För åttonde året i rad, arrangerar Malmö opera en lastbilsturné i Skåne.
I år sätts en version av Falstaff upp, Verdis sista opera – i regi av Nils Spangenberg. En förväxlingskomedi som bygger på de två Shakespearepjäserna Henrik IV och Muntra fruarna i Windsor.
När den spelas i salong brukar den vara i över två timmar, med flera solister, många musiker och stor kör. I Malmö operas lastbilsedition är verket trimmat och nedkortat till en timme. Sex solister sjunger på svenska och ackompanjeras av en pianist.
Snart är det genrep, det stora rutintestet inför turnén som startar i Staffanstorp på torsdagen.
– Vi kör kostym, mask, rubbet, allt måste sitta, säger pressansvarig Torgny Nilsson och leder oss bakom lastbilen.
Där sitter de, under tälttaket som riggats upp som en provisorisk loge: Céline Dewrée, Emma Björkegren, Marta Cecilia Saelöen, Birgir Stefánsson, Emma Sventelius och Lars Arvidson. De gör sig redo med smink, får hår fixat eller påsatt. Alldeles strax ska de ut på scen.
Finns det något ni är nervösa för?
– Flugor i halsen på djup inandning, så, middan klar, säger Lars Arvidson, fejkar ett andstopp och får alla att skratta högt mellan sminkartagen.
Några flugor har han lyckligtvis aldrig behövt svälja och är inte heller särskilt rädd för det, däremot kan vädret ställa till det rejält när man spelar utomhus.
– Jag minns en gång, som det började hällregna mitt i föreställningen. I en premiär! Vi fick bryta, det var lite beigt, säger Lars Arvidson.
”Det är sånt man får vara beredd på”, ”man får ta det som det kommer”, surrar gänget.
– Men egentligen är väl det här som att vi går tillbaka till hur operan var i början, resonerar Emma Sventelius och surret tystnar.
– Nu är opera mycket mer så att man går in i en mörk salong ”sätter sig på sin plats”. Men när vi kommer med lastbilen så finns det vissa som har packat upp en hel picknick, eller så går man förbi med hunden och stannar till ett tag, så sitter en annan med fullt fokus under hela föreställningen, säger hon.
De ser alla fram emot turnén, som fått fint mottagande föregående år.
– Jag vet ingen ort där föreställningarna inte går hem, sen är det lite väderberoende, men det är i stort sett välbesökt, säger Helena Johansson Strässle, projektledare för Malmö operas turnéproduktioner:
– Jag brukar ta Örkelljunga som exempel, det är en av de minsta kommunerna i Skåne, och till föreställningen kommer 650 personer, det kanske inte låter så mycket. Men motsvarigheten i Malmö skulle vara 20 000 personer. Att opera lockar så många i en så liten kommun, är talande.
Nu är det bråttom ut på scen. En klunga inbjudna har redan slagit sig ner på sittkuddar och i brassestolar.
Verket är förlagt till en ny tid, på scen råder 50-tal. Pastellgrönt dominerar scenografin. Lastbilen har förvandlats till ett tvätteri, där tre bestämda damer arbetar: Mrs Quickly, ägarinnan Mrs Ford och hennes dotter Nanetta, som har ett hemligt förhållande med chauffören Fenton. Tvätteriet besöks regelbundet av skvallriga Meg.
Drama uppstår, när den smått tragikomiske, bedagade och luspanka, adelsmannen Falstaff en dag trillar in på tvätteriet. Han tänker sol-och-våra Mrs Ford och stammisen Meg, som båda har gott om pengar.
De får båda får varsitt brev där Falstaff bedyrar sin kärlek. Samma brev, adresserat till två olika damer – som snackar med varandra.
– Han måååste skooojaaa! sjungs det från scen när detta uppdagas.
Mer av handlingen ska inte spoilas i denna text.