Kritiken har varit omfattande sedan den digitala marknadsplatsen Blocket lanserade sin nya plattform i mitten av november. Köpare klagar på att sökfunktionen har blivit sämre medan säljare, i synnerhet inom fordonskategorin, vittnar om betydligt färre annonsvisningar och kunder än tidigare.
– Många mindre handlare kommer att behöva bomma igen. Men även större handlare går på knäna. De sitter ju kvar med sina kostnader samtidigt som kundtillströmningen avtar, sade bilhandlaren Almir Tatarevic till DN tidigare i veckan.
Även i andra medier har bilhandlare uttryckt frustration över förändringarna. Kritiken har än så länge i huvudsak kommit från mindre firmor. Men även Bilia, som är en av de största bilåterförsäljarna i Europa med en omsättning på drygt 25 miljarder kronor i Sverige, vädrar nu sitt missnöje över Blockets agerande.
– Vår bild är att nya Blocket har en massa brister och överlag har blivit sämre. Andelen leads (potentiella kunder, red. anm.) till Bilia från Blocket är lägre i dag jämfört med för ett år sedan, säger kommunikationsdirektör Anders Rydheimer.
Är du orolig för att det ska påverka försäljningen?
– Nej, det är jag inte. Jag hade varit mer orolig om det bara gällde vårt bolag, och om vi inte hade haft en stark egen sajt samt andra kanaler att nå ut genom.
Han påpekar att koncernen inte står och faller med Blocket, men att det fortfarande är en viktig annonsplattform. Det kan dock bli ändringar på den saken, om sajten inte lyckas komma till rätta med problemen.
– När något inte blir bättre, men dyrare, kanske det på sikt får konsekvenser. Vi är förstås inte beredda att betala mer för något som inte ger lika mycket. Men vi har inte tagit några beslut kring det och jag förutsätter att Blocket arbetar med bristerna.
Hur mycket Bilia-koncernen lägger på Blocketannonsering är inget han vill svara på, men uppger att det rör sig om miljonbelopp.
– Det är väldigt mycket pengar, konstaterar Anders Rydheimer.
Samtidigt ser han det som positivt att Blockets mångåriga dominans på begagnatmarknaden i Sverige nu kanske kan utmanas på allvar av andra aktörer. En sådan är Wayke som ägs Motorbranschens Riksförbund samt en lång rad enskilda handlare. De uppger att de haft ett stort inflöde av kunder sedan Blocket lanserade sin nya plattform.
– Vi har nästan svårt att hinna med så många inkommande förfrågningar om att bli kunder som vi har just nu. Det är bilhandlare som vill ha alternativ till Blocket, men också en ökad trafik från konsumenter som letar ställen att hitta bil, säger Martin Fransson, vd på Wayke.
Sajten lanserades redan 2017 som en ”Blocketdödare” inom fordonskategorin, men att utmana den ledande marknadsplatsen visade sig vara svårt. Under resans gång har bolaget justerat sitt erbjudande och betraktar sig i dag även som en teknikleverantör till handlarna.
– Marknadsplatsen är viktig i en fas av kundresan. För dem (Blocket) är det viktigaste att kunderna är där, medan för oss är det lika viktigt att man kommer till handlarens egen hemsida via vår teknik, säger Martin Fransson.
Läs mer:
Bilhandlare rasar mot nya Blocket
















