På tisdagsmorgonen backade en buss in i en busskur på busstorget i Vällingby centrum i västra Stockholm.
– Busskuren skadades, men inga personer skadades vid olyckan. Bussen är bärgad från platsen. Föraren är tagen ur tjänst enligt rutin, säger Caroline Carlson, kommunikatör på Keolis som kör bussarna i området för SL:s räkning.
I februari inträffade en liknande händelse på samma busstorg. Då rammades en kur av en buss och en person fick lindriga skador. Ytterligare en person chockades.
– Det är självklart inte positivt att två olyckor inträffat vid platsen. Vid händelsen i februari missbedömde vår förare avståndet när föraren skulle lämna hållplatsen och den bakre delen av bussen kom i kontakt med busskuren. Vid händelsen i dag orsakades olyckan av att föraren försökte backa för att komma förbi ett hinder, säger Caroline Carlsson och påpekar att händelseförloppen skiljer sig åt.
– Vår utredning får nu utvisa hur vi ska undvika att något liknande inträffar på platsen igen.
De senaste månaderna har SL-bussar varit involverade i flera incidenter. I februari demolerades en busskur i Årsta när den blev påkörd av en buss och i mars skadades en kvinna sedan hon blivit påkörd av en buss vid Islandstorget.
Förra året inträffade två dödsolyckor på bussterminaler i Stockholmsområdet – en vid Brommaplan i augusti och knappt två månader senare ytterligare en i Jakobsberg.
Elin Lindström, som är presskommunikatör på SL, betonar att alla dessa händelser skiljer sig åt väsentligt i fråga om förlopp.
– Varje olycka som sker i trafiken, i synnerhet där människor skadas, är en för mycket, säger hon och fortsätter:
– Som resenär och invånare är det viktigt att veta allvarliga incidenter med bussar inblandade är väldigt ovanliga sett till den stora mängd trafik vi kör.
Enligt Elin Lindström arbetar SL aktivt tillsammans med trafikutövarna kring trafiksäkerhetssäkerhetsfrågor.
– Det handlar bland annat om att de miljöer våra bussar kör i ska vara anpassade så att bussarna kan köra på ett trafiksäkert sätt. Men när man kör mycket trafik så kan det inträffa oförutsedda saker. Då är det viktigt att ha rutiner för vad vi gör efteråt. Olyckor med personskador följs av polisutredningar, men utöver det genomförs också interna säkerhetsutredningar och orsaksanalyser.
Vidtas det några åtgärder för att undvika ytterligare incidenter?
– Det är viktigt att vi har en detaljerad bild av vad som hänt för att inte bara vidta åtgärder, utan också se till att vi faktiskt vidtar rätt åtgärder, framåt, säger Elin Lindström.