Evolution utanpå, revolution undertill – det är vad tredje generationen av Mercedes lilla fyrdörrarscoupé, CLA, handlar om. Karossen känns som en naturlig fortsättning på tidigare generationer men formerna har filats till. Undertill är allting nytt. Bilmodellen gör debut som helt eldriven och det i två utföranden: Som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven med 272 respektive 354 hästkrafter. Båda bilarna har batteripaket på 85 användbara kilowattimmar vilket enligt WLTP-körcykeln ger en räckvidd på 79,2 respektive 77,1 mil vid blandad körning.
Nya CLA blir första modell från Mercedes att bygga på den nya plattformen MMA (Mercedes Modular Architecture) som ger elbilarna 800-voltsteknik, vilket bäddar för korta laddtider. Men det gäller att hitta just en 800-voltsladdare för att någon snabbladdning ska vara möjlig. Först våren 2026 får bilarna i Europa tillgång till en konverterare som även möjliggör laddning med 400-voltsteknik.
”Lilla fyrdörrarscoupé” skrev jag inledningsvis, det är en tolkningsfråga. Bilen mäter 472 centimeter i längd, ett par mer än föregångaren. CLA har även växt lite i bredd och höjd. Mer intressant är att sex centimeter extra har lagts mellan hjulaxlarna för att få plats med batteripaketet under golvet. I baksätet får mina ben ledigt plats och fötterna åker in under framstolen. Takhöjden räcker precis till för mina 178 centimeter men golvet är högt, dynorna korta och ger dåligt stöd. På tal om tak, CLA kommer bara med glastak och något takräcke är det inte tal om.
Det höjda golvet märks också på förarplats, det går inte att trycka ner stolen riktigt lågt. Annars finns det få saker att gnälla över bakom ratten, CLA går i komfortens tecken. Jag sitter bra och fjädringen är fint avstämd liksom styrningen. Ljudet från såväl trafik som vägbana är behagligt lågt.
Med en av få knappar på mittkonsolen kan du ändra körläge där sportläget ger en lite väl huggande gasrespons hos den mer effektstarka fyrhjulsdrivna bilen. Skillnaden mellan de två versionerna är påtaglig men på inget sätt känns den bakhjulsdrivna bilen kraftlös. CLA har två växlar som arbetar tillsammans tills den högre tar över helt vid 110 kilometer i timmen.
Designen invändigt domineras av en horisontell och blank ”planka” med bildskärmar som sträcker sig över hela bilens bredd. Materialvalen övertygar överlag även om vissa bitar skulle kunna finnas i vilken budgetbil som helst.
CLA lastar 405 liter, vilket är mindre än föregående generation med förbränningsmotor men lite bättre än laddhybridversionen. Lasttröskeln är hög men baksätesryggen är tredelad.
I stort sett allt på bilen kan uppdateras trådlöst, via så kallad OTA-teknik. Mercedes har öppnat infotainmentsystemet för andra aktörer som Microsoft och Google men klätt in mjukvaran för att passa sitt eget gränssnitt. Röststyrningen har blivit bättre (i alla fall på engelska), vilket underlättar i en skärmbaserad miljö. Lättast av allt hade varit att sträcka ut höger hand och justera värmen med en knapp men nu måste jag pricka rätt på skärmen eller tala tydligt.
Mercedes har bestämt sig att sluta med EQ i själva modellnamnen för sina elbilar men det blev inte direkt ett lättare namn att lägga på minnet då Mercedes-Benz CLA with EQ Technology är det officiella namnet för bilen.
Eldrivna CLA (som vi andra kommer att kalla den) går att klicka hem för 633 000 kronor, som fyrhjulsdriven startar priset på 673 000 kronor. Därmed lägger sig modellen mellan bilar som Tesla Model 3 och BMW i4, sett till pris men seglar i väg när det gäller räckvidd. I alla fall på papperet.















