Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Ukrainska tonåringar erbjuds pengar för att strida

maj 25, 2025

Andrev Walden: Jag trodde inte jag kunde bli arg – sedan började jag köra bil

maj 25, 2025

Isaks Newcastle får spela Champions League

maj 25, 2025

Över 20 döda i attacker mot Gaza

maj 25, 2025

Susanne Nyström: Därför bryr sig ingen om vad Liberalernas partisekreterare tycker

maj 25, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Elegiska isländska ”När ljuset bryts” fångar ung kärlekssorg
Kultur

Elegiska isländska ”När ljuset bryts” fångar ung kärlekssorg

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 17, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Drama

Betyg: 3. Betygsskala: 0 till 5.

”När ljuset bryts”

Manus och regi: Rúnar Rúnarsson

I rollerna: Élin Hall, Mikael Kaaber, Katla Njálsdóttir, m fl.

Längd: 1 tim, 22 min (från 7 år). Språk: Isländska. Biopremiär.

Ljusröda ögonfransar och blekblå ögon mot en blödande solnedgång. Sårbarheten är monumental i bild, ton och ansikten i islänningen Runar Rúnarssons prisade elegi om ung kärlek, ung död och ung sorg. Allt under en alltför ljus himmel, i ett alltför öppet landskap, långt, långt ute i havet.

Una (Élin Hall) är en späd, ljus konstelev i snaggat hår och herrkläder som kan lära folk att flyga med tankekraft. Una älskar Diddi, som hon spelar i band med och delar en joint med på stranden i öppningsscenen. Deras framtid ska just börja, för nästa morgon ska han flyga och göra slut med sin flickvän sedan tonåren och sedan ska Una och han resa, älska, kanske ha barn.

Men medan Una sover ut i hans studentrum kör hundratals bilister mot sin död i en brinnande motorvägstunnel i en oändligt suggestiv scen förhöjd av gosskörsmusik. Inte förrän en gemensam vän dyker upp på hennes skola nästa dag förstår hon att Diddi tagit bilen istället för att flyga.

Det finns ingenstans att gömma sig. Radhuset där kompisgänget skakar av sig smärtan har perspektivfönster. Det stora kriscentrumet där oroliga anhöriga samlas med Röda korset-personal och polis har glasade väggar rakt ut mot det oändliga havet. Una försöker in i det längsta hålla sin förtvivlan gömd i all öppenhet.

Hennes officiella status är ”bandmedlem” och när Klara, Didis erkända flickvän, ansluter sig till den sörjande skaran har hon patent på den stora sorgen (Katla Njálsdóttir är magnifik i rollen). Men hon är ingen idiot och Una är alldeles för vacker och alldeles för olycklig för att hon inte ska ana hur det ligger till. I en spegling flyter deras ansikten samman på ett sätt som antagligen är magiskt om man inte har sett ”Persona”, för då blir det lite fånigt.


Vi ser känslorna, men vi har knappt lärt känna den döde och har varit för lite med de älskande för att känna dem

Det är Sophia Olssons foto, en subtil musik- och ljudbild tillsammans med det hudlösa skådespeleriet som bär filmen. Känslor uttrycks utan ord. Den knappa dialogen läggs istället på att berätta annat, ge sammanhang och perspektiv på vilka de är.

Det är elegant, men något saknas. Kanske kontraster? Filmen blir ibland lika gränslös och planlös som bilderna. Vi ser känslorna, men vi har knappt lärt känna den döde och har varit för lite med de älskande för att känna dem. Halls lilla triangulära, ljusa ansikte är visserligen förtrollande ”modernt”, men får bära alldeles för mycket av filmens drama. Till slut blir det som en lång, snygg musikvideo och man väntar bara på att hon ska börja sjunga.

Se mer. Tre andra isländska filmer: ”Bland män och får” (2018), ”Lamm” (2021), ”Godland” (2023).

Läs fler film-och tv-recensioner i DN och fler texter av Kerstin Gezelius

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Vecka 21 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur maj 25, 2025

Anders Svensson: ”Hen” fyller 10 år – och fortsätter att väcka känslor

Kultur maj 25, 2025

Bilan Osman: ”Känns ibland som att hela mitt liv består av polisanmälningar”

Kultur maj 25, 2025

Michael Jackson-film skjuts upp igen

Kultur maj 25, 2025

Anna Axfors: Jag har två barn och har fortfarande inte lärt mig att vara mamma

Kultur maj 25, 2025

Åsa Beckman: I Gaza längtar barnen efter mödrarnas famn

Kultur maj 25, 2025

Jessica: Hur fira mors dag när man ingen mamma har?

Kultur maj 25, 2025

Kulturdebatt. Skam är en livsfarlig känsla som utnyttjas av politiska charlataner

Kultur maj 25, 2025

Lankum rör sig lätt och ledigt mellan tradition och innovation

Kultur maj 25, 2025

Redaktörens Val

Andrev Walden: Jag trodde inte jag kunde bli arg – sedan började jag köra bil

maj 25, 2025

Isaks Newcastle får spela Champions League

maj 25, 2025

Över 20 döda i attacker mot Gaza

maj 25, 2025

Susanne Nyström: Därför bryr sig ingen om vad Liberalernas partisekreterare tycker

maj 25, 2025

Ny AIK-seger – trots blodig smäll och utvisning

maj 25, 2025

Senaste Nytt

Så lockade Nytorgsmannen med sprit och knark

maj 25, 2025

Israel varnar för antisemitiska attacker i Kanada

maj 25, 2025

Så mycket kostar det att bli förälder – och så tacklar du det

maj 25, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?