Stockholms stads prioritering av cykeltrafiken syns lite varstans i huvudstaden. På Västerbron och Skanstullsbron har exempelvis körfält för biltrafik fått ge plats för cyklister. Nu väntar en liknande omdaning av Sveavägen.
På en sträcka om 1,3 kilometer mellan Odengatan och Mäster Samuelsgatan kommer två av fyra körfält för biltrafik att försvinna. Där ska det i stället bli cykelbanor.
– Det här är ett nytt arbetssätt som vi har. Vi försöker hitta olika sätt att göra passa-på-åtgärder. Asfalten på Sveavägen skulle ändå läggas om och då passar vi på att göra de här åtgärderna, utan att behöva gräva och lägga ny kantsten, säger Lars Strömgren.
Nu kommer i stället en separerad cykelbana att skapas i gatunivå. Mellan cykelfältet och vägbanan byggs en enklare barriär.
– De gamla cykelbanorna blir ytterligare yta för utserveringar eller gångtrafikanter, säger Lars Strömgren och påpekar att det även tillkommer nya träd längs med Sveavägen.
– Det blir en trevligare gata att vistas på för alla som rör sig där.
Arbetet ska påbörjas i höst och beräknas vara klart senare under hösten. I ett tjänsteutlåtande påpekas det att kostnaden för projektet är ”relativt låg”.
– Vi har avsatt 9,5 miljoner kronor i investeringsutgift. Jag skulle säga att vi får väldigt mycket för pengarna, säger Lars Strömgren.
Enligt tjänsteutlåtandet är det svårt att cykla på den aktuella sträckan i dag eftersom cykelbanorna är smala och ojämna. Ibland upphör de plötsligt. Det konstateras att såväl framkomlighet som trafiksäkerhet för cyklister är låg.
Bedömningen är att åtgärden kommer att medföra en viss ökning i restiderna under eftermiddagarna för bilister som kör söderut. I nordlig riktning tros framkomligheten inte minska trots att körfälten blir färre.
– Det blir mindre yta för bilar, men bedömningen är att framkomligheten inte påverkas i någon stor utsträckning, säger Lars Strömgren.
Vissa bilister kanske ändå blir arga över nyordningen?
– Jag upplever att konfliktnivåerna har minskat de senaste åren. Även de som kör bil har insett att i en stad där många ska röra sig samtidigt så tjänar till och med dom på att så många som möjligt cyklar. Det gäller inte minst leveranser och transporter.
Omgörningen kommer alltså att bli av ett enklare snitt. Bakgrunden till att inte mer pengar avsätts för att göra mer genomgripande åtgärder är att stadens budget är ansträngd och att trafikförvaltningen på sikt kommer att gräva upp gatan för att åtgärda tätskiktet på tunnelbanan som ligger mellan Oxtorgsgatan och Handelshögskolan. Det arbetet påbörjas tidigast 2031.
Läs mer:
Sju år av trafikstök väntar när Götgatan grävs upp
Bilfritt på Sveavägen i Stockholm även i sommar
Nej till ny miljözon i Stockholm city