Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Björn Wiman: Nästa gång kommer politikerna med motorsågen

maj 22, 2025

Hon blir ny landshövding i Stockholms län

maj 22, 2025

Det säger partierna om Gaza: ”Regeringen gör allt man kan”

maj 22, 2025

De sätter upp opera på ett lastbilsflak: ”Behöver inte vara smalt eller bara för de få”

maj 22, 2025

William Nylander på is när Tre Kronor laddade för VM-kvartsfinal

maj 22, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
7°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Det är ett brott att vara feg i Gardells ”Pensionat Oskar”
Kultur

Det är ett brott att vara feg i Gardells ”Pensionat Oskar”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 26, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Pensionat Oskar”

Av: Jonas Gardell.

Regi: Jakob Höglund.

Scenografi och kostym: Sven Haraldsson. Ljus: Mikael Kratt. Mask: Patricia Svajger. Komposition: Eeva Kontu. Medverkande: Henrik Norlén, Helena af Sandeberg, Hampus Hallberg, Emma Österlöf, James Lund, Sven Ahlström, Per Sandberg, Bengt Braskered, Cecilia Wrangel Skoug, Anna Takanen, Siri Hamari, Ivar-Lo af Sandeberg/David Francett, Yaseniya Apalonina/Lilly Lexfors, Pablo Leiva Wenger. Scen: Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm. Speltid: 2 tim 45 min inkl paus.

”Är det ett brott att vara feg?” I uppsättningen av Jonas Gardells ”Pensionat Oskar” besvaras frågan med ett rungande ja. För här handlar det, som så ofta hos Gardell, om att ta nacksving på sina livslögner och bejaka passionen.

När berättelsen om den fyrkantige familjefadern Rune Runebergs förälskelse i den livsbejakande trollkarlen Petrus nu får scenpremiär har det gått 30 år sedan filmversionen gick upp på bio. Då var berättelser med homosexuella rollfigurer lätträknade och även om de i dag är desto fler är det inte konstigt att den finlandssvenske regissören Jakob Höglund dammar av denna berättelse just nu. Få kan som Gardell sätta fingret på skavet i den heterosexuella tvåsamhetsnorm som den ökande bigotta nykonservatismen gör sitt bästa för att släta över.

Mot den bakgrunden gör det också mindre att han arbetar med så beprövade bilder. Höglund tar sig snarast njutningsfullt an dem och uppsättningen är lika anmärkningsvärt som befriande helt utan ironi. Här är villaförortslivets själamördande rutiner satta på bokstavlig roterande repeat på en ivrigt snurrande scen, ett allt snabbare och snävare ekorrhjul som formligen tvingar fram avhopp.

Där filmen använde sig av den vilda kargheten i det gotländska landskapet som kontrast mot villalivets likformighet, höljer scenografen Sven Haraldsson istället scenrummet i tyllgardiner. Med sina böljande veck utgör de allt från upproriskt hav till skydd från nyfikna blickar. Först i slutet, när Runes frigörelse uppnåtts, har de spelat ut sin roll och blottar det avskalade scenrummet i hela sitt djup. Inte mindre metaforiskt med andra ord. Allt från villaportar till dubbelsängar byggs av lättvälta moduler, som gjorda för föränderlighet.

Henrik Norléns Rune är en vandrande livskris i dressmanuniform bestående av tvärrandig pikétröja och khakishorts. Tålmodigt lär han sina ointresserade barn om diskstaplandets ädla konst, allt mindre närvarande ju längre in i förälskelse och livskris han sjunker. Där Stina Ekblad spelade filmversionen av hans övergivna karriäristhustru med stegrande högstämd hysteri får hon i Helena af Sandebergs tolkning en uppgiven sorgsenhet. Här har hon också försetts med en rad monologer som gör henne mer begriplig och rörande. Att en av monologerna i sin tur kommenteras av de återkommande berättarröster som alterneras av ensemblemedlemmarna är mindre begripligt. Det blir ett slags överflödig livesufflering som varken förlitar sig på skådespelare eller publik.

Svårast uppdrag har tillfallits Hampus Hallberg med rollen som den frisinnade Petrus vars floskulösa livsbejakarrepliker förblir svårsmälta. Hur han trots allt lyckas göra människa av Petrus är svårt att säga men kombinationen av innerlighet och charm gör sitt till. Att han inleder och avslutar med sången ”Vad jag sökte, vad jag fann” är också en nyckel. För är det något denna uppsättning drivs av är det musik. Eeva Kontus komposition med stråkar och piano manar och driver fram känsloflödet på ett sätt som kan få den mest cyniska bigott att göra upp med sin feghet.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Anna Håkansson.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Björn Wiman: Nästa gång kommer politikerna med motorsågen

Kultur maj 22, 2025

De sätter upp opera på ett lastbilsflak: ”Behöver inte vara smalt eller bara för de få”

Kultur maj 22, 2025

Herregud, vilken insiktsfull roman om kärlek och sexuellt frigjorda kvinnor

Kultur maj 22, 2025

Björn Wiman: Vilken författare drar igång den fosterländska allsången i årets hockey-VM?

Kultur maj 22, 2025

Kneecap-medlem anklagas för terrorbrott

Kultur maj 22, 2025

Paulina Sokolow: Det kan inte vara ett krav för judar att stötta Israel

Kultur maj 22, 2025

Harris Dickinson: ”Det är intressant hur mycket vi ljuger för oss själva”

Kultur maj 22, 2025

Susanne Ljung: Kan slappa byxor stärka den amerikanska oppositionen?

Kultur maj 22, 2025

Radiosymfonikernas Daniel Harding slutar efter 18 år: ”Dags för nya idéer”

Kultur maj 21, 2025

Redaktörens Val

Hon blir ny landshövding i Stockholms län

maj 22, 2025

Det säger partierna om Gaza: ”Regeringen gör allt man kan”

maj 22, 2025

De sätter upp opera på ett lastbilsflak: ”Behöver inte vara smalt eller bara för de få”

maj 22, 2025

William Nylander på is när Tre Kronor laddade för VM-kvartsfinal

maj 22, 2025

Väljartapp för S – ”spelat en mer undanskymd roll”

maj 22, 2025

Senaste Nytt

Marianne Björklund: Ris är inget att skämta om i Japan – fråga jordbruksministern

maj 22, 2025

Mer solenergi väntas ge ovanligt låga elpriser i sommar

maj 22, 2025

Herregud, vilken insiktsfull roman om kärlek och sexuellt frigjorda kvinnor

maj 22, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?