Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Man backade in i tavla – museet vill införa selfieförbud

juni 24, 2025

Sommarens största vägarbeten – karta med platserna att ha koll på

juni 24, 2025

Niklas Orrenius: Ryssland bombar brutalt – i skuggan av Irankrisen

juni 24, 2025

Erik Åsard: Här ser vi ett gäng amatörer som skriker efter professionella medarbetare

juni 24, 2025

Karsten Warholm blir av med världsrekordet

juni 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
15°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Dacia Bigster – budgetmärket biffar till sig
Ekonomi

Dacia Bigster – budgetmärket biffar till sig

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Sandero är den lilla och billiga, Jogger är den rymliga och billiga, Duster är den robusta och billiga. Nu kommer Bigster och den ska vara den …stora och dyra? Nej, inte riktigt. Dacia aktar sig för att använda ordet ”flaggskepp” när de lanserar Bigster och nöjer sig med att säga att den tar in märkets kärnvärden i mellanklassens suvsegment.

Bigster är inte en helt ny modell utan i allt väsentligt en förlängd Duster. Bigster är 23 centimeter längre och har fyra centimeter extra mellan fram- och bakhjul.

Baksätet är större än i Duster och här sitter man riktigt bra även som lång vuxen, med generöst benutrymme och väl tilltagen takhöjd men skumgummi­stoppningen i dynan kommer förmodligen att smaka trä efter en längre stund.

Med bak­sätet uppfällt ryms upp till 612 liter och när baksätesryggarna fälls ska det gå att få in 1 977 VDA-liter. Baksätet är tredelat men någon tredje sätesrad finns inte. Märket har redan en sjusitsig modell i utbudet: Jogger.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Medan senaste utgåvan av Duster beter sig som en gammal och liten bil med simmig styrning inger Bigster betydligt större förtroende med bättre känsla i styrningen, bättre riktningsstabilitet och behagligare fjädring. Dacia säger sig ha stoppat in mer ljudisolering på väl valda ställen och vindrutans och de båda framrutornas glas är tjockare.

Bigster är märkets första modell att kunna utrustas med elektrisk baklucka och panoramaglastak men Dacia saknar fortfarande mer avancerade förarhjälpsystem, head up-display och strålkastare med matristeknik.

Inredningen är utförd i inte särskilt insmickrande men stryktåliga och snygga material och om det inte vore för att flera paneler ekar ihåligt när man trummar på dem så skulle det inte finnas något att klaga på.

På några platser i inredningen finns små punkter där man kan fästa olika tillbehör, till exempel en papperskorg eller lampa. Det ska kännas praktiskt men lär användas ytterst sällan till vardags. Mer användbart är det kylda förvaringsfacket under armstödet mellan framstolarna och de utfällbara takräcken som finns på Extreme-versionen (som är den enda som kommer till Sverige inledningsvis).

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Förarstolen ger ganska bra lårstöd, men problemet med den krumma körställningen finns här, liksom i Duster. För en lång förare hamnar rumpan väldigt nära golvet och man sitter med en märklig vinkel på benen.

Medan Duster framhålls som märkets lilla stryktåliga bergsget ska Bigster vara mer av en familjebil för vanliga vägar. Det blir tydligt inte minst av det faktum att svenska marknaden, i alla fall inledningsvis, endast får köpa motoralternativet som heter Hybrid 155.

Det är en framhjulsdriven fullhybriddrivlina med en helt nyutvecklad bensinmotor som är tillverkad av Renaults och Geelys gemensamma motorbolag Horse Powertrain. Det är inte omöjligt att blocket kan komma att hamna i en Volvo framöver.

Bild 1 av 3

Bild 2 av 3

Bild 3 av 3

Bigster är behaglig att köra i låga hastig­heter då elmotorn ger en mjuk gång. I högre hastighet, när bensinmotorn måste hjälpa till, går övergångarna mellan el och bensin sömlöst men körningen störs av den surriga motorn. Växellådan, där en ­elmotor i stället för en koppling anpassar motorns varvtal, fungerar bra. Under provkörningen sjunker färddatorns snittförbrukning från 0,55 till 0,44 liter per mil.

