Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Guvernör Newsom: Trump kastar bränsle på elden

juni 9, 2025

Andreas Johansson Heinö: Plötsligt blev föraktet mot globaliseringen inte lika klädsamt

juni 9, 2025

Israel: Thunbergs fartyg omdirigeras

juni 9, 2025

Efter rysaren – Portugal vinner Nations League

juni 9, 2025

Makalös maratonfinal i Paris – Alcaraz mästare

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
12°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Dacia Bigster – budgetmärket biffar till sig
Ekonomi

Dacia Bigster – budgetmärket biffar till sig

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Sandero är den lilla och billiga, Jogger är den rymliga och billiga, Duster är den robusta och billiga. Nu kommer Bigster och den ska vara den …stora och dyra? Nej, inte riktigt. Dacia aktar sig för att använda ordet ”flaggskepp” när de lanserar Bigster och nöjer sig med att säga att den tar in märkets kärnvärden i mellanklassens suvsegment.

Bigster är inte en helt ny modell utan i allt väsentligt en förlängd Duster. Bigster är 23 centimeter längre och har fyra centimeter extra mellan fram- och bakhjul.

Baksätet är större än i Duster och här sitter man riktigt bra även som lång vuxen, med generöst benutrymme och väl tilltagen takhöjd men skumgummi­stoppningen i dynan kommer förmodligen att smaka trä efter en längre stund.

Med bak­sätet uppfällt ryms upp till 612 liter och när baksätesryggarna fälls ska det gå att få in 1 977 VDA-liter. Baksätet är tredelat men någon tredje sätesrad finns inte. Märket har redan en sjusitsig modell i utbudet: Jogger.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Medan senaste utgåvan av Duster beter sig som en gammal och liten bil med simmig styrning inger Bigster betydligt större förtroende med bättre känsla i styrningen, bättre riktningsstabilitet och behagligare fjädring. Dacia säger sig ha stoppat in mer ljudisolering på väl valda ställen och vindrutans och de båda framrutornas glas är tjockare.

Bigster är märkets första modell att kunna utrustas med elektrisk baklucka och panoramaglastak men Dacia saknar fortfarande mer avancerade förarhjälpsystem, head up-display och strålkastare med matristeknik.

Inredningen är utförd i inte särskilt insmickrande men stryktåliga och snygga material och om det inte vore för att flera paneler ekar ihåligt när man trummar på dem så skulle det inte finnas något att klaga på.

På några platser i inredningen finns små punkter där man kan fästa olika tillbehör, till exempel en papperskorg eller lampa. Det ska kännas praktiskt men lär användas ytterst sällan till vardags. Mer användbart är det kylda förvaringsfacket under armstödet mellan framstolarna och de utfällbara takräcken som finns på Extreme-versionen (som är den enda som kommer till Sverige inledningsvis).

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Förarstolen ger ganska bra lårstöd, men problemet med den krumma körställningen finns här, liksom i Duster. För en lång förare hamnar rumpan väldigt nära golvet och man sitter med en märklig vinkel på benen.

Medan Duster framhålls som märkets lilla stryktåliga bergsget ska Bigster vara mer av en familjebil för vanliga vägar. Det blir tydligt inte minst av det faktum att svenska marknaden, i alla fall inledningsvis, endast får köpa motoralternativet som heter Hybrid 155.

Det är en framhjulsdriven fullhybriddrivlina med en helt nyutvecklad bensinmotor som är tillverkad av Renaults och Geelys gemensamma motorbolag Horse Powertrain. Det är inte omöjligt att blocket kan komma att hamna i en Volvo framöver.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Bigster är behaglig att köra i låga hastig­heter då elmotorn ger en mjuk gång. I högre hastighet, när bensinmotorn måste hjälpa till, går övergångarna mellan el och bensin sömlöst men körningen störs av den surriga motorn. Växellådan, där en ­elmotor i stället för en koppling anpassar motorns varvtal, fungerar bra. Under provkörningen sjunker färddatorns snittförbrukning från 0,55 till 0,44 liter per mil.

