Hyresgäster i Wonnafast, en hyresvärd som har fastigheter i flera delar av Stockholm, har sedan flera år känt sig prövade när det gäller bristande underhåll.
– Saker blir aldrig avklarade. Det är svårt att få tag i förvaltningen. Det finns bara några få telefontimmar en dag i veckan, och ofta svarar ingen, säger Gunnar, en hyresgäst som vill vara anonym.
Gunnar bor i Wonnafasts hyreshus i Skärholmen som omfattar cirka 315 lägenheter vid adressen Brantholmsgränd.
– Belysningen i källare saknades länge. Hissar har stått stilla i flera dagar. Det finns hyresgäster här som har rullatorer. De måste bäras ner för trapporna. Det är inte värdigt. Utemiljön faller isär, entréportar som blivit slitna, trasiga staket och en lekplats som inte åtgärdas. Man får tjata om allt. Det är omöjligt, säger Gunnar.
– Andra hyresgäster har till exempel fått en ny spis men en smalare variant så det uppstår glipor i köksbänken. Alla hyresgäster klarar inte att fixa sådana saker själva, fortsätter Gunnar.
Hyresgästföreningen uppger att problemen främst rör utemiljö och löpande förvaltning: slitna entréportar, ogräsfyllda rabatter, trasiga staket och åtgärder som drar ut på tiden. I hyresförhandlingarna för 2026 lägger därför Hyresgästföreningen krav på sänkning av hyran för de som bor i Wonnafast.
– Vår bild är att det saknas ett systematiskt underhåll och att det underhåll som motiverat tidigare hyreshöjningar inte syns i praktiken. Vi har dokumentation från platsbesök som ligger till grund för yrkandet, säger Cathrine Ripman, förhandlare på Hyresgästföreningen.
En ny undersökning från Hyresgästföreningen visar att stockholmarna är mindre nöjda med sina hyresvärdar än någonsin. Andelen som anser att hyran motsvarar vad man får tillbaka har fallit till 56,3 procent i regionen.
– Hyresgästerna betalar mer och får mindre tillbaka. När boendekvaliteten sjunker och den ekonomiska oron växer är det tydligt att pendeln måste svänga tillbaka. Därför kräver vi en hyressänkning i förhandlingarna, säger Jonas Lundborg, förhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm.
Hyresgästföreningen uppger också att hyresvärden Wonnafast tidigare försökt säga upp förhandlingsordningen, den överenskommelse som innebär att hyror förhandlas kollektivt.
– Förhandlingsordningen är hyresgästernas skydd. Utan den kan en värd vända sig direkt till enskilda och höja hyran ojämnt, säger Cathrine Ripman.
DN har sökt Wonnafast och dess ägare med frågor men inte nått fram.
Läs mer:
”Jag fick betala full hyra – fast jag inte kunde bo där”
Hyresgäster får allt mindre för hyran: ”boendekrympflation” på rekordnivå
Läckande plaströr måste bytas i prestigebygget – hyresgästerna rasar
