I skrivande stund har Dacia inte ­hunnit bestämma hur mycket de vill ha betalt för Bigster. Att den blir dyrare än Duster är klart, det inte osannolikt att Bigster Hybrid 155 hamnar nära 400 000-kronorsgränsen. Är den värd det? Ja, om man vill ha en rymligare och körsäkrare bil än Duster.

Dacia Bigster Hybrid 155

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 104 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 0,46 l/mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: Ej fastställt.

Fordonsskatt: 3 463 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 2 år.

Teknik

Motor: Bensin 79 kW (107 hk), 172 Nm. El 36 + 15 kW (49 + 20 hk). Totalt 114 kW (155 hk), 230 Nm.

Batterikapacitet: 1,4 kWh.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Steglös automatlåda.

Acceleration 0–100 km/tim: 9,7 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 457/181/166 centimeter.

Bagagevolym: 612/1 977 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 1 487 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 745 kg.

Betyg del för del:

Köregenskaper 3

Säkerhet 2*

Miljö 2

Komfort 3

Ekonomi 4

*Ej testad av Euro NCAP. Saknar avancerade förarhjälpsystem.

Totalbetyg = 14 av 25

Plus

Stort bagageutrymme.

Rymligt baksäte.

Smidig växellåda.

Minus

Surrande motor.

Simpla förarhjälpsystem.

Dålig körställning.

Det här nytt

Störst. Bigster är Dacias hittills största modell med liten marginal till sjusitsiga Jogger.

Hybrid 155. Bigster får samma typ av hybridsystem som övriga modeller, men med högre effektuttag.

Panorama. Dacias första modell att kunna extrautrustas med ett panoramaglastak.

Elbaklucka. Elektriskt öppnings- och stängningsbar baklucka gör premiär hos Dacia. Finns tillgänglig som tillval.

Rivaler

Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD-i

Billigaste RAV4 är fyrhjulsdriven men inte laddningsbar och kostar ändå över 400 000 kronor och behöver en del tillvalsutrusning för att bli vettig.

Pris: 419 900 kronor.

Citroën C5 Aircross Mild hybrid 136

Fransosen är rymlig, bekväm och billig. Finns även med dieselmotor och som laddhybrid. Den senare kostar 500 000 kronor.

Pris: 359 990 kronor.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Arbetsförmedlingen brister i att hjälpa funktionsnedsatta

Ekonomi juni 24, 2025

”Min pojkväns föräldrar vill att vi har äktenskapsförord”

Ekonomi juni 24, 2025

Så påverkas oljepriset av upptrappningen i Mellanöstern

Ekonomi juni 23, 2025

Lång väntan på bygglov i Stockholm: ”Inte bra”

Ekonomi juni 22, 2025

Konsumentverket granskar flyttfirmor: ”Många oseriösa”

Ekonomi juni 22, 2025

Sommarsverige runt – mässor och bilträffar att besöka

Ekonomi juni 21, 2025

Skattesmäll på grön el – Sverige ensamt i EU om att straffa solel

Ekonomi juni 21, 2025

Begagnat test. Volvo V40 – Så blev pendlarbilen en favorit

Ekonomi juni 21, 2025

Få har råd att köpa villa: ”Håller på att bli en klassfråga”

Ekonomi juni 20, 2025

Redaktörens Val

Sommarens största vägarbeten – karta med platserna att ha koll på

juni 24, 2025

Niklas Orrenius: Ryssland bombar brutalt – i skuggan av Irankrisen

juni 24, 2025

Erik Åsard: Här ser vi ett gäng amatörer som skriker efter professionella medarbetare

juni 24, 2025

Karsten Warholm blir av med världsrekordet

juni 24, 2025

Erik Esbjörnsson: Sammanbrott i relationen mellan politiker och väljare i Kenya

juni 24, 2025

Senaste Nytt

Ny rapport: Svårt att få unga vuxna att gå på museer

juni 24, 2025

Nu ska domarna börja följa regeln: ”Kommer vara strikt”

juni 24, 2025

Simona Mohamsson ny L-ledare: ”Inte självklar”

juni 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?