Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Försäkringspremier på Tesla stiger kraftigt

maj 10, 2025

Hanna Fahl: Skulle du vilja ha ditt ansikte på en Hollywoodkändis snippa?

maj 10, 2025

Elias Rosell: Europa finansierar bomber mot Ukraina – hög tid att göra sig av med rysk energi

maj 10, 2025

LO-kritik mot SKR: ”Onödigt dramatiskt om arbetskraftsbrist”

maj 10, 2025

Vigdis Hjorths roman är som flädersaft, men den vilda kraften saknas

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Boden mångmiljonsatsar på Stegra: ”Stort ansvar för enskilda kommuner”
Ekonomi

Boden mångmiljonsatsar på Stegra: ”Stort ansvar för enskilda kommuner”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Medan den sista skitiga snön töar bort pågår arbetet med att lägga räls. Den milda vintern har underlättat bygget av järnvägen som ska knyta ihop Bodens nya industriområde med omvärlden. Ståluppstickaren Stegra planerar produktionsstart redan under nästa år.

– Nu lägger vi själva spåret. Vi bygger drygt tre kilometer järnväg men totalt lägger vi sex kilometer räls, det är dubbelspår på några ställen, säger Andreas Öhgren, arbetschef för byggentreprenören Peab i Norrbotten.

Med en byggtid på knappt två år rör det sig om ett av landets snabbaste järnvägsprojekt, enligt entreprenören. Till årsskiftet ska tåg kunna åka på den nya rälsen. För finansieringen står privata Polar structure AB som köpt 91 procent av nybildade Boden järnväg AB. Genom värdet för marken har Bodens kommun, i sitt kommunala moderbolag, behållit resterande ägande i järnvägsföretaget.

– Vi vill ha kvar kontroll över samhällsviktig infrastruktur, säger Mats Berg, näringslivschef och vd för kommunföretagen.

De som använder sträckan som ansluts till stambanan får betala avgifter. Stegra är den första stora kunden och avgörande för bygget.

– Det är en ovanlig lösning. Hade det inneburit en årlig insats för kommunen hade vi aldrig gått in i det, säger Mats Berg.

Men det finns en risk i affären. Bodens kommun har som minoritetsägare förbundit sig att täcka upp till som mest 30 miljoner kronor per år under de första fem åren, om järnvägsföretaget går back. Riskkalkylen bygger på scenariot att ståltillverkningen inte går som tänkt.

– Jag är inte så pigg på att spekulera om vad som kan hända med ett bolag. Men infrastruktur i form av järnväg till ett nybyggt stålverk på ett stort industriområde med många verksamheter kommer över tid inte att vara en dålig affär, säger Mats Berg.

Företrädare för Stegra avböjer att medverka i en intervju utan väljer att svara skriftligt på DN:s frågor.

Kommer ni att nyttja järnvägen i planerad omfattning under de första fem åren?

”Ja vi kommer att nyttja järnvägen, som är helt kritisk för oss, i planerad omfattning”, skriver Nils Eklund, Stegras pressansvarige i Boden.

Han uppger att bolaget planerar att dra igång produktionen under 2026.

Håller er planering för volymerna som ska produceras?

”Ja. Vi räknar med att köra in stålverket först och köra in det med skrot, och därefter starta vätgasanläggningen och järnsvampsproduktionen några månader senare.”

Nyligen rapporterade DN att Stegra nekas miljardstöd från Klimatklivet. Enligt bolaget är det ”möjligt att ett uteblivet stöd kan påverka accelerationen i projektet”.

Järnvägen ingår i en rad kommunala åtaganden. Det krävs vägar, vatten och avlopp till industriområdet samt vatten och avlopp till entreprenörsbostäder. Enligt kommunens beräkningar landar de direkta utgifterna knutna till Stegras etablering på 641 miljoner kronor.

Batteritillverkaren Northvolts konkurs i Skellefteå, med risken för stora ekonomiska tapp i kommunen, har väckt spekulationer kring Bodens framtid.

– Vi känner av den strömningen i samhället och parallellerna som dras till Northvolt utifrån olika strukturella förutsättningar. Men vi väljer att tro och arbeta enligt att det här blir av. Jag har inga indikationer på att det skulle gå annat än bra, säger Mats Berg.

Kommunledningen har tidigare efterlyst statliga resurser för att mäkta med investeringstakten. Mats Berg tycker att enskilda etableringsorter tvingas ta ett orimligt stort ansvar, sett till de nya industriernas betydelse för hela landet.

– Om inte det kommunala samhällsbygget går hand i hand med industrins utveckling så kommer det inte att gå bra. Det här behöver man se över från statens sida, säger han.

Fakta.Bodens kostnader för ny industri

Väg till industriområdet: 470,4 miljoner kronor.

Vatten och avlopp till industriområdet: 129,2 miljoner kronor.

Gång- och cykelväg till industriområdet: 27,9 miljoner kronor (stor del av investeringen är finansierad via externa medel).

Vatten och avlopp till entreprenörsboenden: 13,5 miljoner kronor.

Totalt: 641 miljoner kronor för direkta utgifter.

Utöver det tillkommer kostnader för att bygga ut samhällsservice utifrån en förväntad befolkningsökning.

Kommunen brottas med minusresultat: -95 miljoner kronor för 2023 och -67 miljoner kronor för 2024. Även för 2025–2026 lutar det åt röda siffror.

Källa: Bodens kommun

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Försäkringspremier på Tesla stiger kraftigt

Ekonomi maj 10, 2025

LO-kritik mot SKR: ”Onödigt dramatiskt om arbetskraftsbrist”

Ekonomi maj 10, 2025

Uppsving för stora löplopp – men fortsatt tufft för mindre aktörer

Ekonomi maj 10, 2025

Köpte bensinslukare i stället för elbil – sparade pengar

Ekonomi maj 10, 2025

Volvo Cars AI-bolag har i tysthet dubblat styrkan i Lund

Ekonomi maj 10, 2025

Möt miljardärerna som vill göra gott med sina pengar

Ekonomi maj 10, 2025

Siffror: Så mycket har begagnade Teslabilar rasat i värde

Ekonomi maj 9, 2025

Carl Johan von Seth: Trumps filmtullar sparkar upp dörren till ett ekonomiskt Narnia

Ekonomi maj 9, 2025

Peter Carlsson satsar igen efter Northvoltkraschen

Ekonomi maj 9, 2025

Redaktörens Val

Hanna Fahl: Skulle du vilja ha ditt ansikte på en Hollywoodkändis snippa?

maj 10, 2025

Elias Rosell: Europa finansierar bomber mot Ukraina – hög tid att göra sig av med rysk energi

maj 10, 2025

LO-kritik mot SKR: ”Onödigt dramatiskt om arbetskraftsbrist”

maj 10, 2025

Vigdis Hjorths roman är som flädersaft, men den vilda kraften saknas

maj 10, 2025

Chelseas mäktiga bedrift – inte en enda förlust

maj 10, 2025

Senaste Nytt

Uppsving för stora löplopp – men fortsatt tufft för mindre aktörer

maj 10, 2025

Vackert och överraskande om att möta naturen med bestämdhet i blicken

maj 10, 2025

KG Hammar: Förslaget vore katastrofalt för kyrkan

maj 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?