Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Fartyg på väg till Ryssland på grund utanför Landskrona

maj 31, 2025

Kulturdebatt. Migration är mer än bara flykt från fattigdom och förtryck

maj 31, 2025

I Sydkorea dör folk av för mycket arbete – nu kan de få fyradagarsvecka

maj 31, 2025

Är den gråtande kritikern här för att stanna?

maj 31, 2025

Anna-Lena Laurén: Tysklands speciella förhållande till Israel blir allt svårare att upprätthålla

maj 31, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Electra Hallman spelar Madame Bovary på Dramaten i höst: ”Hon är egoistisk”
Kultur

Electra Hallman spelar Madame Bovary på Dramaten i höst: ”Hon är egoistisk”

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Som 22-åring Dramatendebuterade Electra Hallman som Hedda Gabler. Sedan dess har hon bland annat spelat i ”Kung Lear” och Mattias Anderssons ”Uppenbarelsen”.

I höst, nio år efter debuten, gör hon en annan klassisk kvinnoroll på Dramatens stora scen: Madame Bovary, huvudpersonen i den franska romanen med samma namn från 1857. Nu har Electra Hallman precis läst ”Madame Bovary” för första gången – och förvånats.

– Jag trodde att den skulle vara en kärleksroman men jag upplever den snarare som samhällskritisk än ett psykologiskt porträtt av en kvinna. Det handlar om materialism, om att mycket vill ha mera och det finns ett intressant klassperspektiv, säger hon.

I romanen inleder Madame Bovary flera kärleksaffärer vid sidan av sitt äktenskap. Innehållet betraktades som moraliskt förkastligt och gjorde bland annat att författaren Gustave Flaubert åtalades för osedlighet i Frankrike. I modern tid har ”Madame Bovary” ofta lästs som en berättelse om kvinnlig frigörelse.

– Det är tudelat. Hon är kompromisslös, hon sätter lusten och passionen före allt. Man kan läsa det som något feministiskt, att hon frigör sig, men hon är också en bortskämd och egoistisk människa, säger Electra Hallman.

– Jag tycker inte särskilt mycket om henne som figur, men det är ofta lustfyllt som skådespelare, att gestalta någon som inte är helt sympatisk.

För bearbetningen av den klassiska romanen samt regi står den kroatiske regissören Oliver Frljić, som återvänder till Dramaten efter ”Brott och straff” år 2022. Även i den romandramatiseringen hade Electra Hallman en stor roll.

Och visst kommer det finnas likheter, åtminstone visuellt, mellan uppsättningarna.

– ”Brott och straff” var en väldigt kraftfull uppsättning vad gäller både scenografi och ljusdesign. Vad jag kan förstå kommer ”Madame Bovary” också bli bombastisk och stor, de kommer kräma på, säger Electra Hallman.

Förutom ”Madame Bovary” dramatiseras även den ungerska författaren László Krasznahorkais apokalyptiska roman ”Motståndets melankoli” från 1989 och teateruppsättningen av Sara Stridsbergs roman ”Kärlekens Antarktis” återvänder för fler speldatum. Karl Marx ekonomikritiska ”Kapitalet” sätts upp som dansteaterföreställning.

I övrigt bjuder hösten på Dramaten på både komedi och tragedi av Shakespeare: ”Så tuktas en argbigga” respektive ”Hamlet”.

Fakta.Dramaten hösten 2025

● ”Så tuktas en argbigga” av William Shakespeare. Regi Farnaz Arbabi. Premiär 5 september.

● ”Motståndets melankoli” av László Krasznahorkai. Regi Ulla Kassius. Premiär 13 september.

● ”Hamlet” av William Shakespeare. Regi Mattias Andersson. Premiär 27 september.

● ”Madame Bovary” av Gustave Flaubert. Regi Oliver Frljić. Urpremiär 16 oktober.

● ”Svindel” av Sara Stridsberg. Regi Rebecka Hemse. Nypremiär 15 november.

● ”Das Kapital” av Karl Marx. Regi Örjan Andersson. Premiär 6 december.

● Bergmanfestivalen: ”Parallax” av Kata Wéber och ”Dämon. El funeral de Bergman” av Angélica Lidell.

● Unga Dramaten: ”Glow up” av Sandra Beijer och ”Nemesis” av Hanna Nygren och Helle Rossing.

Läs mer: Rebecca & Fiona och Rufus Wainwright till Operan

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Kulturdebatt. Migration är mer än bara flykt från fattigdom och förtryck

Kultur maj 31, 2025

Är den gråtande kritikern här för att stanna?

Kultur maj 31, 2025

Christian Skredsvig var en mästare på att fånga ljusfenomen

Kultur maj 31, 2025

Clownen Manne: Jag ville bara kunna kommunicera med min döva dotter

Kultur maj 31, 2025

Ståhlis: Den doften visade sig vara en herrparfym

Kultur maj 31, 2025

Tara Moshizi: Jag går in på Filippa K – och dör tristessdöden

Kultur maj 31, 2025

Cosmic Ears upptäcktsfärd är månadens bästa jazzskiva

Kultur maj 31, 2025

Londonkollektivets nya popskiva är en fullträff

Kultur maj 31, 2025

DN väljer: Här är veckans bästa låtar, vecka 22

Kultur maj 31, 2025

Redaktörens Val

Kulturdebatt. Migration är mer än bara flykt från fattigdom och förtryck

maj 31, 2025

I Sydkorea dör folk av för mycket arbete – nu kan de få fyradagarsvecka

maj 31, 2025

Är den gråtande kritikern här för att stanna?

maj 31, 2025

Anna-Lena Laurén: Tysklands speciella förhållande till Israel blir allt svårare att upprätthålla

maj 31, 2025

Byd Tang: Tekniskt lyft inte nog för sjusitsig elsuv

maj 31, 2025

Senaste Nytt

Christian Skredsvig var en mästare på att fånga ljusfenomen

maj 31, 2025

Motståndet gror mot klonföreningar – ett stort beslut närmar sig för fotbollen

maj 31, 2025

Räkna med trafikkaos i dag under Stockholm Marathon

maj 31, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?