Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Insamling för Joakim Medin gav 1,9 miljoner kronor på två veckor

maj 12, 2025

Lucas Raymond: ”Speciellt att möta Finland på hemmaplan”

maj 12, 2025

Kina jublar över 90 dagars andrum – men än är det inte över

maj 12, 2025

Han tog pocketboken över Atlanten och signade Ulf Lundells ”Jack”

maj 12, 2025

Konflikten löst – coachas av sin broder i VM

maj 12, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
15°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Electra Hallman spelar Madame Bovary på Dramaten i höst: ”Hon är egoistisk”
Kultur

Electra Hallman spelar Madame Bovary på Dramaten i höst: ”Hon är egoistisk”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Som 22-åring Dramatendebuterade Electra Hallman som Hedda Gabler. Sedan dess har hon bland annat spelat i ”Kung Lear” och Mattias Anderssons ”Uppenbarelsen”.

I höst, nio år efter debuten, gör hon en annan klassisk kvinnoroll på Dramatens stora scen: Madame Bovary, huvudpersonen i den franska romanen med samma namn från 1857. Nu har Electra Hallman precis läst ”Madame Bovary” för första gången – och förvånats.

– Jag trodde att den skulle vara en kärleksroman men jag upplever den snarare som samhällskritisk än ett psykologiskt porträtt av en kvinna. Det handlar om materialism, om att mycket vill ha mera och det finns ett intressant klassperspektiv, säger hon.

I romanen inleder Madame Bovary flera kärleksaffärer vid sidan av sitt äktenskap. Innehållet betraktades som moraliskt förkastligt och gjorde bland annat att författaren Gustave Flaubert åtalades för osedlighet i Frankrike. I modern tid har ”Madame Bovary” ofta lästs som en berättelse om kvinnlig frigörelse.

– Det är tudelat. Hon är kompromisslös, hon sätter lusten och passionen före allt. Man kan läsa det som något feministiskt, att hon frigör sig, men hon är också en bortskämd och egoistisk människa, säger Electra Hallman.

– Jag tycker inte särskilt mycket om henne som figur, men det är ofta lustfyllt som skådespelare, att gestalta någon som inte är helt sympatisk.

För bearbetningen av den klassiska romanen samt regi står den kroatiske regissören Oliver Frljić, som återvänder till Dramaten efter ”Brott och straff” år 2022. Även i den romandramatiseringen hade Electra Hallman en stor roll.

Och visst kommer det finnas likheter, åtminstone visuellt, mellan uppsättningarna.

– ”Brott och straff” var en väldigt kraftfull uppsättning vad gäller både scenografi och ljusdesign. Vad jag kan förstå kommer ”Madame Bovary” också bli bombastisk och stor, de kommer kräma på, säger Electra Hallman.

Förutom ”Madame Bovary” dramatiseras även den ungerska författaren László Krasznahorkais apokalyptiska roman ”Motståndets melankoli” från 1989 och teateruppsättningen av Sara Stridsbergs roman ”Kärlekens Antarktis” återvänder för fler speldatum. Karl Marx ekonomikritiska ”Kapitalet” sätts upp som dansteaterföreställning.

I övrigt bjuder hösten på Dramaten på både komedi och tragedi av Shakespeare: ”Så tuktas en argbigga” respektive ”Hamlet”.

Fakta.Dramaten hösten 2025

● ”Så tuktas en argbigga” av William Shakespeare. Regi Farnaz Arbabi. Premiär 5 september.

● ”Motståndets melankoli” av László Krasznahorkai. Regi Ulla Kassius. Premiär 13 september.

● ”Hamlet” av William Shakespeare. Regi Mattias Andersson. Premiär 27 september.

● ”Madame Bovary” av Gustave Flaubert. Regi Oliver Frljić. Urpremiär 16 oktober.

● ”Svindel” av Sara Stridsberg. Regi Rebecka Hemse. Nypremiär 15 november.

● ”Das Kapital” av Karl Marx. Regi Örjan Andersson. Premiär 6 december.

● Bergmanfestivalen: ”Parallax” av Kata Wéber och ”Dämon. El funeral de Bergman” av Angélica Lidell.

● Unga Dramaten: ”Glow up” av Sandra Beijer och ”Nemesis” av Hanna Nygren och Helle Rossing.

Läs mer: Rebecca & Fiona och Rufus Wainwright till Operan

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Insamling för Joakim Medin gav 1,9 miljoner kronor på två veckor

Kultur maj 12, 2025

Han tog pocketboken över Atlanten och signade Ulf Lundells ”Jack”

Kultur maj 12, 2025

Malin Ullgren: Inget gör mig så rädd som dödsdriften hos den nya högern

Kultur maj 12, 2025

Leif Zern: Åsa Beckman slår in vidöppna dörrar

Kultur maj 12, 2025

Historiska museet utlyser konstnärsresidens

Kultur maj 12, 2025

Dan Jönsson: Historien om Grönland är full av koloniala skamfläckar

Kultur maj 12, 2025

Osexigt men desto mer berörande från Black Sherif på Kägelbanan

Kultur maj 12, 2025

Nu drar Diddyrättegången i gång på allvar

Kultur maj 12, 2025

Kalena: Hur många dockor kommer Trump att tillåta?

Kultur maj 12, 2025

Redaktörens Val

Lucas Raymond: ”Speciellt att möta Finland på hemmaplan”

maj 12, 2025

Kina jublar över 90 dagars andrum – men än är det inte över

maj 12, 2025

Han tog pocketboken över Atlanten och signade Ulf Lundells ”Jack”

maj 12, 2025

Konflikten löst – coachas av sin broder i VM

maj 12, 2025

Livsavgörande ord försvinner ur sjukhusets journaler

maj 12, 2025

Senaste Nytt

Sparnestorn tipsar – så applicerar du börslegendaren Buffetts filosofi

maj 12, 2025

Malin Ullgren: Inget gör mig så rädd som dödsdriften hos den nya högern

maj 12, 2025

Truls Möregårdh slog handen blodig i drönarolycka

maj 12, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?