De tekniska störningarna, som startade vid klockan 18, skapade i flera timmar problem hos företag, myndigheter och sjukhus runt om i landet.
Sajten Downdetektor mottog tusentals problemrapporter. 114 14, polisens nummer för icke akuta ärenden, låg nere.
Vid 21.40 meddelade Telia att problemet – ett ”kraftfel” – hade åtgärdats.
Nu återstår för företagets tekniker att göra en djupare analys för att ta reda på vad som hänt och se till att det inte kan inträffa igen, enligt Telias presstalesperson William Fröding.
– Vi bevakar nätet dygnet runt, året om, och förstärker och underhåller det regelbundet. Även utifrån det går det inte att garantera att någonting inte inträffar, säger han.
Dagen efter orsakar felet fortfarande problem för ett antal av Telias kunder:
– Det kan framför allt uppstå vissa eftersläpande problem för funktioner på vår webbmejl och en företagstjänst. Vi beklagar naturligtvis det här och jobbar på att lösa det så snabbt som möjligt, säger William Fröding.
Region Stockholm gick på tisdagen upp i stabsläge på grund av störningarna. Bland annat påverkades trygghetslarm och beställning av färdtjänst och sjukresor.
På tisdagsmorgonen meddelade regionens presstjänst att de fortsatt har stabsläget i gång, trots att problemen är lösta.
Skälet är att det fortsatt finns en del störningar i vissa system.
”Läget i vården är stabilt och verksamheterna rullar på. I regionen är vi fortsatt i stabsläge tills vi ser att alla system är helt i drift”, säger Patrik Söderberg, chefläkare i Region Stockholm, i ett uttalande.
Läs mer här:
Telia: Tekniska problemen är åtgärdade















