– Det är jätteroligt att det här projektet är i hamn, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).
När två byggföretag för knappt 20 år sedan byggde radhus i Rinkeby och Tensta gick det trögt, husen var svårsålda.
Vem ska köpa de nya radhusen, tror ni?
– De flesta som bor här har inte råd, men de finns de som har fått en bättre ekonomi och flyttat härifrån. Många är stolta över platsen. Det kan också vara nya kommuninvånare som inte har några idéer om var det är bäst och sämst att bo, säger Karin Wanngård.
Anders Österberg (S), som är ordförande i exploateringsnämnden, vi välkomnar barnfamiljer som har flyttat att komma tillbaka till Järva.
– Det är en annan tid, Tekniska museet har öppnat här och vi har bra skolor. Här är det nya Stockholm! säger han.
Förutom radhusen, som blir bostadsrätter, ska det byggas cirka 900 lägenheter och en grundskola i Södra Järva. Dessutom en innehållsrik temalekplats, nya gator och idrottsytor. Stockholms stad anser att det krävs omfattande investeringar i infrastruktur i området för att skapa de stadskvaliteter som behövs.
Skillnaderna i livsvillkor mellan Rinkeby och Tensta och andra delar av Stockholm har ökat, visar stadens analys.
– Det är klart att det här handlar om integration, vi behöver komplettera med bostadsrätter, säger Karin Wanngård.
I Rinkeby är över 90 procent av bostäderna hyreslägenheter.
Riksdagsledamoten Lawen Redar har tagit fram förslag på ny S-politik och vill bygga fler bostäder och riva nedgångna hus i utsatta områden .
– På vilket annat sätt kan man jobba om man på allvar vill bryta segregationen? Vi vill visa att det även på Järva finns andra boendeformer, vi vill förändra de socioekonomiska förutsättningarna, säger hon.
Om tryggheten ökar på Järvafältet och fler får jobb vill fler flytta hit, menar Lawen Redar.
– Det är ett mönster vi ser i Danmark och i Gårdsten i Göteborg.
Markvärdet är lägre i Järva än i mer centrala delar av Stockholm, och marginalerna lägre för byggföretagen. För att kunna utveckla stadskvaliteter i mer utsatta områden kan politikerna besluta om icke lönsamma projekt upp till 500 miljoner kronor.
– Vii flyttar pengar från mer lönsamma byggprojekt. Privata aktörer vill bara bygga i innerstan om de får välja. Vi vill se ett Stockholm för alla, vi kan göra mycket genom att kompletteringsbygga, säger Karin Wanngård.
Den andra delen av de rödgrönas byggprogram handlar om fler hyreslägenheter i villaområden.
Hur går det med det?
– Vi bygger hyreslägenheter längs Beckombergavägen i Bromma och i Örby i Söderort. I de nya områdena Bromma parkstad och Älvsjödalen ska det vara blandat redan från början, säger Karin Wanngård.
Läs mer: Här kan du få en hyreslägenhet