För någon månad sedan fick Bokmässan ett meddelande från Meta. Deras Facebooksida skulle inte längre rekommenderas till användare – på grund av profilbilden med mässans logotyp.
Den läsande, halvnakna sjöjungfrun i logotypen kommer från omslaget på den första bok som trycktes i Sverige. Boken hette ”Dyalogus creaturarum moralizatus” eller ”Skapelsens sedelärande samtal” och trycktes 1483 på Riddarholmen i Stockholm.
– Det stod att vår profilbild klassades som ”olämpligt innehåll”. Vi misstänker att det är för att sjöjungfrun är naken upp till, men vi har inte fått svar från Meta än. Vi tycker det är konstigt att en läsande sjöjungfru kan klassas som olämplig, säger Bokmässans kommunikationschef Maria Rogstad.
Efter meddelandet tog Bokmässan beslutet att testa att byta ut profilbilden på Facebook till en där bara sjöjungfruns huvud syns, medan de fortsätter undersöka vad Metas bedömning beror på.
– Vi vill att så många som möjligt ska kunna ta del av vårt innehåll, så det är klart att det påverkar oss om vi blir begränsade. Men vi tycker väldigt mycket om sjöjungfrun, hon är viktig för oss, säger Maria Rogstad.
På Instagram, som också ägs av Meta, har Bokmässan fortfarande den ursprungliga sjöjungfrun som profilbild. Där har de ännu inte stött på problem.
Bokmässan anordnas den 25–28 september i Göteborg.
Läs mer: Chimamanda Ngozi Adichie tilldelas Bokmässans hederspris