Den danska flottans fartyg Hvidbjoernen och Navy Patrol P525 har sedan natten följt det kinesiska fartyget Yi Peng 3 i danska farvatten. Misstanken är att det på något vis har skadat datakabeln C Lion 1 som sträcker sig mellan Helsingfors och Rostock samt en annan, BCS East-West Interlink, mellan Gotland och Litauen.
– Ingen tror att dessa kablar kapades av misstag. Jag vill inte heller tro på någon version om att det var ankare som oavsiktligt orsakat skador på kablarna, säger Tysklands försvarsminister Boris Pistorius enligt Reuters.
Hans Liwång, docent i försvarssystem vid Försvarshögskolan och marinteknisk forskare vid Kungliga tekniska högskolan, konstaterar att undervattenskablar av olika slag ofta går sönder och att orsakerna som regel är slitage eller olyckor. Det rådande omvärldsläget gör, enligt honom, att fler operatörer är transparenta med incidenter och att allmänheten är mer intresserad.
– Det rör sig om ett par hundra kabelbrott per år, men före explosionerna på gasledningarna Nord Stream 2022 var det inget som uppmärksammades. Väldigt få av dessa är bevisade eller ens misstänkta sabotage, säger Hans Liwång.
De vanligaste kabelbrotten är på data- eller elledningar, det är också sådana det finns flest av, och störst risk är när de går ner i vattnet och utsätts för saker som is och vågor. Att de senaste dagarnas händelser inträffade på djupare vatten går att dra vissa slutsatser av.
– Där är vattnet förhållandevis stilla vilket normalt sett innebär att de inte går sönder av tidens tand. Troligen är det i stället, precis som operatörerna sagt, orsakat av någon form av yttre åverkan och vanligast är då fiskeredskap vid bottentrålning eller plötslig nödankring, säger Hans Liwång.
I sociala medier förekommer spekulationer om den danska militärens aktivitet eventuellt hänger ihop med den trasiga datakabeln mellan Finland och Tyskland. Paralleller dras av experter i sociala medier till kinesiska Newnew Polar Bear som i oktober i fjol orsakade skador på Balticconnector-gasledningen.
Newnew Polar Bear var flaggat i Hongkong men visade sig kontrolleras av ryska Torgmoll, enligt Insurance Marine News. Det skulle senare bevisas ha varit ett släpande ankare som orsakat skadan, men inte att det var avsiktligt. Ett annat misstänkt fartyg i det sammanhanget var ryska Sevmorput, men ännu har ingen formellt pekat finger mot Kreml i de senaste kabelbrotten.
– Vi måste dra slutsatsen, utan att veta vem som ligger bakom, att detta är en ”hybridaktion”. Och vi måste också anta, utan att veta det ännu, att det är sabotage, säger Boris Pistorius.
I ett pressmeddelande från Finlands och Tysklands utrikesministrar uttryckte länderna en djup oro över det inträffade, och en grundlig utredning ska genomföras – i Finland har det statliga datakommunikationsbolaget Cinia bett den nationella polisen om hjälp. ”Vår europeiska säkerhet hotas inte bara av Rysslands aggressionskrig mot Ukraina” skriver Elina Valtonen och Annalena Baerbock, ”utan även av hybridkrigföring från illasinnade aktörer”.