Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Flera skogsbränder rasar i norr – vattenbombas

juli 26, 2025

Frigivna fångar vittnar om helvetet i megafängelset

juli 25, 2025

Underverken, del 35 av 56

juli 25, 2025

Efter medaljerna – Nilsson siktar högre i Göteborg

juli 25, 2025

Därför föds det så få i Västerbotten – och så många i Halland

juli 25, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » ”Dantes gudomliga komedi” svävar märkligt och genialt på Soppteatern
Kultur

”Dantes gudomliga komedi” svävar märkligt och genialt på Soppteatern

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Dantes gudomliga komedi”

Av Niklas Rådström. Regi: Andreas T Olsson och Niklas Rådström. Assisterande regissör: Henrik Ahnborg. Scenografri och kostym: Peder Freij. Komposition: Axel Mårdsjö. Inspelad röst: Frida Beckman. Medverkande: Andreas T Olsson och Axel Mårdsjö. Scen: Kulturhuset Stadsteatern, Soppteatern. Speltid: 1 tim.

Välkommen till helvetet. Pressande sig fram mellan kaféborden (här finns ingen scen) går en skådespelare omkring i publiken och gör sitt mästarprov, ensam i röd kostym och med Dantemössan tätt om huvudet. Och som han gör det!

Dante Alighieri skrev sitt diktverk som kallas ”Den gudomliga komedin” i tidigt 1300-tal. Det hör till storverken som format oss, vars bilder och idéer vi fortfarande andas och tänker utan att ens veta om det. Niklas Rådströms version följer Dante med bländande lätthet, helt fritt och likväl så troget att infernovandringen når ända fram till vår tids aktualitet (vissa kan få återvandringsbidrag!) och rakt in i våra egna bekymrade samveten.

Dante, till mitten hunnen på sin levnads bana, går vilse på sin pilgrimsvandring i sorgen efter sin döda Beatrice. Han hamnar i Helvetet och möter poeten Vergilius ande som ledsagar honom genom infernokretsarna där syndarna straffas på individuellt, sadistiskt roligt och träffande vis.


Brecht hade svimmat av förtjusning, äntligen någon som fattar precis!

Redan i originalet är Dante två personer, dels Berättaren som ser tillbaka på sina upplevelser, dels, mitt i det brinnande helvetet, Pilgrimen själv. Den klyvningen håller publiken i ett fast grepp – du vet inte själv vilken av dem som plötsligt talar till just dig. Andreas T Olsson upprätthåller med otrolig tonsäkerhet den spänningen så att den i varje ögonblick lever inom honom och mellan honom och publiken. Brecht hade svimmat av förtjusning, äntligen någon som fattar precis!

Denne Dante/Berättare rör sig fritt och nära bland frossande, giriga, avundsjuka, högmodiga, lättjefulla och pilska matgäster. Han är en levande bland döda, han kastar skuggor, det gör inte vi, för vi är alla osaliga andar.

Och själva teaterkonsten spelar så skickligt med oss: när denne rödklädde Dante rör oss, tar någons hand, trycker en axel, bjuder en tredje till dans, så är det dessutom klyvningen mellan det som brukar vara scen och salong, mellan honom och oss, som skapar svindel.  Andreas T Olsson är där – men ändå inte. En är skådespelare, eller människa? En är publik, eller medmänniska? En lever, en är bara ande.

Allt svävar så märkligt och genialt. Till detta medverkar oskiljaktligen musiken: Axel Mårdsjös fantastiskt känsliga, förtvivlade, råa, ibland euforiska saxofon leker med våra känslor. Skrämmer, tröstar och lenar ända in i det Mirakel som på slutet stannar upp alltsammans och låter oss andar, hoppeligen luttrade, bli människor igen.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Ingegärd Waaranperä.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 35 av 56

Kultur juli 25, 2025

Säverman: Varför inte kalla det broavgift?

Kultur juli 25, 2025

Lawen Redar: ”Jag ångrar att jag lägger så mycket tid på sociala medier”

Kultur juli 25, 2025

Mörkt, kaotiskt och träffsäkert när Konträr klär av den svenskaste av högtider

Kultur juli 25, 2025

Hanna Fahl: Här är fem romaner för den som är misstänksam mot science fiction

Kultur juli 25, 2025

Debaser Pontonen: En solig mötesplats för musik, mat och dryck

Kultur juli 25, 2025

Gabriel Zetterström: Plötsligt är det inte längre jag som har skrivit Bret Easton Ellis succébok

Kultur juli 25, 2025

Stilfulla ”The Umesh chronicles” ger flickperspektiv på Indien

Kultur juli 25, 2025

Filmlistan vecka 30: ”The Fantastic Four. First steps” räddar världen

Kultur juli 25, 2025

Redaktörens Val

Frigivna fångar vittnar om helvetet i megafängelset

juli 25, 2025

Underverken, del 35 av 56

juli 25, 2025

Efter medaljerna – Nilsson siktar högre i Göteborg

juli 25, 2025

Därför föds det så få i Västerbotten – och så många i Halland

juli 25, 2025

Glöm 10 000 steg – så mycket behöver du gå för en bättre hälsa

juli 25, 2025

Senaste Nytt

DN Debatt. ”Svenska järnvägen är ett fiasko – nu behövs ny myndighet”

juli 25, 2025

Ledare: Miljöframgången vi aldrig firar – luften blir renare

juli 25, 2025

Säverman: Varför inte kalla det broavgift?

juli 25, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?