Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Betalar du för mycket? Så tyder du din elräkning

juni 16, 2025

Doldisen tog hem 40 miljoner efter regnkaoset

juni 16, 2025

Länderna som svenska exportbolag tror mest och minst på

juni 16, 2025

The Soundtrack of Our Lives och Winnerbäck till Amnestykonsert

juni 16, 2025

Fem dödade i nya nattliga attacker mot Israel

juni 16, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil
Ekonomi

Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 3, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Citroën gjorde det enkelt för sig vid ritbordet när de skapade sin första helt eldrivna familjebil. De baserade den helt enkelt på samma plattform som versionerna med förbrännings­motorer. Ett inte helt ovanligt grepp vid tiden när elbilen till slut såg ut att etablera sig men man ändå inte vågade eller hade tid att utveckla från blankt papper.

Därför kan ë-C4 vara ett bra alternativ om man är i begrepp att skifta från bensin- eller dieselbil till elbil men har svårt för andra nymodigheter som ofta följer med biltypen. Knappupplägg, förarmiljö och skärmlösning må vara plottriga och ratten är tvåekrad men annars är det ungefär som det brukar vara i bilar, trots att det är en Citroën. Ja, den har till och med en traditionell bilnyckel. Ett plus är de rejäla vreden till klimatanläggningen.

Komfort har alltid varit märkets trumfkort och komfort finns det även här. Fjädringen är åt det mjuka hållet, ljudnivån är okej och stolarna svampiga eller sköna, beroende på vem du frågar. Baksätet är skapligt, ben och fötter får plats men dynan är kort och karossformen stjäl huvudutrymme i sidled.

Bild 1 av 4

Bild 2 av 4

Bild 3 av 4

Bild 4 av 4

Även körkänslan går åt komforthållet med noll styrkänsla. Det är svårt att hålla rätt linje i kurvorna. Bilen är förhållandevis lätt men det i elbilssammanhang låga effektuttaget på 136 hästkrafter gör att du kan glömma blixtrande prestanda som man annars är bortskämd med i eldrivna bilar. Accelerationen upp till 50 kilometer i timmen går bra men sen börjar det bli segt.

Räckvidden på en laddning av det 50 kilowattimmar stora batteriet vid blandad körning är satt till 35 mil enligt WLTP-körcykeln, en inte allt för imponerande siffra. I test har Teknikens Värld dessutom mätt upp den till blyga 23 mil.

Betyg

Plus
Fin komfort.
Okomplicerad.
Låg prisbild.

Minus
Kort verklig räckvidd.
Bara fyra stjärnor hos Euro NCAP.
Dålig bakåtsikt.

I liter mätt lastar bilen bra och lastlängden är fin men karossformen hämmar lastdugligheten i viss mån. Baken har en tuff design men rutan är tvådelad och i kombination med tjocka takstolpar ger det en usel bak- och runtomsikt.

När vi ändå är inne på bakdelen – 2023 lanserades versionen C4 X som är en sedanversion av modellen, 25 centimeter extra i längd men även cirka 40 000 dyrare än halvkombin som ny. C4 X stångades i samma prisklass som Tesla så inte många har sålts i Sverige.

Hösten 2024 presenterades en uppdatering för hela C4-paletten, bilar som kommer till Sverige nu i vår.

Modellen fick fyra av fem stjärnor av säkerhetsorganet Euro NCAP som pekade på dåligt krockskydd för vuxna och för fotgängare samt anmärkte på de förarassisterande systemen.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

I Teknikens Världs tester har det gått bättre. Bilen må ha gungat sig genom konbanan men utan sladdtendenser och i bromstestet har den slagit flera konkurrenter – men ë-C4 har aldrig stått som testvinnare.

När det kommer till återkallelser är eldrivna C4 drabbad av en handfull i Europa, bland annat lossnande hjulbultar, men ingen finns noterad för Sverige enligt generalagenten. Dock ska bilarna ha fått en mjukvaruuppdatering. På Citroëns hemsida kan du se information om just ”din” bil.

Citroën ë-C4 har haft det tufft på marknaden, försäljningen har gått trögt. I jämförelse med Volkswagen ID.3 var försäljningssiffrorna 148 mot 2 546 till Folkans fördel 2021. I dag finns det 1 499 ë-C4 registrerade i Sverige mot 13 570 för ID.3 enligt car.info.

Det lirar med begagnatmarknaden i dag men då suget efter ID.3 är större så avspeglas det även på prisbilden. Väljer du fransosen framför tysken kommer du betydligt billigare undan, men får samtidigt en mindre fulländad bil – förutom när det kommer till åkkomfort. Fattas bara, det här är ju trots allt en Citroën.

Fakta.Citroën ë-C4

Miljö

● Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.
● Förbrukning vid blandad körning: 1,60 kWh/mil.

Ekonomi

● Fordonsskatt: 360 kronor per år.
● Garantier: Nybil 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

● Motor: El 100 kW (136 hk), 260 Nm.
● Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Enväxlad låda.
● Acceleration: 0–100 km/tim 9,7 s.
● Toppfart: 150 km/tim.

Säkerhet

● Euro NCAP säkerhetsbetyg: Fyra av fem stjärnor.

Försäkringskostnad

10 884 kronor per år (helförsäkring, man, 50 år, landsort).

Billigast på marknaden.

190 900 kr. Ë-C4 Feel (2022), 4 028 mil.

Dyrast på marknaden:

389 900 kr. Ë-C4 Shine (2024), 600 mil.

Rivaler

Volkswagen ID.3

Hög lägstanivå och bagage­utrymme i nivå med ë-C4. Lättkörd och med neutralt uppträdande. Låg förbrukning och bra säkerhetsnivå. Vinnare i test mot bland annat ë-C4.

Hyundai Kona Electric

Snäppet mindre än ë-C4. Lite trevligare att köra men med sämre komfortegenskaper. Snål på el och enkel att ha att göra med. Vinnare i test mot bland annat ë-C4.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Betalar du för mycket? Så tyder du din elräkning

Ekonomi juni 16, 2025

Länderna som svenska exportbolag tror mest och minst på

Ekonomi juni 16, 2025

Experten: Så kan du spara el på sommaren

Ekonomi juni 16, 2025

Experterna: Fritt fram för räntesänkning

Ekonomi juni 15, 2025

Bästa tipsen för köpare och säljare på osäker bomarknad

Ekonomi juni 15, 2025

Expert om regeringsförslag: Kan gynna kunder i söder och elproducenter i norr

Ekonomi juni 14, 2025

Svenska elhojen körde 600 mil – bara med solkraft

Ekonomi juni 14, 2025

Zeekr 7X – Elsuven kan bli en svensksuccé

Ekonomi juni 14, 2025

Erik Wedberg: Elbilens alternativ är dött och snart begravet

Ekonomi juni 13, 2025

Redaktörens Val

Doldisen tog hem 40 miljoner efter regnkaoset

juni 16, 2025

Länderna som svenska exportbolag tror mest och minst på

juni 16, 2025

The Soundtrack of Our Lives och Winnerbäck till Amnestykonsert

juni 16, 2025

Fem dödade i nya nattliga attacker mot Israel

juni 16, 2025

Är finländarna verkligen världens lyckligaste folk?

juni 16, 2025

Senaste Nytt

Experten: Så kan du spara el på sommaren

juni 16, 2025

Mats J: Kortbyxor gäller numera året runt

juni 16, 2025

Studentfirande, EM-debut och klubbyte – inget stör duon inför derbyt: ”Betyder allt”

juni 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?