Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 51

DN väljer: Här är de bästa albumen, vecka 51

december 20, 2025
Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

december 20, 2025
Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

december 20, 2025
Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

december 20, 2025
Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Dyra nybyggen och snålt underhåll: Storm inför infrastrukturplanen
Ekonomi

Dyra nybyggen och snålt underhåll: Storm inför infrastrukturplanen

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 29, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Dyra nybyggen och snålt underhåll: Storm inför infrastrukturplanen

Det är måndag lunch vid Tomteboda utanför Stockholm. Dan före dan för Trafikverket. På tisdagen presenteras den stora åtgärdsplanen för åren 2026–2037 med enskilda projekt. Huvudpersonen, generaldirektör Roberto Maiorana, står nu vid järnvägsrälsen.

Han är iförd blå hjälm. Och kritiken haglar över honom och Trafikverket.

DN har i ett flertal artiklar belyst järnvägens kris. Infrastrukturminister Andreas Carlson kritiserar Trafikverkets upphandlingar och bara under denna måndag domineras både DN:s och DI:s papperstidningar om fördyring av nybyggd järnväg och att järnvägens undermåliga status hotar svensk konkurrenskraft.

Underhållsskulden har ökat och är nu uppe i över 80 miljarder kronor.

– Vi bryter trenden med ökande underhållsskuld redan i år, säger Roberto Maiorana.

Men här går uppgifterna isär.

– Underhållsskulden kommer att fortsätta öka under år 2025 med i storleksordningen 4 miljarder kronor, säger Tore Englén, seniorkonsult på WSP. Han stod bakom SJ:s rapport ”Järnvägslyftet” hösten 2023 och har sedan dess fortsatt räkna på 2025 års siffror.

I Trafikverkets budget för 2025 framgår i regleringsbrevet att de lägger 5,6 miljarder kronor på reinvesteringar.

– Vår bedömning är att den tekniskt motiverade reinvesteringsnivån är 9,4 miljarder kronor, alltså att det fattas 4 miljarder, men kommande år ser det lite bättre ut, säger Tore Englén.

Trafikverket, som upphandlar allt underhåll av externa entreprenörer, har fått kritik för att ha valt bort effektiva, dyra maskiner som gör jobben på kortast tid. Detta eftersom de valt lägsta pris för att undvika överklaganden och rättsprocesser från de entreprenörer som inte fått miljardupphandlingar. DN har bara sedan 2014 räknat till 14 rättsprocesser som kostat hundratals miljoner kronor – som skulle ha gått till spåren. Kritiken mot Trafikverket har varit att kontrakten varit alltför korta – och då kan inte entreprenadbolagen räkna hem dyra maskiner.

– Vi tittar på att upphandla längre etapper och större upphandlingar.

Vi kommer in på det så kallade trådbyteståget – en statlig specialmaskin som kraftigt skulle förkorta viktiga moment när järnvägsutrustningen byts. Det ägs av statliga Infranord, men används i Norge på grund av upphandlingssituationen i Sverige – samtidigt som underhållsberget är 80 miljarder kronor.

– Vi kan ge entreprenörer uppdrag över mycket längre tid och då skulle man också ha möjlighet att göra de här investeringarna av maskiner och använda dem i Sverige.

Varför gör ni inte det?

– Vi tittar på hur vi ska kunna göra det, men fram till nu har vi inte gjort det.

Varför inte?

– Det här är ett behov som har vuxit under senare tid men vi är intresserade av att hitta den typen av lösningar.

Är du nöjd med er upphandlingssituation i dag?

– Ja, jag är nöjd med situationen, det måste jag vara. Vi knappar ju in på det eftersatta underhållet och rör oss i rätt riktning.

Många höjde på ögonbrynen redan förra hösten. Då presenterades siffrorna och grunddragen i Trafikverkets stora infrastrukturplan för de kommande 12 åren. Underhållet av järnvägen fick 210 miljarder kronor, en ökning på 5 procent medan vägarnas underhåll ökade hela 48 procent och fick hela 354 miljarder kronor.

Vägarnas totala underhållsskuld skulle därmed betalas till 100 procent, medan järnvägens bara mellan 10 och 15 procent, siffror som bekräftades av infrastrukturminister Andreas Carlson på måndagen.

– Här borde regeringen vara mer kritisk, säger Tore Englén och fortsätter:

– Ska det ta nästan 100 år innan man är ikapp på riktigt? Det är ju orimligt. Trafikverket måste ta fram en plan hur man ska snabba upp.

