Årets vårsalong på Liljevalchs konsthall i Stockholm bestod av 282 konstverk.
Ett av dem fick lite mer uppmärksamhet på förhand än de andra: ”Gerascophobia”, en tårta av konstnären Elle Azhdari.
När tårtan, vars pris sattes till en miljard kronor, installerades i utställningen var den helt färsk, men under veckorna som gick efter invigningen fick den ruttna i rumstemperatur.
Till slut blev det ohållbart att låta tårtan stå kvar, eftersom den ”blev farlig på grund av sitt eget naturliga förfall”, skriver konstnären själv i ett uttalande.
Hon menar att verket ska ses som en kommentar till det samhälleliga trycket mot kvinnligt åldrande, och att valet att plocka bort det förstärkte dess budskap.
Tårtan togs bort efter 46 dagar, den 1 april.
”Dess utseende genomgick många prövningar under denna period, och oj vad det stank. Upplevelsen av att se något så obefläckat förvandlas till giftigt, otäckt mögel var grotesk men samtidigt vacker, ungefär som livet självt”, skriver Elle Azhdari på Instagram, och avslöjar att hon gick till Liljevalchs en gång i veckan för att få ta del av besökarnas reaktioner:
”Jag önskar att jag hade installerat en mikrofon inuti lådan och satt ihop en ljudbild att dela med mig av.”
Liljevalchs vårsalong visas till och med den 27 april.
Läs mer:
Tårta för en miljard på Liljevalchs vårsalong
Recension: Vårsalong med vacker textilkonst, vinterbad och våld