Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Trumpfoto borta från släppta Epsteinfilerna

Trumpfoto borta från släppta Epsteinfilerna

december 21, 2025
Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

december 21, 2025
Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

december 20, 2025
Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

december 20, 2025
Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » BMW 3-serie – en laddhybrid som tar för sig
Ekonomi

BMW 3-serie – en laddhybrid som tar för sig

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 27, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
BMW 3-serie – en laddhybrid som tar för sig

Dagens BMW 3-serie, som nyligen uppdaterats, fyller sju år och beräknas leva minst tre år till vilket skulle göra den till den, tillsammans med E30-generationen från 1982, längst levande 3-serien genom tiderna. Målen om total elektrifiering av bilmärkens utbud har skjutits längre fram i framtiden, men någon nysatsning på de bilmodeller som för många tillverkare säljer bäst sker ytterst sällan.

Känns den här bilen gammal? Både ja och nej. Om du kliver direkt från en elbil av senaste snitt kan exempelvis interiören med sina utspridda funktioner kännas daterad – trots stor skärmlösning. Men på flera punkter känns den faktiskt riktigt fräsch.

Fakta.BMW 330e xDrive Touring

Miljö

● Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 23 gram/km.

● Förbrukning vid blandad körning: 0,11 l/mil.

● Räckvidd el: 9,1 mil.

Ekonomi

● Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 633 700/7 519/9 987 kronor.

● Fordonsskatt: 360 kronor per år.

● Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

● Motor: Bensin 135 kW (184 hk), 300 Nm. El 80 kW (109 hk), 265 Nm. Totalt 215 kW (292 hk), 420 Nm.

● Batterikapacitet: 19,5 kWh.

● Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 11/– kW.

● Drivning: Fyrhjulsdrift.

● Växellåda: 8-växlad automatlåda.

● Acceleration 0–100 km/tim: 6,0 sekunder.

● Toppfart: 225 km/tim.

Mått/vikt

● Längd/bredd/höjd: 471/183/145 centimeter.

● Bagagevolym: 410/1 420 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

● Tjänstevikt: 2 139 kg.

● Maximal släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Provkörningen börjar med fulladdat batteri med sikte på vår räckviddsslinga. Körningen innehåller lite stadstrafik, lite utfartsled och sedan 70- och 80-vägar tills laddhybridbatteriet tar slut. Bilen indikerar att vi ska ta oss 86 kilometer på el, BMW anger WLTP-räckvidd på 84–91 kilometer. Resultatet? Bilen klarar 97 kilometer, ett mycket bra resultat. Jämför det med föregångarens WLTP-räckvidd på 5,7 mil (men bilen gick bara 4,7 mil längs vår räckviddsslinga).

Bild 1 av 4

Bild 2 av 4

Bild 3 av 4

Bild 4 av 4

Även den uppdaterade laddeffekten, nu på 11 kW, anser vi vara bra. Ett enormt kliv upp från föregångarens snigelladdning på 3,7 kW.

Bränsleförbrukningen under provkörningen när batteriet är tomt landar på 0,76 liter per mil med en hel del motorvägskörning. Klart gångbart även det. Kritiken rörande räckvidd och laddhastighet kan därmed avskrivas, BMW 330e xDrive Touring gör vad den ska och mer därtill. Dock noterar vi att batteriet fortfarande tar plats från lastutrymmet, 90 liter för att vara exakt. Laddhybridversionerna noteras för 410 VDA-liter med uppfällt säte och 1 420 med nedfällt mot 500/1 520 för övriga 3-serie Touring. Plus i kanten dock för öppningsbara bakrutan, för lastfacket i bagageutrymmet som rymmer både last- och insynsskydd när de inte används samt för 40/20/40-delningen av baksätet. Smarta lösningar som gör vardagslivet lite smidigare.

