– Det handlar om en riktigt komplicerad del som vi ska titta på hur vi kan ersätta. Det hade varit skithäftigt att kunna lyfta på huven och hitta vår skapelse där, säger Tue Beijer, medgrundare och ansvarig för teknik, forskning och produktutveckling.
Exakt vad samarbetet, som sker inom ramen för FFI:s Accelerate Swedish partnerskapsprogram, ska resultera i är lite småhemligt men Stilfolds teknik har redan implementerats i flera projekt inom både bilindustrin, transportsektorn och flygindustrin. Bolaget kan trots sin ringa ålder skryta med samarbeten med företag som ABB, Alstom och Volkswagen och har kunnat uppvisa en markant minskning av materialåtgång, vikt, arbetsmoment och klimatpåverkan med sitt tillvägagångssätt.
– Vi får inte avslöja vilken del det handlar om, men det handlar om att ersätta flera delar med en sammanhängande del. Detta kan minska antalet komponenter och förbättra hållbarheten, säger Tue Beijer.
Han ser att bolagets teknik har en enorm potential, särskilt i tider då många av de stora fordonstillverkarna satsar miljardbelopp på en teknik som kallas megacasting. Det betyder att delar till bilens kaross gjuts av aluminium i stora block, i stället för att många små ståldelar svetsas samman. Volvo Cars är ett av bolagen som investerat i tekniken. I våras kunde biltillverkaren visa upp sina två gigantiska pressar i en hall som mätte 20 000 kvadratmeter. Maskinerna är 7,6 meter höga och väger över 1 000 ton vardera. En enorm satsning som kan förenkla mycket, men som också gör det svårt att göra justeringar.
– Det finns en risk med att bygga in sig i en teknik som kan bli föråldrad om 20 år. Därför är vår teknik intressant, eftersom den erbjuder flexibilitet och möjligheten att anpassa sig till framtida förändringar, säger Tue Beijer.
Stilfold har installerat sin nya ”plåtvikningsapparat” i bolagets verkstad i Nacka Strand utanför Stockholm. Här kan man skjutsa in ett stort stycke plåt och få ut i princip färdigvikta delar och snabbt göra justeringar.
– Den heter MonoArk och går även under smeknamnet Stargate. Det är som en portal där plåt som passerar genom maskinen kommer ut på andra sidan med en högre värdeförädling, säger Tue Beijer.
Stilride som bolaget hette tidigare, startades av Tue Beijer och Jonas Nyvang, i dag vd, som en del av ett strategiskt innovationsprogram från Vinnova. Programmet resulterade i en prototyp av el-motorcykeln Stilride 1 som blev ett skyltfönster för bolagets patenterade vikteknik.
För ett år sedan skiftade man om och gjorde Stilfold till huvudfokus. Motorcykeln Stilride 1 lever dock kvar men kommer att säljas i mindre skala för att demonstrera tekniken.
– Vi är helt övertygade om att vi inte hade varit där vi är i dag både med investeringar och tekniken om vi inte hade gjort hojen. Det är en resa som går hand i hand och visar kraften i att kommunicera med design.
I början av november kunde Stilfold säkra ett efterlängtat amerikanskt patent på sin vikteknik – vilket öppnar upp en helt ny marknad för bolaget. Stilfold har sedan tidigare patent i Sverige och Europa. Man har dessutom ytterligare två under behandling i USA samt ett antal europeiska och två internationella patent under prövning.
Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet.
Läs fler Motorartiklar