I skrivande stund har Dacia inte ­hunnit bestämma hur mycket de vill ha betalt för Bigster. Att den blir dyrare än Duster är klart, det inte osannolikt att Bigster Hybrid 155 hamnar nära 400 000-kronorsgränsen. Är den värd det? Ja, om man vill ha en rymligare och körsäkrare bil än Duster.

Dacia Bigster Hybrid 155

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 104 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 0,46 l/mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: Ej fastställt.

Fordonsskatt: 3 463 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 2 år.

Teknik

Motor: Bensin 79 kW (107 hk), 172 Nm. El 36 + 15 kW (49 + 20 hk). Totalt 114 kW (155 hk), 230 Nm.

Batterikapacitet: 1,4 kWh.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Steglös automatlåda.

Acceleration 0–100 km/tim: 9,7 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 457/181/166 centimeter.

Bagagevolym: 612/1 977 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 1 487 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 745 kg.

Betyg del för del:

Köregenskaper 3

Säkerhet 2*

Miljö 2

Komfort 3

Ekonomi 4

*Ej testad av Euro NCAP. Saknar avancerade förarhjälpsystem.

Totalbetyg = 14 av 25

Plus

Stort bagageutrymme.

Rymligt baksäte.

Smidig växellåda.

Minus

Surrande motor.

Simpla förarhjälpsystem.

Dålig körställning.

Det här nytt

Störst. Bigster är Dacias hittills största modell med liten marginal till sjusitsiga Jogger.

Hybrid 155. Bigster får samma typ av hybridsystem som övriga modeller, men med högre effektuttag.

Panorama. Dacias första modell att kunna extrautrustas med ett panoramaglastak.

Elbaklucka. Elektriskt öppnings- och stängningsbar baklucka gör premiär hos Dacia. Finns tillgänglig som tillval.

Rivaler

Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD-i

Billigaste RAV4 är fyrhjulsdriven men inte laddningsbar och kostar ändå över 400 000 kronor och behöver en del tillvalsutrusning för att bli vettig.

Pris: 419 900 kronor.

Citroën C5 Aircross Mild hybrid 136

Fransosen är rymlig, bekväm och billig. Finns även med dieselmotor och som laddhybrid. Den senare kostar 500 000 kronor.

Pris: 359 990 kronor.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Rött ljus kan ändra innehållet i sillburken

Ekonomi juni 8, 2025

Sari jobbar bara helg – till heltidslön: ”Har aldrig haft det så bra”

Ekonomi juni 8, 2025

Finansinspektionen varnar: Kändisar kan bedra småsparare

Ekonomi juni 7, 2025

En av tio ska låna till semestern – ”kortsiktig belöning”

Ekonomi juni 7, 2025

Ekonomen: Bra att Elon Musk höjer rösten

Ekonomi juni 7, 2025

Dagens Robinsonvinnare är förlorare på inflationen

Ekonomi juni 7, 2025

Ny rapport: ”Behovet av att importera el ökar drastiskt kommande decenniet”

Ekonomi juni 6, 2025

Så undviker du fällorna vid privatleasing

Ekonomi juni 6, 2025

Rävsax för USA:s centralbank inför viktiga jobbsiffrorna

Ekonomi juni 5, 2025

Redaktörens Val

Andreas Johansson Heinö: Plötsligt blev föraktet mot globaliseringen inte lika klädsamt

juni 9, 2025

Israel: Thunbergs fartyg omdirigeras

juni 9, 2025

Efter rysaren – Portugal vinner Nations League

juni 9, 2025

Makalös maratonfinal i Paris – Alcaraz mästare

juni 8, 2025

Lisa dos Santos skildrar våldsvågen direkt inifrån rättsväsendet

juni 8, 2025

Senaste Nytt

Matutdelning i gång i Gaza – döda och skadade

juni 8, 2025

Nathan Shachar: Den som ger sig på Israels universitet ställer sig på samma sida som Netanyahu

juni 8, 2025

Ryska hånet mot Trump efter storbråket med Musk

juni 8, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?