På Drottninggatan i Stockholm ligger en butik som har funnits på samma gata i 122 år. De tre våningarna är fyllda med peruker, girlanger, vampyrtänder och engångstallrikar. På fredagsförmiddagen är det fullt med kunder. Några letar utklädnad till en temafest samma kväll, andra ska köpa skämtartiklar till sina barnbarn.
Om man frågar Bengt Olander, vd mellan 1976 och 2017, är det just fest som har varit Butterick’s signum under många år.
– När man går runt i våra butiker möter man folk som planerar en fest. Det blev vår slogan: ”Festen börjar på Butterick’s”, säger han.
Tidigare i veckan kom beskedet om att Butterick’s går i konkurs, bara ett par veckor efter att de påbörjade sin rekonstruktion. Stockholms tingsrätt beslöt att avbryta rekonstruktionen efter att Skatteverket motsatte sig den.
Kunderna i butiken på Drottninggatan är överens: det är tråkigt att Butterick’s går i konkurs.
– Det är en plats man har återkommit till i festsyften, eftersom allt finns på samma plats. Så det är tråkigt, säger Angelica Östling som köper dekorationer till en personalfest.
Nuvarande vd Therese Carlsson uttryckte sin besvikelse i ett pressmeddelande. Inte bara för de anställda, utan också för ”det kulturhistoriska varumärket”.
Kulturhistorien i fråga började i 1860-talets USA, när ett skräddarpar kom på idén om symönster med flera olika standardiserade storlekar. Paret hette Ellen och Ebenezer Butterick och företaget som bar deras efternamn spred sig snart till Europa.
År 1903 öppnades den första svenska butiken på Drottninggatan. Då var Butterick’s fortfarande en klädbutik. Tio år senare kom familjen Olander in i bilden, när Bengt Olanders morfar fick i uppdrag att öppna Butterick’s i Göteborg.
Bara ett år senare inleddes första världskriget.
– Morfar började importera roliga saker som skulle kunna underlätta krigsvardagen, säger Bengt Olander.
Inriktningen mot skämtartiklar utvecklades under efterträdaren Folke Olander, Bengt Olanders pappa. Butterick’s sålde pruttkuddar, låtsasinsekter och toapapper som såg ut som pengar. När Bengt själv klev in i rollen som vd 1976 fick företaget snart den festprofil som det har i dag.
– Vi skulle börja sälja allt som gör en fest roligare. Vi var till exempel först med att ha ett riktigt ballongutbud, säger Bengt Olander.
Man öppnade fler och fler butiker, breddade utbudet, öppnade e-handel. En av höjdpunkterna under den före detta vd:ns karriär var satsningen på halloween under 1980-talet, som han menar att Butterick’s var först med i Sverige.
Efter att Bengt Olander klev av som vd 2018 har han suttit som styrelseledamot. Han beskriver pandemin som början på slutet.
– Jag minns när Stefan Löfven stirrade rakt in i kameran och sa: ”Gå inte på privata fester. Gå inte i butiker.” I den stunden förstod jag att det aldrig skulle funka.
Mycket riktigt sjönk omsättningen när människor inte längre kunde gå på fest eller vistas i fysiska butiker.
För Butterick’s har alltid varit en huvudsakligen fysisk försäljare, även sedan de öppnade e-handel. Det ser Bengt Olander som något positivt, eftersom det leder till möten mellan människor.
Ekonomiskt sett är det dubbelt. Butikerna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad, Jönköping och Lund har visserligen stått för majoriteten av försäljningen. Men hyreskostnaderna tillhör också företagets största utgifter och att handla på nätet blir allt populärare.
– På e-handelssidan har vi hamnat efter. Där har till exempel Partykungen varit framgångsrika. Om vi hade varit snabbare med det hade vi haft ett bättre läge, säger Bengt Olander.
Efter pandemin ökade Butterick’s försäljning kraftigt. 2021 ökade omsättningen 40 procent, 2022 ytterligare 27 procent. Företaget lyckades ändå inte betala tillbaka de anstånd de fått i samband med corona och började släpa efter med andra skatter. Samtidigt öppnade man 2022 en butik i Nordstan i Göteborg och köpte på sig stora lager med varor.
– Vi kanske skulle ha varvat ner lite i den korta period av yra som fanns efter pandemin, säger Bengt Olander.
Han har många förklaringar till de senaste årens röda siffror: inflation, stigande hyreskostnader, fartyget som blockerade Suez-kanalen, terrorhotet. Av tingsrättens beslut om att avbryta rekonstruktionen framgår att det ”ännu inte gjorts några djupare analyser av Bolagets förklaringar till den dåliga lönsamheten”.
Skulderna växte. Spiken i kistan blev en sämre halloweenförsäljning 2024 än man hade hoppats på. I december ansökte Butterick’s om rekonstruktion och fick det beviljat. Då var skulden till Skatteverket drygt 15 miljoner.
– Jag kan ta gift på att om vi hade fått fortsätta med rekonstruktionen hade allt gått bra. Vi hade kunnat stänga de olönsamma butikerna, säger Bengt Olander.
Skatteverket hade en annan bild: Butterick’s var inte längre livskraftigt. Bara några veckor efter att rekonstruktionen beviljades hade Butterick’s skulder stigit från 15 till 24 miljoner. Myndigheten ansåg att det fanns risk för att skulderna fortsatte öka och motsatte sig rekonstruktionen.
Den 20 januari meddelar Stockholms tingsrätt att rekonstruktionen ska upphöra. Nästa dag skickar Bengt Olander in konkursansökan och den 22 januari är konkursen ett faktum.
Betyder konkursen att festen är över? Inte om man ska tro Bengt Olander.
– Jag hoppas att någon ska köpa konkursboet och driva Butterick’s vidare. Det finns flera intressenter.
Och om det inte händer?
– Det skulle vara väldigt tråkigt. Jag tror att folk behöver mötas och festa tillsammans.