Citroën gjorde det enkelt för sig vid ritbordet när de skapade sin första helt eldrivna familjebil. De baserade den helt enkelt på samma plattform som versionerna med förbränningsmotorer. Ett inte helt ovanligt grepp vid tiden när elbilen till slut såg ut att etablera sig men man ändå inte vågade eller hade tid att utveckla från blankt papper.
Därför kan ë-C4 vara ett bra alternativ om man är i begrepp att skifta från bensin- eller dieselbil till elbil men har svårt för andra nymodigheter som ofta följer med biltypen. Knappupplägg, förarmiljö och skärmlösning må vara plottriga och ratten är tvåekrad men annars är det ungefär som det brukar vara i bilar, trots att det är en Citroën. Ja, den har till och med en traditionell bilnyckel. Ett plus är de rejäla vreden till klimatanläggningen.
Komfort har alltid varit märkets trumfkort och komfort finns det även här. Fjädringen är åt det mjuka hållet, ljudnivån är okej och stolarna svampiga eller sköna, beroende på vem du frågar. Baksätet är skapligt, ben och fötter får plats men dynan är kort och karossformen stjäl huvudutrymme i sidled.
Även körkänslan går åt komforthållet med noll styrkänsla. Det är svårt att hålla rätt linje i kurvorna. Bilen är förhållandevis lätt men det i elbilssammanhang låga effektuttaget på 136 hästkrafter gör att du kan glömma blixtrande prestanda som man annars är bortskämd med i eldrivna bilar. Accelerationen upp till 50 kilometer i timmen går bra men sen börjar det bli segt.
Räckvidden på en laddning av det 50 kilowattimmar stora batteriet vid blandad körning är satt till 35 mil enligt WLTP-körcykeln, en inte allt för imponerande siffra. I test har Teknikens Värld dessutom mätt upp den till blyga 23 mil.
I liter mätt lastar bilen bra och lastlängden är fin men karossformen hämmar lastdugligheten i viss mån. Baken har en tuff design men rutan är tvådelad och i kombination med tjocka takstolpar ger det en usel bak- och runtomsikt.
När vi ändå är inne på bakdelen – 2023 lanserades versionen C4 X som är en sedanversion av modellen, 25 centimeter extra i längd men även cirka 40 000 dyrare än halvkombin som ny. C4 X stångades i samma prisklass som Tesla så inte många har sålts i Sverige.
Hösten 2024 presenterades en uppdatering för hela C4-paletten, bilar som kommer till Sverige nu i vår.
Modellen fick fyra av fem stjärnor av säkerhetsorganet Euro NCAP som pekade på dåligt krockskydd för vuxna och för fotgängare samt anmärkte på de förarassisterande systemen.
I Teknikens Världs tester har det gått bättre. Bilen må ha gungat sig genom konbanan men utan sladdtendenser och i bromstestet har den slagit flera konkurrenter – men ë-C4 har aldrig stått som testvinnare.
När det kommer till återkallelser är eldrivna C4 drabbad av en handfull i Europa, bland annat lossnande hjulbultar, men ingen finns noterad för Sverige enligt generalagenten. Dock ska bilarna ha fått en mjukvaruuppdatering. På Citroëns hemsida kan du se information om just ”din” bil.
Citroën ë-C4 har haft det tufft på marknaden, försäljningen har gått trögt. I jämförelse med Volkswagen ID.3 var försäljningssiffrorna 148 mot 2 546 till Folkans fördel 2021. I dag finns det 1 499 ë-C4 registrerade i Sverige mot 13 570 för ID.3 enligt car.info.
Det lirar med begagnatmarknaden i dag men då suget efter ID.3 är större så avspeglas det även på prisbilden. Väljer du fransosen framför tysken kommer du betydligt billigare undan, men får samtidigt en mindre fulländad bil – förutom när det kommer till åkkomfort. Fattas bara, det här är ju trots allt en Citroën.