Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Trumpfoto borta från släppta Epsteinfilerna

Trumpfoto borta från släppta Epsteinfilerna

december 21, 2025
Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

december 21, 2025
Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

december 20, 2025
Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

december 20, 2025
Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Efter prisfallet: Så mycket kostar det att leasa bilen
Ekonomi

Efter prisfallet: Så mycket kostar det att leasa bilen

NyhetsrumBy Nyhetsrumseptember 28, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Efter prisfallet: Så mycket kostar det att leasa bilen

Från 2022 till 2024 har privatleasingen gått från att ha över 60 procent av den privata bilmarknaden till att bottna runt 30 procent, vilket den gjorde i höstas.

Räntehöjningar, leveransproblem och borttagen bonus har tryckt upp månadskostnaden så pass att många bilförare tagit andra vägar när leasingperioden gått ut. Begagnatmarknaden har varit vinnare på utvecklingen med stark tillväxt både 2023 och 2024.

Men nu börjar privatleasingmarknaden åter vädra morgonluft, visar siffror från analysföretaget Vroom. Hittills i år har privatleasingen ökat med nästan 20 procent jämfört med samma period i fjol – och i augusti var 52 procent av alla privatköpta bilar leasade.

Allra tydligast är trenden bland elbilar där andelen privatleasare låg över 70 procent i både juli och augusti.

Ett stabiliserat ränteläge i kombination med ökad konkurrens och ett bredare utbud är en del av förklaringen, tror Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom.

– Vi ser fler erbjudanden nu. När räntorna var höga och många kanske bränt sig på restvärdet blev det för mycket risk. Då började finansbolagen i stället rikta in sig mot traditionella lån. Men nu har privatleasingen kommit in i värmen igen.

Att äga en elbil under en begränsad period ser många som fördelaktigt, tror Thomas Bergman.

– Man slipper tänka på restvärdet och hur länge batteriet håller. Hos den yngre målgruppen har privatleasingen gett tillträde till marknaden på ett annat sätt jämfört med förr då man kanske först köpte en gammal begagnad bil för att sedan byta upp sig.

Utbudet bland elbilar är nu så pass stort att vissa modeller har krupit ned till liknande nivåer som 2021, visar jämförelser.

Volkswagens ID4 kostade exempelvis 4 695 kronor i månaden i september 2021. Ett år senare hade priset gått upp till 6 315, men i dag kan du återigen privatleasa en ID4 för under 5 000 kronor.

Numera är det ID7:an som är Volkswagens storsäljare men bland privatleasingen är det fortfarande ID4:an och ID3:an som är populärast, berättar Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

– Vi ser en bättre marknad nu och har ökat våra marknadsandelar rejält sedan förra året. Privatleasingen har kommit mer och mer och har nog att göra med bekvämligheten. Nu har vi en mer gynnsam kostnadsutveckling med en ränta som gått ner och en krona som stärks.

Även privatleasing av laddhybrider går starkt, enligt Marcus Thomasfolk. Bland de tio mest registrerade bilarna i augusti var sex laddhybrider.

– Vi har lång räckvidd både på Passat, Tiguan och nya Tayron. Vi har inte legat så jättebra till med våra laddhybrider men nu hjälper de här modellerna oss att komma tillbaka.

Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter på branschorganisationen Mobility Sweden, vill inte dra några stora växlar på den senaste månadsutvecklingen, det är fortfarande tydligt att det är företagen som driver både leasing- och elbilsmarknaden, menar hon.

– Tidigare var sju av tio på leasingmarknaden företag, nu är det sex av tio, men förhoppningsvis fortsätter trenden. Nu ser vi många kampanjer och det finns många bilmodeller, något för alla plånböcker.

Hon efterlyser större möjligheter till laddning för att ge privatmarknaden ytterligare skjuts.

– Laddinfrastrukturen måste byggas ut i flerbostadshus, så att fler kan ladda nattetid. Vad som blir billigast att köra kommer ju påverka konsumentens val framöver.

Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

När tomten ersatt släden – här är de juliga konceptbilarna

Ekonomi december 20, 2025
Här får gamla Leaf nytt liv

Här får gamla Leaf nytt liv

Ekonomi december 20, 2025
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025

Redaktörens Val

Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

Trump figurerar på minst två ställen i nya Epsteinfilerna

december 21, 2025
Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

Epstein ska ha försökt pressa 15-årig svensk flicka att ha sex

december 20, 2025
Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

Catia Hultquist: Medierna tappade huvudet i mötet med influerare som Joakim Lundell

december 20, 2025
Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

Existentiell tystnad möter krackelerande svensk välfärd

december 20, 2025
Uppgifter: Alexander Isak fotskadad

Uppgifter: Alexander Isak fotskadad

december 20, 2025

Senaste Nytt

Mats Malm avgår som ständig sekreterare – Ingrid Carlberg tar över

Mats Malm avgår som ständig sekreterare – Ingrid Carlberg tar över

december 20, 2025
Motorhaveri för ryskt fartyg med sanktioner utanför Höganäs

Motorhaveri för ryskt fartyg med sanktioner utanför Höganäs

december 20, 2025
Här är fakta du behöver för att vinna politikbråket vid julbordet

Här är fakta du behöver för att vinna politikbråket vid julbordet

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?