Sofia Larsen, Svensk Handel, och Cecilia Nykvist, Teko, skriver i en replik till vår debattartikel att Naturskyddsföreningen missat att vi måste jobba med företagen, och inte mot dem. De skriver vidare att vi inte heller tänkt på politikens viktiga roll i att sätta upp spelregler för företagen. Dessutom påpekar skribenterna att vi inte heller kan komma ifrån konsumentens ansvar.
Vi förstår att Svenska Handel och Teko vill värna företagens intressen och flytta fokus till konsumenten och politiken, som ju också bär ett ansvar, men företagen med ohållbara affärsmodeller har ett mycket stort ansvar för de enorma volymer plagg med kort livslängd som sätts på marknaden i dag. Och företagen ansvarar helt för de försäljningsmetoder som driver på utvecklingen, där konsumenterna lockas till billiga köp.
Utgångspunkten i vår debattartikel är att affärsmodellen ”fast fashion” (snabbt och billigt mode) inte kan bli hållbar. Ett plagg som ingår i en cirkulär ekonomi måste hålla länge, användas länge och till slut återvinnas. Det handlar alltså om att företagen behöver lämna ”fast fashion” och ”ultra fast fashion” bakom sig, och utveckla nya affärsmodeller för att kunna kvala in som hållbara.
När det kommer till regler och ramar arbetar EU med att genomföra strategin för en mer hållbar klädindustri för att komma tillrätta med problemen inom textilindustrin, vilket också nämndes i vår debattartikel. Det handlar om krav på produktpass, ekodesign, producentansvar och förbud att förstöra osålda plagg. Här formas alltså redan en del av spelregler som Svensk Handel och Teko efterlyser, och som organisationerna kan vara med och påverka.
Det är utmärkt att det redan i dag finns svenska textilföretag som ligger i framkant inom innovation och omställning. Det blir ännu bättre när alla företag inom klädindustrin satsar på plagg som konsumenten vill och kan använda länge, och slutar trigga konsumenterna till ogenomtänkta köp. Låt oss samverka kring det.
Läs fler artiklar från DN Debatt.