I ett pressmeddelande konstaterar Transportstyrelsen att antalet personskadeolyckor där elsparkcyklar är inblandade fortsätter öka.
2024 rapporterades 4 476 olyckor i Sverige vilket ledde till att 4 599 personer skadades, enligt en preliminär sammanställning av myndigheten. Det kan jämföras med 3 425 olyckor året dessförinnan.
Khabat Amin som är statistiker vid Transportstyrelsen menar att det för tidigt att dra några slutsatser kring siffrorna.
– Men om man sätter antal olyckor i förhållande till antal genomförda resor eller till total reslängd så ser vi att i till exempel Stockholm har antal resor med uthyrda elsparkcyklar minskat med en tredjedel sedan 2021, enligt statistik från Trafikkontoret Stockholms stad, konstaterar Khabat Amin i ett uttalande och fortsätter:
– Samma utveckling syns inte i olycksstatistiken vilket kan bero på att antalet privatägda elsparkcyklar ökar.
Av dem som skadades är nästan hälften personer under 25 år. Män skadas i två tredjedelar av olyckorna.
Singelolyckor står för drygt tre av fyra tillbud. Kollisionsolyckor med fotgängare och cyklister är den olyckstyp som har ökat mest under 2024 jämfört med 2023 – 59 procent respektive 41 procent.
En tredjedel av elsparkcykelolyckorna inträffade under lördagar och söndagar. Olyckorna på lördagar har ökat mest i förhållande till andra veckodagar under 2024 jämfört med året innan. Hälften av olyckorna inträffade kvälls- och nattetid, det vill säga mellan klockan 19 och 07.
– Olyckorna i gruppen barn och unga under 18 år har ökat mest jämfört med tidigare åren, det är en oroande utveckling, säger Khabat Amin.
Läs mer:
SL förbjuder elsparkcyklar i t-banan på grund av brandrisk
Melbourne förbjuder elsparkcyklar: ”Skräp”