Sverige är ett glest befolkat och avlångt land med 160 landmil från norr till söder. För att hela landet ska fortsätta blomstra behövs flyget. Om detta råder ingen tvekan. Flyget har en snabbhet och förmåga att kunna hantera tillgänglighet till delar av Sverige som annars saknar vettiga alternativ. För internationell tillgänglighet är flyget med sin räckvidd och korta restider en nödvändighet.
För att Sverige ska vara tillgängligt för näringslivet, för medborgarna i hela landet och för turismen, behövs en välkomnande och effektiv storflygplats som fungerar som ett nav för flygtrafiken och det svenska transportsystemet. Stockholm Arlanda har den uppgiften.
Jag har fått regeringens uppdrag att vara Arlandasamordnare, med Johan Holmér och Anders Svensson till min hjälp. I dag, måndag, lämnar jag min utredning till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Utredningen innehåller nästan 80 förslag som alla syftar till att göra Arlanda flygplats mer tillgänglig och attraktiv, men som också bidrar till att göra transportsystemet runt Arlanda mer tillgängligt och robust.
Jag ser framför mig att området Stockholm-Arlanda-Uppsala kommer att få en stor ökning av befolkningen till 2050. En förtätning av bostäder och arbetsplatser kommer att ske och trafiken kommer att öka på vägar och järnvägar. Jag tror också att flygtrafiken fortsätter öka vid Arlanda flygplats.
1. Järnväg och tågförbindelser. Jag föreslår att Arlandabanan skall användas mer effektivt, det finns utrymme för att fler tåg skall kunna frekventera den. Staten bör förändra förutsättningarna för Arlandabanan, vilket kan ske genom att staten köper aktierna i A-Train AB (Arlanda Express), omförhandlar villkoren inom ramen för nuvarande koncessionsavtal eller säger upp avtalet.
A-train har rätt att ta ut en stationsavgift för påstigande och avstigande vid Arlanda central. Stationsavgiften för en resa med exempelvis pendeltåg ligger i dag på 147 kronor. I mitt förslag avskaffas stationsavgiften. Priset för en resa med pendeltåg i dag till Arlanda kan därmed sänkas från 190 kronor till 43 kronor. Trafikanter skulle då få ett ”basalternativ” till flygplatsen (pendeltåg) och ett ”premiumalternativ” (Arlanda Express). Utredningen föreslår även att Stockholms lokaltrafik AB (SL) skall fördubbla frekvensen av antalet pendeltåg mellan Stockholm central och Uppsala central via Arlanda under högtrafik.
En plattformsförlängning av Arlanda central skulle öka kapaciteten på Arlandabanan. Ytterligare ett förslag är att fler tåg som anländer till Stockholm ska fortsätta och få Uppsala som slutstation. Genom detta förfarande kommer fler passagerare från södra och västra Sverige kunna färdas direkt till Arlanda, utan att behöva byta tåg vid Stockholm central.
Fler tåg som anländer till Stockholm ska fortsätta och få Uppsala som slutstation
Jag vill även se även andra förstärkningar av järnvägen. Exempelvis bör den fyrspåriga järnvägen från Uppsala söderut till länsgränsen genomföras under kommande planperiod. Även en betydande ombyggnad av Stockholm central, inklusive Tomteboda bangård respektive Märsta station och bangård, rekommenderas.
2. Väginfrastruktur och vägtrafik. Delar av väg E4 mellan Stockholm och Uppsala har redan i dag nått kapacitetstaket vid vissa tidpunkter på dygnet – det vill säga det uppstår köer. Jag föreslår som en första åtgärd att Trafikverket får regeringens uppdrag att omgående förbereda breddning av väg E4 i höjd vid Häggvik för att förstärka detta vägavsnitt inför Förbifart Stockholm.
Situationen på väg E4 riskerar att förvärras om inte något görs. Därför behövs en kombination av ”morot” och ”piska” – åtgärder som syftar till att förbättra infrastrukturen, minska bilåkandet mellan Stockholm och Arlanda och samtidigt göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Jag föreslår en översyn av trängselskatten i Stockholm för att minska biltrafiken och bidra till finansiering av förslagen.
Det finns ett antal platser i Stockholms närhet där kollektiva transporter till Arlanda flygplats tar för lång tid. Flygresenärer eller personer som arbetar vid Arlanda flygplats och som bor vid dessa platser använder i dag bilen i mycket stor utsträckning för transport till Arlanda. Utredningen anser därför att Region Stockholm bör tillhandahålla direktbussar med hög kvalitet och komfort från Nacka, Täby, Arninge, Vallentuna, Norrtälje, Märsta, Bålsta och Sigtuna till Arlanda flygplats.
Jag föreslår även en direktbuss från Barkarby (eller annan plats i närområdet, som exempelvis Kungsängen) till Arlanda flygplats.
Utredningen innehåller flera åtgärder för att utveckla förutsättningarna för buss- och taxiverksamheten vid flygplatsen, som inkluderar dynamiska kollektivtrafikkörfält mellan Arlanda och Stockholm.
Utöver detta föreslås en rad andra åtgärder som förbättrar totalförsvarets förutsättningar
Jag bedömer att mina förslag till förbättringar inom väg och järnväg kommer att bidra till ett stärkt totalförsvar. Det kommer att göra infrastrukturen mer robust och uthållig. Utöver detta föreslås en rad andra åtgärder som förbättrar totalförsvarets förutsättningar.
Sverige är ett export- och importberoende land. Vi har under mer än 100 år byggt ett välstånd som är unikt i världen. Om vi skall fortsätta på den inslagna vägen måste vi vara attraktiva för företags- och huvudkontors-etableringar.
Arlanda är en viktig port för det svenska välståndet. Därför bör en satsning göras på infrastrukturen i Arlandaområdet. Jag hoppas att regering och riksdag gör samma bedömning och skapar resurser för genomförande av utredningens förslag till ett Arlandapaket.
Läs fler artiklar från DN Debatt.