Det är när man googlar för att säga upp prenumerationer, som det nederländska företaget Termination Experts dyker upp. Tidigare hette det Bymetis.
Sajterna har avlöst varandra, Termination Experts är den som varit mest aktiv det andra halvåret i år. Bägge är registrerade i Nederländerna, har samma upplägg, och det går inte att få tag på någon representant.
Som DN berättat ett par gånger tidigare är det många som blivit lurade att fylla i ett formulär på hemsidan när man till exempel velat säga upp en prenumeration på en tidning.
Man har trott att det var tidningens tjänst, och inte heller förstått att Termination Experts tar flera hundra kronor i avgift. Tjänsterna hävdar att de skickar ett mejl till respektive företag, och eventuellt även ett pappersbrev.
En del konsumenter hävdar att de inte ens använt tjänsten, men ändå fått mejl med krav på betalning. Vid varje ny påstötning om betalning skrivs beloppet upp.
Enligt Konsumentverkets statistik har sedan i somras 216 anmälningar mot Termination Experts kommit in.
Rådet från myndigheternas sida är att man om man blivit lurad ska bestrida kravet och inte betala.
Nu har dock en av de drabbade, en kvinna som DN varit i kontakt med, fått ett mejl med krav på betalning från inkassobolaget ”Swift Debt Assist”, även det ett nederländskt företag.
Att företagen på det här sättet skruvar upp retoriken och hoten kan göra folk mer oroliga, men rådet är fortfarande desamma, oavsett var kravet kommer ifrån – bestrid och betala inte.
Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogdemyndigheten, gjorde i veckan en ny sökning i myndighetens register, för att se om de aktuella företagen, inklusive ”Swift Debt Assist” faktiskt försöker driva in pengarna. Men det finns fortfarande inga sådana fall.
”Vår erfarenhet är att de bolag som sysslar med tveksamma metoder drar sig för att skicka krav till oss. Det kostar pengar att ansöka om betalningsföreläggande, de vet att de kan bli granskade och att ärenden vid bestridande skickas till tingsrätten. Ofta spelar de på människornas rädsla för kronofogden, men man ska inte vara rädd för kronofogden. Om betalningsföreläggande skickas in till oss och man bestrider det, då kommer vi inte påbörja indrivning innan domstolen har sagt sitt. Men som vi ser, inga sådana ärenden har kommit till oss.” skriver han i ett mejlsvar till DN.
Han tipsar också om att man alltid kan logga in på Mina sidor på Kronofogdemyndigheten och kontrollera om man har något krav emot sig där.
Läs mer:
Betala inte till bluffbolagen – drivs inte till kronofogden
Anmälningsvåg mot företag som säger upp prenumerationer