenen motarbetade med ficklampor, stearinljus och öppen eld. Samt det öronbedövande ljudet av en elgenerator.

Det handlar om hur en pannlampa kan skapa pragmatisk känsla av modemedvetenhet och rädslan för att elen ska försvinna innan maten på spisen kokat klart. Samt om nödvändigheten att kolla missilprognoserna på väg till lekplatsen, risken att fastna i hissen och den allmänna osäkerheten som måste övervinnas timme för timme i ett krigsdrabbat land. Materialet genomsyras av en svart humor, ibland med ekande skratt mitt i eländet.

Lydia Flores Garcia, Malin From och Nina Irendotter turas om att ge kvinnorna i texten röst, medan männen (Martin Hasselgren, Niklas Lindgren och Richard Ahlman) antingen stövlar förbi som soldater eller rumlar runt som lodis. Ljudet av flyglarm och luftangrepp tränger sig på och kryper under skinnet. Jag önskar att regissören Lars Rudolfsson hade nöjt sig där och låtit publiken gå hem med dessa berörande försök att få vardagen att fungera i en dysfunktionell tillvaro.

Men efter paus har man valt att skarva ihop stoffet med Barbro Lindgrens bilderbok ”Andrejs längtan” om två pojkar på rymmen från ett barnhem i Sankt Petersburg. Associationen till dagens tvångsförflyttade ukrainska barn är rimlig, men skarven är för löst gestaltad och tonen träffar inte rätt. Den lekfullt pantomimpräglade framställningen till förinspelad klarinett är förvisso kongenial med barnboken, men ställer sig i vägen för den verkliga angelägenheten här: Serebriakova och Denisovas slagkraftigt formulerade krigsskildring.

Vill man uppleva ”Kvinnor i mörkret” utan barnsligt påhäng kan man samtidigt bege sig till Uppsala stadsteater, där pjäsen just haft nypremiär. Medan ukrainsk musik haft svårt att få gehör hos konserthusen tycks intresset för ukrainsk samtidsdramatik i alla fall mer självklart på teaterscenerna.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Johanna Paulsson.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Oron bara växer i Gabriella Ahlströms framtidsroman

Kultur juni 14, 2025

Lite läskigt och väldigt snällt när gängen tar plats i två nya bilderböcker

Kultur juni 14, 2025

De gjorde folkmusik om bakfylla – och blev pionjärer i Norge

Kultur juni 14, 2025

DN väljer: Här är de bästa albumen vecka 24

Kultur juni 14, 2025

Anna Odell utforskar maktrelationen mellan förälder och barn i nytt verk

Kultur juni 14, 2025

Helsingforsbiennalen är på rätt spår med ödmjukhet inför naturen

Kultur juni 14, 2025

Åke Edwardson: Det går aldrig att resa ifrån någonting, inte ens i fyrtiofem kilometer i timmen

Kultur juni 14, 2025

Ståhlis: Nej nej, ingen leverpastej i bröllopstalet

Kultur juni 14, 2025

Christo Grozev kartlade sina egna mördare

Kultur juni 14, 2025

Redaktörens Val

Oron bara växer i Gabriella Ahlströms framtidsroman

juni 14, 2025

Guide: Svenskar på rekordjakt på Bauhausgalan 2025

juni 14, 2025

Adopterades biologiska familjer kräver upprättelse: ”De inblandade borde straffas”

juni 14, 2025

Dags för Trumps militärparad: Vägskador befaras

juni 14, 2025

Lite läskigt och väldigt snällt när gängen tar plats i två nya bilderböcker

juni 14, 2025

Senaste Nytt

De gjorde folkmusik om bakfylla – och blev pionjärer i Norge

juni 14, 2025

Björn Söder om biståndsbråket: Lägg ner Sida

juni 14, 2025

Här finns Irans kärnenergiprogram

juni 14, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?