Körupplevelsen då? Tidigare har ladd­hybridversionen kritiserats av oss på grund av stötig gång. Ute på vägen, oavsett situation, känns bilen faktiskt lite bättre än tidigare. Den stöter inte lika hårt, den har lättare att finna ett lugn och den ger faktiskt bättre mekanisk komfort – alltså bättre fjädring och stötdämpning.

Bild 1 av 4

Bild 2 av 4

Bild 3 av 4

Bild 4 av 4

Det större batteriet innebär en högre tjänstevikt och vår bil väger enligt registreringsbeviset 2 137 kg. Vikten i sig verkar ge ett lugn som fungerar, men jag hade hellre sett en lägre tjänstevikt med samma beteende. Dagens bilar har blivit alldeles för tunga. Men vem sitter på lösningen för den lätta bilen när allt ständigt ökar i vikt? Alla förslag mottages tacksamt.

Styrningen är helt okej att hantera. Den nya M Sport-ratten i vår bil är inte fullt lika grov som tidigare och jag finner att jag trivs på förarplatsen. Förvisso har jag lite svårt att förstå placeringen av funktioner bakom växel­väljaren, men de används sällan.

Kraften räcker gott och väl till och jag gillar hur bilen hanterar sig genom kurvorna, samtidigt som styrningen behåller en hyfsad precision. Bilen går lugnt och fint när den ska göra det, balanserat och spänstigt när den ska göra det. En bra kompromiss.

Sammantaget är den uppdaterade bilen klart bättre än föregångaren – men konkurrensen slutar ju inte där. Prislappen börjar på 633 700 kronor och 330e xDrive Touring med lite extrautrustning likt vår bil landar lätt uppåt 680 000 kronor. Högt pris, som ställer höga krav. Men med lång räckvidd är de närmare målet.

BMW 330e xDrive Touring

Betyg. Del för del
● Köregenskaper: 4

● Säkerhet: 4

● Miljö: 4

● Komfort: 4

● Ekonomi: 3

● Totalbetyg = 19 av 25

Plus och minus

Plus

• Lång elräckvidd.

• Förbättrad komfort.

• Nu med bättre laddprestanda.

Minus

• Krympt bagageutrymme.

• Hög prisbild.

• Hårt baksäte.

Det här är nytt

• Större batteri. Numera på 19,5 kWh vilket ska ge en räckvidd på 84–91 km enligt WLTP-körcykeln. Vi når hela 97 km längs vår räckviddsslinga.

• Snabbare laddning. BMW erbjuder 11 kW i laddhastighet, vilket numera bör vara standard.

• Mer komfortabel chassisättning, säger BMW. Vi undrar hur långt det räcker?

Rivaler

● Audi A5 Avant e-hybrid S line Edition quattro

Nya A5 i laddhybridutförande ska gå något längre än BMW på el och i detta S line-utförande något starkare och dyrare.

Pris: 669 000 kronor.

● Volvo V60 T6 AWD Laddhybrid Plus Nordic Edition

Motsvarande räckvidd på el i Volvo V60, men priset är tveklöst väldigt konkurrenskraftigt för denna något lägre utrustade version.

Pris: 539 900 kronor.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

Ekonomi december 20, 2025
Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

Ekonomi december 20, 2025
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025

Redaktörens Val

Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

december 21, 2025
Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

december 20, 2025
Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

december 20, 2025
Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

december 20, 2025
Uppgifter: Alexander Isak fotskadad

Uppgifter: Alexander Isak fotskadad

december 20, 2025

Senaste Nytt

Mats Malm avgår som ständig sekreterare – Ingrid Carlberg tar över

Mats Malm avgår som ständig sekreterare – Ingrid Carlberg tar över

december 20, 2025
Motorhaveri för ryskt fartyg med sanktioner utanför Höganäs

Motorhaveri för ryskt fartyg med sanktioner utanför Höganäs

december 20, 2025
Här är fakta du behöver för att vinna politikbråket vid julbordet

Här är fakta du behöver för att vinna politikbråket vid julbordet

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?