Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
”En illusion att tro att al-Assad kunde störtas utan blodspillan”

”En illusion att tro att al-Assad kunde störtas utan blodspillan”

december 8, 2025
Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

december 8, 2025
Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Birgitta Rubin: Kuppen mot Louvren har ett skräckscenario
Kultur

Birgitta Rubin: Kuppen mot Louvren har ett skräckscenario

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 20, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Birgitta Rubin: Kuppen mot Louvren har ett skräckscenario

Kuppen mot Louvren sätter genast fart på spekulationer och jämförelser med andra konststölder – för oss närmast rififikuppen mot Moderna museet 1993, de väpnade rånen på Nationalmuseum år 2000 och Munchmuseet 2004. Stöldgodsens värden är i alla dessa fall enorma, konstföremålen ikoniska och tjuvarna fräcka, snabba och väl förberedda. Insiderbrott är vanliga – redan 1911 då ”Mona Lisa” stals från Louvren.


Stöldgodset har också blivit allt svårare att sälja på grund av databaser över stulna konstskatter, plus AI-verktyg som lätt identifierar försvunna föremål på digitala bilder

Stölder av kulturarvsföremål har dock blivit svårare att genomföra på grund av alltmer avancerade säkerhetssystem (ofattbart bristfälliga på Louvren). Stöldgodset har också blivit allt svårare att sälja på grund av databaser över stulna konstskatter, plus AI-verktyg som lätt identifierar försvunna föremål på digitala bilder.

Så slipade brottslingar behöver en säker köpare – eller satsa på ”artnapping” och kräva en lösensumma, vilket för övrigt Nationalmuseum vägrade betala år 2000. Den rafflande historien har Ernst Brunner omsatt i romanen ”Yngling på guld”.

I filmhistorien har spektakulära konstkupper varit ett älsklingstema. Min favorit är ”Äventyraren Thomas Crown”, nyinspelningen från 1999 med Pierce Brosnan – en gentlemannatjuv som stjäl en Monetmålning värderad till hundra miljoner dollar, för att kunna njuta den i splendid isolation. Hemliga konstsamlare av denna sort har avslöjats flera gånger i Asien.

Det allra senaste i fiktionen är dock stölder av kulturföremål som i sin tur rövats av hänsynslösa kolonisatörer, i synnerhet i Afrika. Än så länge alltså mest som fantasier, som uttryckts av vassa kulturdebattörer – ett frustrerat svar på resititutionsprocesser som gått i stå.

Skräckscenariot i stöldsammanhang är att konsten blir skadad, nedsmält eller på annat sätt demonterad, vilket är en akut fara för kända smycken med dyrbara ädelstenar.

En mardröm nu för Louvren.

Läs mer: ”Antikrundan”-profilen om juveldramat: ”Det blir ett hack i historien”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Kultur december 7, 2025
László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

Kultur december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

Kultur december 7, 2025
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025

Redaktörens Val

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

december 8, 2025
Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025

Senaste Nytt

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?