Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Brännö flyttar midsommarfirande för att undvika turister

juni 17, 2025

Trump: ”Evakuera Teheran omedelbart”

juni 17, 2025

Mördarrobotar på väg mot kriget: ”Framtiden är här”

juni 17, 2025

Lilian Sjölund: Om sillen och jordgubbarna uteblir på midsommar väntar folkstorm

juni 17, 2025

30 saker i hemmet som kan rädda din adhd-vardag

juni 17, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » ”Dantes gudomliga komedi” svävar märkligt och genialt på Soppteatern
Kultur

”Dantes gudomliga komedi” svävar märkligt och genialt på Soppteatern

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Dantes gudomliga komedi”

Av Niklas Rådström. Regi: Andreas T Olsson och Niklas Rådström. Assisterande regissör: Henrik Ahnborg. Scenografri och kostym: Peder Freij. Komposition: Axel Mårdsjö. Inspelad röst: Frida Beckman. Medverkande: Andreas T Olsson och Axel Mårdsjö. Scen: Kulturhuset Stadsteatern, Soppteatern. Speltid: 1 tim.

Välkommen till helvetet. Pressande sig fram mellan kaféborden (här finns ingen scen) går en skådespelare omkring i publiken och gör sitt mästarprov, ensam i röd kostym och med Dantemössan tätt om huvudet. Och som han gör det!

Dante Alighieri skrev sitt diktverk som kallas ”Den gudomliga komedin” i tidigt 1300-tal. Det hör till storverken som format oss, vars bilder och idéer vi fortfarande andas och tänker utan att ens veta om det. Niklas Rådströms version följer Dante med bländande lätthet, helt fritt och likväl så troget att infernovandringen når ända fram till vår tids aktualitet (vissa kan få återvandringsbidrag!) och rakt in i våra egna bekymrade samveten.

Dante, till mitten hunnen på sin levnads bana, går vilse på sin pilgrimsvandring i sorgen efter sin döda Beatrice. Han hamnar i Helvetet och möter poeten Vergilius ande som ledsagar honom genom infernokretsarna där syndarna straffas på individuellt, sadistiskt roligt och träffande vis.


Brecht hade svimmat av förtjusning, äntligen någon som fattar precis!

Redan i originalet är Dante två personer, dels Berättaren som ser tillbaka på sina upplevelser, dels, mitt i det brinnande helvetet, Pilgrimen själv. Den klyvningen håller publiken i ett fast grepp – du vet inte själv vilken av dem som plötsligt talar till just dig. Andreas T Olsson upprätthåller med otrolig tonsäkerhet den spänningen så att den i varje ögonblick lever inom honom och mellan honom och publiken. Brecht hade svimmat av förtjusning, äntligen någon som fattar precis!

Denne Dante/Berättare rör sig fritt och nära bland frossande, giriga, avundsjuka, högmodiga, lättjefulla och pilska matgäster. Han är en levande bland döda, han kastar skuggor, det gör inte vi, för vi är alla osaliga andar.

Och själva teaterkonsten spelar så skickligt med oss: när denne rödklädde Dante rör oss, tar någons hand, trycker en axel, bjuder en tredje till dans, så är det dessutom klyvningen mellan det som brukar vara scen och salong, mellan honom och oss, som skapar svindel.  Andreas T Olsson är där – men ändå inte. En är skådespelare, eller människa? En är publik, eller medmänniska? En lever, en är bara ande.

Allt svävar så märkligt och genialt. Till detta medverkar oskiljaktligen musiken: Axel Mårdsjös fantastiskt känsliga, förtvivlade, råa, ibland euforiska saxofon leker med våra känslor. Skrämmer, tröstar och lenar ända in i det Mirakel som på slutet stannar upp alltsammans och låter oss andar, hoppeligen luttrade, bli människor igen.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Ingegärd Waaranperä.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Danjel Nam: Mina adoptivföräldrar fick höra att jag var ett hittebarn – det var jag inte

Kultur juni 16, 2025

Bengt Ohlsson: Expressens lista är diabolisk och fluffig

Kultur juni 16, 2025

Tvättäkta tungviktaren Chaka Khan nästan för tidlös

Kultur juni 16, 2025

Expressen listar 2000-talets viktigaste böcker

Kultur juni 16, 2025

Regeringen vill underlätta för gåvor till kulturen

Kultur juni 16, 2025

Ola Larsmo: Så försöker Trump radera ut medborgarrättsrörelsens historia

Kultur juni 16, 2025

Sandra Stiskalo: Varför dröjde det så länge innan offentligheten vaknade om Gaza?

Kultur juni 16, 2025

The Soundtrack of Our Lives och Winnerbäck till Amnestykonsert

Kultur juni 16, 2025

Mats J: Kortbyxor gäller numera året runt

Kultur juni 16, 2025

Redaktörens Val

Trump: ”Evakuera Teheran omedelbart”

juni 17, 2025

Mördarrobotar på väg mot kriget: ”Framtiden är här”

juni 17, 2025

Lilian Sjölund: Om sillen och jordgubbarna uteblir på midsommar väntar folkstorm

juni 17, 2025

30 saker i hemmet som kan rädda din adhd-vardag

juni 17, 2025

Nathan Shachar: Brist på skyddsrum del i förklaringen till massflykt från Teheran

juni 17, 2025

Senaste Nytt

Iranier skrämda till tystnad om krigets vardag

juni 16, 2025

Hundratals barnkroppar ska tas upp ur massgrav i Irland

juni 16, 2025

Blakstads drömmål avgjorde derbyt – Hammarby upp i serieledning

juni 16, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?