![](https://i2.wp.com/static.bonniernews.se/gcs/bilder/dn-mly/6d2a2e5a-04ea-4587-bbd2-6db05f8a5bfb.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1024:576&crop=1024:h;center,top&output-quality=80&w=1200&resize=1200,0&ssl=1)
Att få tillstånd att sälja tobak på distans via en tredjepart ska gå att göra i Sverige. Men exakt hur det ska gå till är inte helt lätt att veta, åtminstone inte i Göteborgs stad. Det har Brobergs tobak fått erfara efter en lång process.
För många större tobakshandlare på nätet räcker det med en enkel bank-id kontroll av ålder när man köper tobak online. Sedan kan beställningen levereras till en postbox eller med en tredjepartsleverantör. Men eftersom tillstånd om distanshandel ansöks hos den aktuella kommunen kan kraven variera från kommun till kommun.
Brobergs tobak har fått sin ansökan om distanshandel avslagen av Göteborgs stad. Detta trots att de har en ålderskontroll som går längre än flera andra tobaksförsäljare i Sverige, som endast använder sig av bank-id för att kontrollera ålder på hemsidan.
Den 1 juli 2019 trädde en ny tobakslagstiftning i kraft som innebär att för att få sälja tobak måste detaljhandlare ansöka om tillstånd hos aktuell kommun. Hösten 2019 sökte Brobergs tobak därför tillstånd i Göteborg för partihandel, detaljhandel och distanshandel.
De två första tillstånden beviljades av Göteborgs stad, men tillståndet för distanshandel på nätet nekades. Anledningen som angavs var att Brobergs inte gjorde tillräckligt mycket för att säkerställa att deras tobak inte säljs till minderåriga.
Brobergs tobak använder sig av ålderskontroll i tre steg. Dels identifiering via bank-id för att kunna köpa varorna på sajten, dels en kontroll mot folkbokföring via upplysningstjänst på nätet, och dels en ålderskontroll när paketet lämnas ut till kunden, utförd av leverantören Postnord.
Klimat- och miljönämnden i Göteborg ansåg dock att Brobergs lämnade över en för stor del av ansvaret för ålderskontrollen på tredje part, leverantören Postnord.
Per Kastensson, vd på Brobergs tobak, menar dock att det hör till sakens natur att företag som inte har egen leverans till viss del tvingas lämna över en del av ansvaret på leverantören.
– Det blir ett moment-22 för oss, vi måste ju lämna över en del till dem. Om nu postens ombud så gravt skulle missköta sig att de lämnar ut alla försändelser till kreti och pleti hur som helst kommer ju den rättmätige mottagaren att anmäla att de inte fått sitt paket. Då får man ju rättsligen ta posten vid örat vid det tillfället, men man kan ju inte innan utgå från att de inte kommer göra det de ska göra, säger han.
Brobergs tobak överklagade beslutet till förvaltningsrätten, där det avslogs, och sedan till kammarrätten, som gick på förvaltningsrätten linje. I och med domslutet har Brobergs tobak inte längre, sedan november 2023, tillstånd att bedriva e-handel av tobak.
I förvaltningsrättens dom stod att det behövde framgå tydligare när postförsändelser innehöll tobak och att det behövde vara frågan om en tjänst som bara användes för tobak. Efter domen har Postnord därför uppdaterat sin tjänst med en ny tjänst som bara används för tobak, och som innebär att den som lämnar ut och skannar paketet får information om att det innehåller tobak. I övrigt är ålderskontrollen densamma som tidigare.
I samband med detta har Brobergs och Postnord nu ansökt om nytt tillstånd hos miljö- och klimatnämnden i Göteborg, som inte fattat beslut ännu men som i ett brev flaggat för att de överväger att avslå även denna ansökan, då det inte framgått hur man ”säkerställer att ålderskontrollen genomförs i samband med utlämnandet av tobaksvaror.”
Per Kastensson menar att nämnden inte kunnat säga vad de behöver göra för att få tillståndet godkänt för distanshandel.
– Det är väldigt svårt för oss att veta vad vi ska göra om vi inte vet vad det är nämnden vill ha. Vi hamnar i en rätt svår situation. Det vi vill ha är någon form av målbild av vad som är tillräckligt, men den finns inte. Hur ska vi då agera för att tillgodose detta? säger han.
Miljö- och klimatnämnden i Göteborg, som hanterar tillståndsfrågan, säger å sin sida att de gjort en bedömning utifrån tobakslagen i fallet med Brobergs tobak och Postnord. Och att man gjort liknande bedömningar i andra ärenden när det rör en tredjepart.
Pia Gustafsson är enhetschef på miljöförvaltningen.
– Postnord talar om för Brobergs att de kontrollerar legitimation, men Brobergs, som är de som säljer tobaken, ansvarar för att Postnord gör de legitimationskrav som Postnord säger att de ska göra. Det innebär att Brobergs behöver visa att Postnord följer rutinerna som de säger att de har, säger hon.
Det blir ju svårt för Brobergs att helt kontrollera hur Postnord gör en ålderskontroll, går det då använda sig av en tredje part över huvud taget?
– Det är nog ganska svårt. Det är inte omöjligt såklart, men det blir en svårighet om man använder sig av en tredje part, så är det, säger hon.
Pia Gustafsson menar att nämndens beslut inte är ett underkännande av Postnords ålderskontroller, utan att knäckfrågan är att ansvaret ligger hos försäljaren, i detta fall Brobergs tobak, att säkerställa att ålderskontrollen sker på rätt sätt.
– Det går tillbaka till hur lagstiftningen är skriven, det är den som säljer tobaken som ansvarar för att den som tar emot tobaksvaran är i rätt ålder. Det innebär att ansvaret för att Postnord gör det de ska göra ligger på Brobergs. Så Brobergs kan inte bara säga att Postnord har sagt att de ska göra på det här sättet. Brobergs behöver på ett eller annat sätt se till att Postnord har rutiner och följer de rutiner de sagt att de ska ha, för att säkerställa att tobaken inte hamnar fel.
Hur skulle det kunna fungera, hur kan exempelvis Brobergs gå till väga när det i slutändan handlar om ett annat företag som utför ålderskontrollen?
– Det är ju svårt, och jag kan inte svara på hur de ska gå till väga. Det är en dialog som Brobergs behöver ha med Postnord: ”hur kan vi säkerställa att det ni säger görs, görs på rätt sätt?”
– Det är aktören som använder en tredjepartsleverantör som behöver styra och ställa kraven på hur kontrollen ska gå till.
Per Kastensson säger att de övervägt att flytta sitt säte till Stockholm för att kunna få tillstånd till distanshandel, men att de fått besked från Göteborgs stad om att detta skulle innebära att de godkända tillstånden partihandel och detaljhandel skulle bli ogiltiga och behöva sökas igen i Stockholm.