En otrohetsaffär, ett gäng stökiga cricketfans och ett dödsfall ombord.
Ruben Östlund har kryddat sitt kommande flygdrama med lite av varje. Själv ser han dock fram emot en scen där det inte händer någonting alls.
I uppemot 15 minuter.
– Det är halvt på skämt, men också allvar. Jag vill skapa en scen som får flest människor någonsin att lämna biografen på Cannes filmfestival, säger stjärnregissören.
”The entertainment system is down”, som spelas in i vår, utspelar sig nästan helt och hållet ombord på en Boeing 747, det vill säga en jumbojet.
Som titeln avslöjar har underhållningssystemet ombord slutat att fungera, vilket tvingar passagerarna att ägna långflygningen åt att umgås med varandra.
Efter hyllade ”Triangle of sadness” skämtade teamet om att nästa film skulle bli enklare och spelas in på Ruben Östlunds bakgård.
I stället blev det precis tvärtom, konstaterar producenten Erik Hemmensdorff.
– Jag vet inte om jag vågar säga det. Men det är fyra månaders inspelning, så budgeten ligger runt 270 miljoner kronor, säger han.
Pengarna ska räcka bland annat till de hundratals statister som behövs för att fylla planet.
Men de har också gått till att köpa en jumbojet i England och att frakta den i delar till Budapest, där innanmätet nu byggs upp igen.
För att kunna planera scenerna i förväg har planet även byggts upp virtuellt. Det har gett helt andra möjligheter, konstaterar Ruben Östlund.
Han sätter på sig VR-glasögon och visar runt i flygplanet.
– Keanu Reeves kommer att sitta här. Och här kommer familjen, där Daniel Brühl och Kirsten Dunst spelar föräldrarna, att sitta, berättar han.
Ruben Östlund vann Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes för både ”The square” (2017) och ”Triangle of sadness” (2022). Nu är siktet inställt på en ny fullträff 2026.
Om publiken orkar se färdigt filmen.
För en av scenerna kan bli för mycket vissa, hoppas Ruben Östlund.
En flicka måste vänta en kvart på att få ta över familjens surfplatta. Det öppnar för en scen där publiken får följa hennes rastlöshet i realtid – utan avbrott.
Det kan ge till och med den omtalade spyscenen i ”Triangle of sadness” en match, tror han.
– Trots att det inte finns något konventionellt provokativt innehåll kommer det att bli det mest provocerande jag har gjort, tror jag.