Stockholms stads avtal med Easypark och andra appföretag ger dem rätt att lägga på upp till 40 kronor på parkeringsavgiften, i en ”serviceavift” – på kommunala parkeringar.
Varför de får lägga på en procentuell avgift – trots att det inte kostar mer för appföretaget om man parkerar en längre tid – om 40 kronor är ett rimligt påslag för en betalning, och varför appbolagen över huvud taget får ta betalt på kommunala parkeringar, har trafikborgarrådet Lars Strömgren svårt att motivera.
Men det är inte själva parkeringen som man betalar för, utan ”premiumfunktioner”, som faktureringstjänster, familjeabonnemang och liknande, förklarar han gång på gång.
Men detta stämmer inte heller, när man använder Easypark-appen åker man på alla avgifter utan att ha gjort några särskilda premiumval.
Hur kan det vara så?
– Då har du som konsument rätt att välja bort den tjänsten. Gränsen mellan en app och en mobilanpassad hemsida är ganska liten, säger Lars Strömberg.
Detta är ett återkommande svar från Stockholm på frågor kring hur avtalen med apparna som ska ersätta ”Betala P” blev. Den som inte är nöjd med en app ska välja bort den för en annan, och det finns alternativ som inte lägger på avgifter.
– Det ska finnas en gratisversion, men om sedan kunderna inte vill använda någon av de här, så är det då den här sållningen sker, att de använder bättre alternativ, säger Lars Strömberg.
Men det är ni som bestämmer om de ska få ta betalt eller inte?
– Marknadsmekanismerna och konsumentmakten kommer att avgöra. Det finns appar som inte lägger på avgift, och utifrån marknadsmekanismerna kommer kunderna att välja dem och göra ett aktivt val.
Solna har krävt att all betalning på kommunal mark ska vara avgiftsfri. De betalar ingenting till Easypark. Samma sak i Huddinge. Har Stockholm gjort en dålig upphandling?
– Vi får se över situationen, men lösningen skapades utifrån att två tredjedelar inte använde ”Betala P” trots att de andra lade på avgifter. Det är intressant att se hur de andra kommunerna gjort och vad vi kan lära oss av det.
Tycker du att det här blev bra?
– Vi har precis lanserat det här. Det ska vara tydligt för konsumenten vad de betalar för och kunna välja tjänster. Det finns en period av sållning och utvärdering av appar, där man får välja den som funkar bäst, säger Lars Strömgren.