Det formella beslutet dröjer någon vecka, eftersom kommunstyrelsen på onsdagen bordlade den del av energipaketet som gällde sol- och vindenergin.
Däremot klubbades huvuddelen, att investera upp till två miljarder för att snabbt öka den lokala elproduktionen med fler gasturbiner alternativt kraftvärmeverk – förutsatt att de drivs med fossilfria bränslen.
Det väntas primärt handla om att utöka kapaciteten i Rya kraftvärmeverk vid Göteborgs hamn, även om någon färdig plan inte är framme.
”Förutom att kunna producera vid bristsituationer i Göteborgs elnät leder denna typ av produktion till förbättrad lokal självförsörjning vid krissituationer”, skriver partierna.
Bred politisk enighet råder när det gäller att snabbt få nya gasturbiner på plats. ”Risken för behov av roterande nedsläckning av elnätet ökar”, skriver partierna till höger – även om de påpekar att Svenska kraftnät ”behöver erbjuda goda villkor” för att det ska bli ekonomiskt hållbart.
Den andra delen av onsdagens förslag till beslut, att låta Göteborg Energi köpa in sig i vindkraft och solcellsparker utanför Göteborg, är man alltså oense om. Den delen bordlades alltså också från högersidan, som har en intern debatt.
– Den frågan är inte lika akut som med gasturbinerna, vi vill se en bred politisk diskussion, säger M-ledaren Axel Josefson.
Liberalernas Axel Darvik anser att det är viktigt att el från vind ökar i Sverige, men ser inte poängen att staden köper in sig i befintliga parker.
– De rödgröna och Centern vill åter leka riskaktörer när vi redan förlorat mycket pengar på elhandeln, resonerar Demokraternas Martin Wannholt.
S, V, MP och C – som har majoritet i fullmäktige – skickar dock med ett krav: ”Hemställan (…) tillstyrks med tillägget att investeringar inom ramen för uppdraget ska kunna visa på god affärsnytta för bolaget”.
Miljöpartiets Karin Pleijel ser vind- och solsatsningen som ”en nyckel”.
– Vi måste vara proaktiva, ligga steget före, för att säkra vår energi och gröna omställning i en mer osäker situation.
Bakom beslutet ligger de senaste årens många larm om en annalkande effektbrist i Göteborg, främst kopplat till industrins stora planer där den batterifabrik som Volvo Cars, fram till nyligen tillsammans med krisande Northvolt, bygger på Hisingen.
Enigheten om kommunens plan för att nå FN:s klimatmål om max 1,5 graders uppvärmning till 2030 sprack i vintras, där partierna till höger nu menar att den inte är realistisk, vill se en ”uppdatering” och menar att Göteborg bör hålla sig till EU:s målvärden.
Det vägvalet har mött kritik från de rödgröna partierna, som nu säger att investeringarna i nya gasturbiner och kraftvärmeverk måste ha förnybart, som biogas eller biodiesel, som ”huvudbränsle”. Bara i nödlägen ska det vara okej att elda med fossila bränslen.
Men partierna M, D, L och KD tvivlar på att det är möjligt.
– Kravet på biobränsle kommer inte bli ekonomiskt rimlig, det är kring 40 procent dyrare, säger Moderaternas Axel Josefson.
Göteborg har i dag inga vindkraftsparker, och sådana har bedömts olämpliga inom kommunens gränser.
Det rödgröna styret och Centern konstaterar nu att det krävs ett nytt ägardirektiv för att Göteborg Energi ska få köpa in sig i vind- och solparker på andra platser i Västsverige, men att det motiveras ”ur ett tillväxt- och omställningsperspektiv som beredskapsperspektiv kopplat till självförsörjning.”
Göteborg Energi talar om att det kan handla om sol- och vindkraftsköp för 500–700 miljoner kronor per år de närmaste åren, vilket skulle kunna bidra med 2,5 procent av stadens nuvarande elbehov.