DN har i flera artiklar också belyst hur hur nybyggnation av järnväg skenat. I en artikel från den 18 september framkom att byggandet av pendeltågstunneln Västlänken i Göteborg kan landa på 56 miljarder kronor – en ökning med 65 procent utöver inflationen. I söndags kunde DN skriva om hur järnvägssträckan från Göteborg till Borås blir en av Europas dyraste att bygga – över 8 miljarder kronor per meter.

Hur kommenterar du det?

– Objekt som blir för dyra måste man kunna ompröva. Det är ju ett ansvar som alla har. Vi har det, entreprenörer har det, kommuner, regioner har det också. Det är lite grann där vi står.

Fakta.Så har vi räknat summorna för underhållsberget

● Det är svårt att få exakta siffror på underhållsberget, som också kallas underhållsskuld eller tekniskt motiverade reinvesteringar. Definitionen av uttjänt järnvägsutrustning är inte huggen i sten. Trafikverket, WSP/SJ och Ramboll/Svenskt Näringsliv har dock alla räknat på det och kommit fram till ungefär samma siffror. DN har valt att redovisa WSP/SJ:s siffror eftersom de finns i serie från 1990.

● Vid beräkningarna har grunddatan av reinvesteringsbehovet baserats på långa tidsserier över investeringar i det svenska järnvägssystemet från Nationalräkenskaperna. Fastprisberäkningen av investeringstidsserierna kommer från Trafikverkets infrastrukturindex.

● Redovisningen sker i 2023 års prisnivå.

● Fram till och med år 2007, hos dåvarande Banverket, beräknades avskrivningstiden som ett genomsnitt av livslängden för de anläggningstyper som normalt förekommer i en järnvägsanläggning – som regelmässigt var 60 år. Från och med år 2008 tillämpas i stället så kallad komponentavskrivning där de genomsnittliga livslängderna spänner från 25 till 110 år, beroende på vilken typ av komponent i järnvägsanläggningen det handlar om.

● Uträkningen av över 400 000 kronor i ökat underhållsberg per timme 2024 kommer från tekniskt motiverade reinvesteringar år 2024 minus prognos över faktiska reinvesteringar 2024/365 x 24.

Siffrorna i de faktiska reinvesteringarna kommer från Trafikverkets investeringsplan som är bifogad till Trafikverkets regleringsbrev för år 2025.

● Att det med nuvarande metoder tar cirka 350 år att byta de kontaktledningar och stolpar som måste bytas det närmaste decenniet, baseras på metoder och tidsåtgång för Trafikverkets senaste sådana projekt mellan Hässleholm och Älmhult samt Göteborg–Alingsås.

Fakta.Nationella planen fördelar 1 171 miljarder

Efter att riksdagen beslutat om den så kallade ramen för den nya nationella transportplanen på 1 171 miljarder för perioden fram till 2037 ska regeringen till våren besluta exakt hur pengarna ska fördelas, efter förslag från Trafikverket. Det skickas in på tisdagen.

Men en grov fördelning har regeringen redan gjort:

● 210 miljarder användas till vidmakthållande av statliga järnvägar,

● 354 miljarder användas till vidmakthållande av statliga vägar inklusive bärighet, tjälsäkring och reinvesteringar samt till statlig medfinansiering till enskilda vägar.

● 607 miljarder kronor användas till utveckling av transportsystemet., alltså satsningar på nya väg- och järnvägsprojekt.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

Ekonomi december 20, 2025
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Ekonomi december 17, 2025

Redaktörens Val

Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

Efter segern – Hanna Öberg bommade pallen

december 20, 2025
Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

Vändpunkt för Syrien när USA slopar hårda sanktioner

december 20, 2025
Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

Mattias Dahlström: Så har nazismens estetik använts genom rockhistorien

december 20, 2025
Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

Professorn om Epstein-släppet: Ser ut som en mörkläggning

december 20, 2025
Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

december 20, 2025

Senaste Nytt

Tvekamp mellan Turner och Constable i unik utställning

Tvekamp mellan Turner och Constable i unik utställning

december 20, 2025
Fler tycker att regeringen uppfyller sina vallöften

Fler tycker att regeringen uppfyller sina vallöften

december 20, 2025
Årets bästa deckare – när författarna själva väljer

Årets bästa deckare – när författarna själva väljer

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?