Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Marianne Björklund: Konflikten eldar på nationalistiska känslor

juli 24, 2025

Ozzy Osbourne och djuren: Från bett till bikt

juli 24, 2025

Efter otäcka sjukdomen – Olsson gör comeback

juli 24, 2025

Ryskt passagerarflyg uppges ha kraschat

juli 24, 2025

DN Debatt Repliker. ”Låt människor själva prioritera kring sitt vatten”

juli 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
26°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil
Ekonomi

Citroën ë-C4 – elbilen som är som en vanlig bil

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 3, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Citroën gjorde det enkelt för sig vid ritbordet när de skapade sin första helt eldrivna familjebil. De baserade den helt enkelt på samma plattform som versionerna med förbrännings­motorer. Ett inte helt ovanligt grepp vid tiden när elbilen till slut såg ut att etablera sig men man ändå inte vågade eller hade tid att utveckla från blankt papper.

Därför kan ë-C4 vara ett bra alternativ om man är i begrepp att skifta från bensin- eller dieselbil till elbil men har svårt för andra nymodigheter som ofta följer med biltypen. Knappupplägg, förarmiljö och skärmlösning må vara plottriga och ratten är tvåekrad men annars är det ungefär som det brukar vara i bilar, trots att det är en Citroën. Ja, den har till och med en traditionell bilnyckel. Ett plus är de rejäla vreden till klimatanläggningen.

Komfort har alltid varit märkets trumfkort och komfort finns det även här. Fjädringen är åt det mjuka hållet, ljudnivån är okej och stolarna svampiga eller sköna, beroende på vem du frågar. Baksätet är skapligt, ben och fötter får plats men dynan är kort och karossformen stjäl huvudutrymme i sidled.

Bild 1 av 4

Bild 2 av 4

Bild 3 av 4

Bild 4 av 4

Även körkänslan går åt komforthållet med noll styrkänsla. Det är svårt att hålla rätt linje i kurvorna. Bilen är förhållandevis lätt men det i elbilssammanhang låga effektuttaget på 136 hästkrafter gör att du kan glömma blixtrande prestanda som man annars är bortskämd med i eldrivna bilar. Accelerationen upp till 50 kilometer i timmen går bra men sen börjar det bli segt.

Räckvidden på en laddning av det 50 kilowattimmar stora batteriet vid blandad körning är satt till 35 mil enligt WLTP-körcykeln, en inte allt för imponerande siffra. I test har Teknikens Värld dessutom mätt upp den till blyga 23 mil.

Betyg

Plus
Fin komfort.
Okomplicerad.
Låg prisbild.

Minus
Kort verklig räckvidd.
Bara fyra stjärnor hos Euro NCAP.
Dålig bakåtsikt.

I liter mätt lastar bilen bra och lastlängden är fin men karossformen hämmar lastdugligheten i viss mån. Baken har en tuff design men rutan är tvådelad och i kombination med tjocka takstolpar ger det en usel bak- och runtomsikt.

När vi ändå är inne på bakdelen – 2023 lanserades versionen C4 X som är en sedanversion av modellen, 25 centimeter extra i längd men även cirka 40 000 dyrare än halvkombin som ny. C4 X stångades i samma prisklass som Tesla så inte många har sålts i Sverige.

Hösten 2024 presenterades en uppdatering för hela C4-paletten, bilar som kommer till Sverige nu i vår.

Modellen fick fyra av fem stjärnor av säkerhetsorganet Euro NCAP som pekade på dåligt krockskydd för vuxna och för fotgängare samt anmärkte på de förarassisterande systemen.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

I Teknikens Världs tester har det gått bättre. Bilen må ha gungat sig genom konbanan men utan sladdtendenser och i bromstestet har den slagit flera konkurrenter – men ë-C4 har aldrig stått som testvinnare.

