Dagens BMW 3-serie, som nyligen uppdaterats, fyller sju år och beräknas leva minst tre år till vilket skulle göra den till den, tillsammans med E30-generationen från 1982, längst levande 3-serien genom tiderna. Målen om total elektrifiering av bilmärkens utbud har skjutits längre fram i framtiden, men någon nysatsning på de bilmodeller som för många tillverkare säljer bäst sker ytterst sällan.
Känns den här bilen gammal? Både ja och nej. Om du kliver direkt från en elbil av senaste snitt kan exempelvis interiören med sina utspridda funktioner kännas daterad – trots stor skärmlösning. Men på flera punkter känns den faktiskt riktigt fräsch.
Provkörningen börjar med fulladdat batteri med sikte på vår räckviddsslinga. Körningen innehåller lite stadstrafik, lite utfartsled och sedan 70- och 80-vägar tills laddhybridbatteriet tar slut. Bilen indikerar att vi ska ta oss 86 kilometer på el, BMW anger WLTP-räckvidd på 84–91 kilometer. Resultatet? Bilen klarar 97 kilometer, ett mycket bra resultat. Jämför det med föregångarens WLTP-räckvidd på 5,7 mil (men bilen gick bara 4,7 mil längs vår räckviddsslinga).
Även den uppdaterade laddeffekten, nu på 11 kW, anser vi vara bra. Ett enormt kliv upp från föregångarens snigelladdning på 3,7 kW.
Bränsleförbrukningen under provkörningen när batteriet är tomt landar på 0,76 liter per mil med en hel del motorvägskörning. Klart gångbart även det. Kritiken rörande räckvidd och laddhastighet kan därmed avskrivas, BMW 330e xDrive Touring gör vad den ska och mer därtill. Dock noterar vi att batteriet fortfarande tar plats från lastutrymmet, 90 liter för att vara exakt. Laddhybridversionerna noteras för 410 VDA-liter med uppfällt säte och 1 420 med nedfällt mot 500/1 520 för övriga 3-serie Touring. Plus i kanten dock för öppningsbara bakrutan, för lastfacket i bagageutrymmet som rymmer både last- och insynsskydd när de inte används samt för 40/20/40-delningen av baksätet. Smarta lösningar som gör vardagslivet lite smidigare.
Körupplevelsen då? Tidigare har laddhybridversionen kritiserats av oss på grund av stötig gång. Ute på vägen, oavsett situation, känns bilen faktiskt lite bättre än tidigare. Den stöter inte lika hårt, den har lättare att finna ett lugn och den ger faktiskt bättre mekanisk komfort – alltså bättre fjädring och stötdämpning.
Det större batteriet innebär en högre tjänstevikt och vår bil väger enligt registreringsbeviset 2 137 kg. Vikten i sig verkar ge ett lugn som fungerar, men jag hade hellre sett en lägre tjänstevikt med samma beteende. Dagens bilar har blivit alldeles för tunga. Men vem sitter på lösningen för den lätta bilen när allt ständigt ökar i vikt? Alla förslag mottages tacksamt.
Styrningen är helt okej att hantera. Den nya M Sport-ratten i vår bil är inte fullt lika grov som tidigare och jag finner att jag trivs på förarplatsen. Förvisso har jag lite svårt att förstå placeringen av funktioner bakom växelväljaren, men de används sällan.
Kraften räcker gott och väl till och jag gillar hur bilen hanterar sig genom kurvorna, samtidigt som styrningen behåller en hyfsad precision. Bilen går lugnt och fint när den ska göra det, balanserat och spänstigt när den ska göra det. En bra kompromiss.
Sammantaget är den uppdaterade bilen klart bättre än föregångaren – men konkurrensen slutar ju inte där. Prislappen börjar på 633 700 kronor och 330e xDrive Touring med lite extrautrustning likt vår bil landar lätt uppåt 680 000 kronor. Högt pris, som ställer höga krav. Men med lång räckvidd är de närmare målet.















