”In praise of shadows” utspelar sig vid foten av glaciärliknande berg, gestaltade av spetsiga trianglar. Den högsta är åtta meter hög, och de medverkande artisterna siktar på liknande höjder.
– När vi är som högst är vi sju meter upp i luften, säger Axel Ahl, en av cirkuskompaniet Below Zeros grundare och konstnärliga ledare.
Kompaniet grundades 2018 av Klara Sköldulf Philipp, Lukas Ivanow, Axel Ahl och Sara Runsten. Sedan dess har man hunnit göra sig ett namn inom den moderna cirkuskonsten.
– Vi förenades i att vi alla tycker att cirkusen har ett helt eget språk, ett slags direkt tilltal som det är väldigt svårt för publiken att värja sig mot, säger Sara Runsten.
Föreställningen hämtar sin titel från en essä av den japanska författaren Junichiro Tanizaki. Men det är inte en text om japansk arkitektur som ska gestaltas på scen.
– Snarare hämtar vi inspiration från ett av de ämnen som essän avhandlar, det som kallas ”wabi-sabi” och som handlar om att hitta skönhet i det ofullkomliga, säger Axel Ahl.
Han och Sara Runsten medverkar själva i föreställningen tillsammans med ytterligare fem av Nordens absolut bästa cirkusartister. Att man är just sju personer på scen är inget sammanträffande. Tvärtom är det själva grundidén till ”In praise of shadows”.
– Inom gruppakrobatiken skulle man kunna säga att sju är något av ett ”defekt” nummer. Man jobbar ofta i duos och trios, vilket innebär att en alltid lämnas ensam. Föreställningen handlar delvis om att tillhöra eller inte tillhöra en grupp, och sårbarheten i detta, säger Sara Runsten.
”In praise of shadows” är kompaniets största produktion hittills – efter sommarens 20 föreställningar i Stockholm väntar en Sverigeturné och därefter världen.
– Det finns ett stort intresse för svensk cirkus utomlands, säger Sara Runsten.
Produktionens storlek och den omfattande turnén möjliggörs av att föreställningen är en samproduktion mellan kompaniet och Kulturhuset Stadsteatern. Josefin Rosales, som vid årsskiftet lämnar sitt uppdrag som konstnärlig ledare för Parkteatern, ser fram emot premiären den 4 juni och hoppas att vädergudarna ska vara på gott humör.
– Vi på Parkteatern brukar säga att vi aldrig ställer in. Men skulle vädret vara riktigt dåligt har vi alltid en plan b för våra föreställningar. Så även för den här, säger hon.
”In praise of shadows” är på grund av sin mycket våghalsiga höghöjdsakrobatik en extra väderkänslig produktion. Det handlar kort och gott om att måna om de medverkande artisternas säkerhet. En fot som halkar till på en regnvåt scen är förenat med direkt livsfara.
– Annars är det vi håller på med säkert, allt är väl inövat. Cirkusens väg går genom misslyckandet, därför börjar man träna med säkerhetslinor, därefter med folk runt om som kan fånga. Det är sällan det sker några allvarliga olyckor inom cirkusen, säger Axel Ahl.
Kort sagt är det så kallade ”kamikazee-kastet” – som föreställningen drar till sin spets – inte så farligt som det låter. Någon ”största möjliga tystnad” är heller inte nödvändig. Tvärtom bidrar musikerna Mischa Grind och Anna Möller med nyskriven musik framförd live.
– Akrobatik handlar förstås mycket om teknik, men också om tillit. Man måste lita på att någon fångar en när man kastar sig från flera meters höjd, säger Sara Runsten.
Kastare, undermän och flygare – cirkuskonsten har sitt eget lingua och artisternas roller bestäms ofta av deras fysik. Axel Ahl, som hör till de större artisterna, är en självklar bas. Sara Runsten däremot är ett par storlekar mindre och lättare, och därför en flygare.
– Men vi försöker faktiskt utmana också den saken. Det är lite vad cirkus i grunden handlar om, att hela tiden utmana och tänja på gränserna. Har man lärt sig att jonglera med tio bollar, ja, då kanske man testar att göra det stående på ett ben, säger hon.
Såväl Sara Runsten som Axel Ahl blev cirkusfrälsta redan i unga år. Båda hade sysslat med dans och teater innan – Axel även med parkour – men inte riktigt känt att de hittat rätt.
– Cirkusen var som en perfekt blandning av allt som jag tyckte om, säger Axel Ahl.
I Sverige är cirkusen på frammarsch. Cirkus Cirkör som har byggt upp och länge ägt marknaden för modern cirkus i Sverige, är inte längre ensam spelare på plan.
– Sverige har länge levererat duktiga cirkusartister. Det finns kurser, gymnasier och även en cirkushögskola. Problemet har varit att de flesta artister har fått söka sig utomlands. Men nu växer det fram en cirkusscen i Sverige som kan fånga upp dem, säger Sara Runsten.
Läs mer:
”Romeo och Julia” ska spelas på Sergels torg
80-årsfirande Parkteatern söker en större publik