När det kommer till återkallelser är eldrivna C4 drabbad av en handfull i Europa, bland annat lossnande hjulbultar, men ingen finns noterad för Sverige enligt generalagenten. Dock ska bilarna ha fått en mjukvaruuppdatering. På Citroëns hemsida kan du se information om just ”din” bil.

Citroën ë-C4 har haft det tufft på marknaden, försäljningen har gått trögt. I jämförelse med Volkswagen ID.3 var försäljningssiffrorna 148 mot 2 546 till Folkans fördel 2021. I dag finns det 1 499 ë-C4 registrerade i Sverige mot 13 570 för ID.3 enligt car.info.

Det lirar med begagnatmarknaden i dag men då suget efter ID.3 är större så avspeglas det även på prisbilden. Väljer du fransosen framför tysken kommer du betydligt billigare undan, men får samtidigt en mindre fulländad bil – förutom när det kommer till åkkomfort. Fattas bara, det här är ju trots allt en Citroën.

Fakta.Citroën ë-C4

Miljö

● Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.
● Förbrukning vid blandad körning: 1,60 kWh/mil.

Ekonomi

● Fordonsskatt: 360 kronor per år.
● Garantier: Nybil 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.

Teknik

● Motor: El 100 kW (136 hk), 260 Nm.
● Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Enväxlad låda.
● Acceleration: 0–100 km/tim 9,7 s.
● Toppfart: 150 km/tim.

Säkerhet

● Euro NCAP säkerhetsbetyg: Fyra av fem stjärnor.

Försäkringskostnad

10 884 kronor per år (helförsäkring, man, 50 år, landsort).

Billigast på marknaden.

190 900 kr. Ë-C4 Feel (2022), 4 028 mil.

Dyrast på marknaden:

389 900 kr. Ë-C4 Shine (2024), 600 mil.

Rivaler

Volkswagen ID.3

Hög lägstanivå och bagage­utrymme i nivå med ë-C4. Lättkörd och med neutralt uppträdande. Låg förbrukning och bra säkerhetsnivå. Vinnare i test mot bland annat ë-C4.

Hyundai Kona Electric

Snäppet mindre än ë-C4. Lite trevligare att köra men med sämre komfortegenskaper. Snål på el och enkel att ha att göra med. Vinnare i test mot bland annat ë-C4.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Rysslands krigsdopade ekonomi tappar fart

Ekonomi juli 23, 2025

Fler köper fritidshus – men priserna står still

Ekonomi juli 23, 2025

Källor: EU och USA nära tullavtal på 15 procent

Ekonomi juli 23, 2025

Så kommer IOS 26 och Android 16 att förändra våra telefoner

Ekonomi juli 23, 2025

Felicia Åkerman: Förhandlingarna i Stockholm blir en diplomatisk dans

Ekonomi juli 22, 2025

Dousa om tullhotet: ”Bollen ligger på andra sidan Atlanten”

Ekonomi juli 21, 2025

Här är köpen som kan få fart på Sveriges ekonomi

Ekonomi juli 21, 2025

Postnord får vänta med ellastbilar: ”Otroligt frustrerande”

Ekonomi juli 21, 2025

Stockholms nätjättar ser ljuset i effektkrisen

Ekonomi juli 21, 2025

Redaktörens Val

Ozzy Osbourne och djuren: Från bett till bikt

juli 24, 2025

Efter otäcka sjukdomen – Olsson gör comeback

juli 24, 2025

Ryskt passagerarflyg uppges ha kraschat

juli 24, 2025

DN Debatt Repliker. ”Låt människor själva prioritera kring sitt vatten”

juli 24, 2025

EU: Ajöss till spökiga värdshuset och tack för fisken!

juli 24, 2025

Senaste Nytt

Förslaget: 152 bristyrken kan undantas från skärpta lönekrav

juli 24, 2025

Skogsbrand rasar på Cypern – två döda

juli 24, 2025

Mördar-Bambi är en oinspirerad men punkig kulturgärning

juli 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?