Omar Nasser, biträdande butikschef på Netto i Tårnby utanför Köpenhamn, har fullt sjå med en ny arbetsuppgift. Sedan ett par veckor ska alla europeiska produkter markeras med en svart stjärna intill prislappen på butikshyllan.
– Jag blev först lite tagen av att det togs upp på den här skalan. Som butikskedja vill man oftast inte ta politisk ställning om man inte behöver det, säger han.
Över hela världen växer bojkottrörelsen mot amerikanska varor i protest mot Donald Trumps politik. I Danmark har den amerikanska presidentens hot om strafftullar och utspel om att ta kontroll över Grönland väckt stor ilska. Det märks bland annat i Facebookgruppen ”Boykot vare fra USA” som på kort tid fått över 90 000 medlemmar.
I februari meddelade landets största livsmedelskoncern Salling Group, med dagligvarubutikerna Netto, Føtex och Bilka, att man skulle införa stjärnmärkning av europeiska varor i alla sina butiker.
Från matjättens sida säger man att ökat kundtryck ligger bakom satsningen. Att det skulle handla om en bojkott av amerikanska varor tar vd:n Anders Hagh avstånd från.
– Det är en serviceupplysning till kunder som vill handla på det här sättet. Vi kommer inte att bojkotta amerikanska varor… vi kommer inte heller att peka ut amerikanska varor. Vi låter kunden bestämma hur de vill agera, säger han i en intervju med tidningen Avisen Danmark.
En välvillig konsumentupplysning eller ett vågat drag i ett möjligt handelskrig mot USA? För frisören Linda Berger spelar det ingen roll.
– Jag tycker att stjärnorna är jättebra. Det gör det enklare att handla rätt och leva på bästa möjliga vis utifrån rådande världsläge, säger hon.
Linda Berger bär ett påskägg under armen där hon går mellan butikshyllorna på Netto i Tårnby. Sedan ett par veckor hamnar varken Heinz ketchup eller andra amerikanska varor i hennes kundvagn.
– Jag bojkottar allt som är amerikanskt förutom Pepsi Max. Jag har personligen inget förhållande till Grönland, men hela sättet som Donald Trump beter sig på, hans attityd, det är inte okej, säger hon.
Linda Berger berättar att hennes kollegor också bojkottar amerikanska varor, liksom många av deras kunder. De två årliga arbetsresorna till New York har hon ställt in.
– Våra kollegor i USA har såklart undrat varför, men de är också väldigt förstående.
Enligt Omar Nasser, biträdande butikschef i Nettoaffären, får stjärnmärkningen positiv feedback från många kunder.
– Det är ju hyfsat nytt, men särskilt de som är politiskt insatta tycker att det är en bra grej, säger han.
Men alla är inte lika förtjusta i livsmedelsjättens tilltag. ”Handelskriget har exploderat i din kundvagn”, skriver Caspar Schrøder, ekonomikorrespondent på Danmarks radio i en analys, och tycker att det är uppseendeväckande att en butikskedja kliver in i ”det pyrande handelskriget mellan Europa och USA.
Samtidigt uppmanar danska näringslivsorganisationer konsumenter att ligga lågt med bojkotten av amerikanska varor. De menar att man i stället ska förlita sig på en gemensam ekonomisk front med de andra EU-länderna mot Donald Trumps planerade handelstullar.
Danska livsmedelsföretag verkar dock ta lätt på uppmaningen. Nyligen rullade danska läsktillverkaren Jolly cola ut en ny reklamkampanj där en amerikansk cowboyhatt ses placerad mittemot en keps i danska flaggans färger med budskapet ”0 procent USA, 100 procent danskt”.
Vad har de danska kampanjerna för effekt på Donald Trump? Förmodligen ingen alls, tror Linda Berger.
– Han sover nog gott ändå. Men förhoppningsvis kan även små böljor leda till stora vågor, säger hon.