Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Brist på utbildade förskollärare – trots minskade barnkullar

augusti 20, 2025

Felicia Åkerman: Riksbanken tar passagerarplatsen i höst

augusti 20, 2025

Eurovision song contest till Wien 2026

augusti 20, 2025

Styrräntan kvar på 2 procent – kan sänkas senare i år

augusti 20, 2025

Svartsynta ”The dog” gör en brutal nedstigning i Mombasas undre värld

augusti 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Berlinbiennalen visar att viktigt ämne inte är detsamma som bra konst
Kultur

Berlinbiennalen visar att viktigt ämne inte är detsamma som bra konst

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 26, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Utställningar

”Das flüchtige weitergeben/Passing the fugitive on”

13:e Berlinbiennalen. Visas t o m 14/9

”Ja, som vi kan konstatera är läget fortfarande mycket allvarligt”, sa Lars Vilks med ett pillemariskt leende när vi åt middag tillsammans för det som skulle bli sista gången, under Venedigbiennalen 2019. Han syftade på konsten, som i vanlig ordning var upptagen av orättvisor och elände runtom i världen, enligt den koreografi som etablerats: Biennalens konstnärliga ledning väljer ut Viktig Konst som tar upp Viktiga Frågor, och tillrest publik nickar allvarligt. Sedan åker publiken hem och allt fortsätter ungefär som vanligt.

Jag rätt säker på att Vilks hade sagt något liknande om årets Berlinbiennal. Här blir vi medvetandegjorda om både paramilitärt anstrukna dadelpalmer i Pakistan i en film av Shahana Rajani, och om den egyptiska nyhetsrapporteringen under arabiska våren genom Huda Lutfis dumstrutar av gamla tidningsklipp (dessvärre oöversatta).

Rysslands imperialism och upprepade krigsbrott i det brutala angreppskriget mot Ukraina lyser däremot med sin frånvaro, för det har konstvärlden svårt att förhålla sig till eftersom Ukraina söker sig mot väst och väst anses ont. Gazakonflikten passar däremot i en traditionell vänstervärldsbild men saknas också, eftersom vi befinner oss i Tyskland och en kritik mot Israel blir för problematisk här.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Huda Lutfi, ”The fool’s journal”, 2013/14, vy från KW Institute for Contemporary Art.

Bild 3 av 3

Då är det enklare att ta upp avlägsna problem. Till exempel genom Gabriel Alarçons folkkonstinspirerade altare som kritiserar gruvbolagens verksamhet i ”Litiumtriangeln” mellan Argentina, Chile och Bolivia och tillhörande utfolksförflyttningar. Eller Vikrant Bhises målningar som berättar om de i det indiska kastsystemet ”orena” daliternas svårigheter att få tillgång till rent drickskvatten. Eller den skakiga dokumentationen från en klaustrofobisk performance av burmesen Htein Lin där han iscensätter minnen från sin fängelsetid och äter upp en fluga.

”Passing the fugitive on”, alltså skicka vidare flyktingen/rymlingen, är tema för den här biennalupplagan. Den vill vara lite smartare, mer intervenerande än plakatviftande. Maskot och symbol för årets Berlinbiennal är ingen mindre än räven, listigast bland djuren i folksagor världen över.

Ambitionen är lätt att sympatisera med, men den når inte riktigt hela vägen. Stundtals infinner sig den där känslan av att tas som gisslan, som var så vanlig under 2010-talet: Om jag inte går med på att den här konsten är bra eftersom att den tar upp viktiga frågor, så är jag i bästa fall hjärtlös. Att påpeka bristande estetisk gestaltning eller visuell torftighet är att vara ytlig. I bästa fall.

Den burmesiska aktivistgruppen Panties for peace som via ambassader skickade trosor till juntageneralerna för 15-20 år sedan kan man möjligen tycka är lite kul. De collage som får illustrera dem är fullständigt banala. Det innebär inte att jag är för regimen i Myanmar.

Bild 1 av 3

Elshafe Mukhtar, ”When bots rule a great nation”, 2025, installation i en tidigare domstolsbyggnad.

Bild 2 av 3

Installation av Milica Tomić i en före detta domstolsbyggnad.

Bild 3 av 3

Men i en gammal tom och sliten domstolsbyggnad på Lehrter Straße, där skotthålen från 1945 ännu är kvar i fasadteglet, tar det sig. Direkt innanför entrén syns röda pappersark virvla runt inne i den tomma receptionen bakom glasluckan. Det är ett av Anna Scalfi Eghenters verk på den här delutställningen som utgår från kommunisten Karl Liebknecht, som stod åtalad just i detta hus innan han och spartakistupprorets andra ledargestalt Rosa Luxemburg mördades 1919.

I en korridor ser man Elshafe Mukhtars på samma gång konkreta och gåtfulla väggmålningar från inbördeskrigets Sudan, i ett rum intill hänger en härva av ett tjockt rep av textil ner från taket och protokollutdrag från massgravar i Srebrenica citeras på väggarna, i en installation av Milica Tomić. Medan Padmini Chetturs videoinstallation håller en kvar genom sin drömlika, intensiva vaghet.

Det är kanske inte banbrytande nytt, men fint och rytmiskt installerat. Med verk som man faktiskt bryr sig om vad de vill berätta om eftersom de gör det på ett sätt som man vill lyssna på. Koncentrerat och med en poetisk sensibilitet, och där innehåll inte automatiskt trumfar form. Det känns som att konsten rör sig åt rätt håll, vi får se om konstvärlden hänger på också.

Läs mer om konst på dn.se

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Eurovision song contest till Wien 2026

Kultur augusti 20, 2025

Svartsynta ”The dog” gör en brutal nedstigning i Mombasas undre värld

Kultur augusti 20, 2025

Flanören: Vissa män kan bara inte ha hatt

Kultur augusti 20, 2025

Rachel Mohlin gör tv-serie om språk: ”Kärlek är ett underbart ord”

Kultur augusti 20, 2025

Bildade konstmord i Arne Dahls nya deckare

Kultur augusti 19, 2025

Åsa Beckman: Marius och prins Andrew tävlar i vem som skämmer ut monarkin mest

Kultur augusti 19, 2025

Helena Lindblad: Kulturkändisar, kreativitet och konspirationer laddar den svenska filmhösten

Kultur augusti 19, 2025

Fredrik Malm: Skamligt att Johannes Klenell förminskar problemet med extremism

Kultur augusti 19, 2025

Björn Wiman: Kyrkflytten är en hjärttransplantation för hela samhället

Kultur augusti 19, 2025

Redaktörens Val

Felicia Åkerman: Riksbanken tar passagerarplatsen i höst

augusti 20, 2025

Eurovision song contest till Wien 2026

augusti 20, 2025

Styrräntan kvar på 2 procent – kan sänkas senare i år

augusti 20, 2025

Svartsynta ”The dog” gör en brutal nedstigning i Mombasas undre värld

augusti 20, 2025

Farshid Jalalvand: Är rebellerna i rökrutan fortfarande coola?

augusti 20, 2025

Senaste Nytt

Flanören: Vissa män kan bara inte ha hatt

augusti 20, 2025

Landerholm: Informerade Regeringskansliet om ohållbar arbetssituation

augusti 20, 2025

Rachel Mohlin gör tv-serie om språk: ”Kärlek är ett underbart ord”

augusti 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?