Andra generationen BMW X1 betraktades med största misstänksamhet av de märkestrogna när den lanserades för tio år sedan. Liksom BMW 2-serie Active Tourer drevs den i tvåhjulsdrivet utförande med framjulen i stället för med hjulparet bak som brukligt hos märkets bilar. De som gick in i bilhallarna hade däremot inga problem med nymodigheten – modellerna sålde riktigt bra.
BMW X1 generation två, med internkod F48, må se ut som en evolution av generation ett från 2009 men under skalet döljer sig plattformen UKL som än i dag, i uppdaterad form, används av såväl BMW som Mini. Generation två bröt också trenden med att växa, i alla fall på längden. F48 är högre och bredare än föregående generation men var ett par centimeter kortare.
Även axelanståndet är kortare men bilens mått är bättre disponerade och bagageutrymmet mäktade med 200 liter mer än utgående generation med baksätesryggarna fällda. Ryggen är tredelad och stolarna är skjutbara 13 centimeter i längsled. Baksätet är rymligt och glasytornas stora vilket ger en fin åkkomfort för passagerarna där bak.
Bakom ratten har körsmidighet varit fokus. Körställningen är upprätt och styrningen lätt, så pass att bilen kan upplevas som vinglig i högre hastigheter.
Inredningen går i klassisk BMW-anda med fina material, tydliga reglage och sköna stolar med bra skjutmån. Komforten hämmas dock av högt däckbuller och stötig gång som delvis kan tillskrivas de punkteringsfria däck som var standardmonterade på en del bilar.
Motormässigt finns en handfull alternativ av såväl bensin- som dieseltyp att välja på med effektuttag på mellan 116 till 231 hästkrafter. Automatlåda och fyrhjulsdrift fanns som tillval till alla utom till de minsta motorerna.
Fyrhjulsdrivna bilar med automatlåda och 190-hästarsdiesel dominerar registreringsstatistiken i Sverige. Den angivna förbrukningen på under halvlitern milen vid blandad körning har vid våra mätningar inte visat sig vara alltför felaktig.
Laddhybriden xDrive25e kom 2020 strax efter att modellen fick en försiktig uppdatering som främst märks på ny grilldesign, nya strålkastare och lite nya veck i stötfångarna. Lite förvånande är att bilen inte fick någon större digitaliserad uppdatering invändigt förutom att skärmen blev tryckkänslig och gränssnittet nytt. Gillar du skärmar är detta fel bil.
I dagsläget kanske just laddhybriden känns mest aktuell som begagnad, priserna på den startar strax under 200 000-kronorssträcket. Att ha i åtanke är att bagageutrymmets kapacitet hämmas då baksätet inte är skjutbart, där under ligger batteriet. Laddhybriden har i våra tester har gett 5,5 mils elräckvidd mot angivna 5,7 – en bra siffra för sin tid. Max laddeffekt är 3,7 kilowatt och ladduttaget sitter på vänster framskärm.
En bensinmotor på 125 hästkrafter driver framhjulen medan en 95-hästars elmotor driver hjulparet bak. Det fyrhjulsdriftssystemet fungerar, liksom BMW:s traditionella system till bensin- dieselbilarna, riktigt bra.
I EU:s riskdatabas finns ett par notiser om X1 rörande krånglande bälten och krockkuddar, fukt i elektronik. Det handlar om få bilar sett ur ett globalt perspektiv. Laddhybriden var inblandad i en återkallelse som rörde en svetsning i batteripaketet som kunde orsaka brand. De flesta av bilarna hade emellertid inte nått ut till sina kunder än.
BMW X1 generation F48 har vunnit ett av en handfull tester i Teknikens Värld och sett sig slagen av bland annat Volvo V40 CC men även segrat över Mercedes GLA. Velar du mellan bilar som dem är BMW X1 ett bra alternativ, om du inte är allt för konservativt hållen såklart.
Fler artiklar från DN Motor
















