– Vi räknar med att fler delar av bron kan rasa, säger en annan brandtalesperson till nyhetssajten Welt.
– Det är livsfarligt här.
Varför den 100 meter långa brosektionen föll ner i Elbe natten till torsdagen är fortfarande oklart. Men en tänkbar fingervisning är att det var den orenoverade västra halvan av den cirka 55 år gamla bron som kollapsade. På den går spårvagnar samt gång- och cykeltrafik. Den östra halvan, med bilfiler, ser fysiskt oskadd ut. Men eftersom myndigheterna inte har någon förklaring till raset är hela området avstängt.
Bildelen renoverades häromåret, medan spårvagnssidan skulle gås igenom nästa år.
Bron innehåller även gasledningar för fjärrvärme, som därmed är utslagna i staden. Dresden är en av de större städerna i östra Tyskland, och med sina drygt en halv miljon invånare ungefär av Göteborgs storlek.
Raset hejdar även flodtrafiken längs Elbe, som rinner in i Tyskland från Tjeckien och sedan fortsätter ända upp till Hamburg där floden mynnar i Nordsjön.
En tidigare, mer utsmyckad variant av Carolabron sprängdes under andra världskriget. Den nya byggdes i slutet av 1960-talet.
Bron är döpt efter Carola av Wasa (1833–1907), svenskättad drottning av Sachsen runt förra sekelskiftet.