Den tolfte februari förra året skulle Lisebergs nya vattenpalats testköras för första gången. Ett sista moment återstod och det var att ett avledningsrör på undersidan av den gröna rutschkanan ”Rattler” skulle fogas samman. Det borde ha gjorts dagen innan, men då saknades delar. Nu var det stressat för att hinna klart i tid.
Statens haverikommission har granskat det som sedan hände, eftersom en förödande brand bröt ut där 22 personer skadades och en man dog. Kommissionen säger att huvudorsaken var ett bristande arbetsmiljöarbete.
Liseberg är ytterst ansvarig som byggherre för hela projektet, och NCC var deras huvudentreprenör. För just det här sista momentet ansvarade dock en sidoentreprenör, kanadensiska Whitewater och en underleverantör som de i sin tur tagit in för svetsningen.
Arbetet var komplext och utredningen visar att materialet var ett som Whitewater inte brukade arbeta med. Att sammanfoga de svarta avledningsrören med en så kallad elmuff kräver enligt haverikommissionen millimeterprecision.
– I det här fallet handlade det om en marginal på endast 16 millimeter, max, inne i ett rör där man inte kan se, säger utredaren Håkan Josefsson.
De som utförde uppdraget hade ingen utbildning på just detta och ingen brandriskbedömning hade gjorts, varken av Liseberg, NCC eller Whitewater.
– Montörerna hade inte rätt förutsättningar. Det var ett arbete på hög höjd, med extremt stora rör som vägde 92 kilo och som skulle sammanfogas med minsta möjliga marginal. De fick göra det utan att de ansvariga hade planerat för det, kartlagt riskerna och gjort någon bedömning av riskerna, säger utredningens ordförande Kristina Börjevik Koovaniemi.
Brandrisken i rören var alltså inte ens känd på Oceana, när montaget utfördes på ett bristfälligt vis, och branden bröt ut. Granskningen visar också att detta inte var enda gången. Två andra bristfälliga montage hittades i brandresterna under utredningen och i ett av de rören syntes spår av brand, som dock troligen slocknat av sig själv.
Så blev det inte den tolfte februari 2024.
10.03 fångar en övervakningskamera på en parkeringsplats upp den första vita röken från ”Rattler”.
10.04 ökar rökmängden.
10.05 är röken gråsvart till färgen och stiger uppåt.
10.06 väller grå rök in i simhallen och det första larmsamtalet rings.
Inget brandlarm går, för inget finns. Det temporära som funnits under byggtiden är nedplockat veckan innan. Och det permanenta har inte kommit på plats. Men av de 140 arbetarna på platsen hinner alla ändå ut – utom en.
10.20 exploderar brandgaserna och räddningsarbetet på platsen måste avbrytas. Först fyra dagar senare hittas den döde mannen i trapptornet.
Haverikommissionen uttalar sig inte om frågor om skuld eller ansvar.
– Vad gäller dödsfallet pågår en åklagarledd förundersökning. Det vi vill lyfta är vikten av en god säkerhetskultur på byggarbetsplatser. Här har den brustit, säger utredningens ordförande Kristina Börjevik Koovaniemi.
Hur farlig var arbetsplatsen den 12 februrai förra året?
– Ja, vi vet ju att det blev en kraftfull brand med en tragisk utgång. Så den var livsfarlig, säger utredare Håkan Josefsson.
Bygget av Oceana i Göteborg har återupptagits och planen är att Lisebergs vattenpalats ska kunna öppna årskiftet 2026/2027.