Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Ruwaida Amer: Svälten i Gaza har berövat oss allt

juli 24, 2025

Spionkackerlackor testas som nytt militärt vapen

juli 24, 2025

JVM-skandalen i Kanada: Åtalade spelare frias efter lång rättsprocess

juli 24, 2025

Psykisk ohälsa och självmord bland israeliska soldater

juli 24, 2025

Vattenbrist – grannar anmäler varandra för slöseri

juli 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Elflygbolaget lämnar Göteborg för Los Angeles – trots ministrars räddningsförsök
Ekonomi

Elflygbolaget lämnar Göteborg för Los Angeles – trots ministrars räddningsförsök

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Flytten kommer inte oväntat. Det har sedan tidigare meddelats att de första testflygningarna ska ske i deltstaten New York och i DN har grundaren Anders Forslund bekräftat att han själv flyttat till USA.

Pressmeddelandet från Heart Aerospace kommer med en bild som ska symbolisera steget från Sverige till USA där en illustration visar hur resenärer kliver ombord på det 30-sitsiga planet bland palmer i Kalifornien.

Där nämns att prototypen X1 planeras komma upp i luften senare i år och Anders Forslund säger att ”vår flytt till Los Angeles innebär ett nytt kapitel i Heart Aerospaces resa”, det nämns också att bolaget nyligen ska ha fått in ytterligare 40 miljoner dollar i finansiering utöver de 107 miljoner dollar som säkrades under fjolåret.

Beslutet innebär att verksamheten vid Säve flygplats i Göteborg, där all utveckling av planet skett, ska stängas, skriver bolaget.

– Vi är tacksamma för allt stöd vi fått i Sverige, säger Anders Forslund, men han säger också:

– Eftersom våra kunder, partners och investerare allt mer finns i USA ser vi större möjligheter genom att lägga våra resurser här.

Från början talades det om att inte bara utvecklingen utan även fabriken för att bygga elplanet, det första med eldrift för kommersiell linjetrafik och som designats om till en hybrid där eldriften bara är en del, skulle placeras på Säve.

När den ekonomiska dealen sprack gick budet till Halmstad, men inte heller där lyckades man komma överens.

Det senaste året har flera ministrar i den svenska regeringen haft samtal med bolaget om att, trots allt, förlägga en del av en kommande serieproduktion i Sverige. Den svenska innovationsmyndigheten Vinnova har också sedan 2019 gått in med 28,5 miljoner i stöd.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

När vd:n Anders Forslund stod inför de nordiska transportministrarna i Göteborg i fjol sa han att det krävs besked ”nu” för att vara aktuella för att tillverkningen av ES-30 ska förläggas här.  Under en intervju med DN påminde han om de statsstödda projekten Saab 340 och 2000.

I september i fjol sa Forslund:

– Det är troligt med final assembly, slutmontering, i USA eftersom vi har mycket kunder där. Men jag kan säga redan nu att vissa delar av prototyp X2 kommer att byggas i Sverige. Vi har byggt upp en enorm kompetens i hangarerna på Säve.

Hur det till slut blir med den saken återstår nu att se. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) sa i augusti i fjol, efter ett möte med ledningen för Heart:

– Det är hård konkurrens om Heart Aerospace och den teknik de utvecklar. Därför är det viktigt att ha en god kontakt med bolaget, vilket jag har i min roll. Det skulle förstås vara väldigt positivt med produktion av elflyg i Sverige och jag hoppas och tror att vi ska kunna få produktion av elflyg på svensk mark.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Jonas Fröberg: Bilindustrins panikbroms kan sänka Europas ekonomier

Ekonomi juli 24, 2025

Rysslands krigsdopade ekonomi tappar fart

Ekonomi juli 23, 2025

Fler köper fritidshus – men priserna står still

Ekonomi juli 23, 2025

Källor: EU och USA nära tullavtal på 15 procent

Ekonomi juli 23, 2025

Så kommer IOS 26 och Android 16 att förändra våra telefoner

Ekonomi juli 23, 2025

Felicia Åkerman: Förhandlingarna i Stockholm blir en diplomatisk dans

Ekonomi juli 22, 2025

Dousa om tullhotet: ”Bollen ligger på andra sidan Atlanten”

Ekonomi juli 21, 2025

Här är köpen som kan få fart på Sveriges ekonomi

Ekonomi juli 21, 2025

Postnord får vänta med ellastbilar: ”Otroligt frustrerande”

Ekonomi juli 21, 2025

Redaktörens Val

Spionkackerlackor testas som nytt militärt vapen

juli 24, 2025

JVM-skandalen i Kanada: Åtalade spelare frias efter lång rättsprocess

juli 24, 2025

Psykisk ohälsa och självmord bland israeliska soldater

juli 24, 2025

Vattenbrist – grannar anmäler varandra för slöseri

juli 24, 2025

Lilian Sjölund: Klart de gamla ska kunna bo i sommarstugan – men kommunerna behöver kompensation

juli 24, 2025

Senaste Nytt

Underverken, del 34 av 56

juli 24, 2025

Tåg tvingas köra långsammare på grund av brandrisk – kan bli förseningar

juli 24, 2025

Spelet bakom stängningen: “Talmannen tappade kontrollen”

juli 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?