Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

EKG: Nostalgi är ett av mina favoritämnen

juni 7, 2025

Elias Rosell: Vi kan inte fortsätta handla med Israel som om ingenting har hänt

juni 7, 2025

Så gör du egen glass som blir ett nyttigt mellanmål

juni 7, 2025

Unrwa-chefen: ”Sverige kommer med tomma ursäkter”

juni 7, 2025

Första Ullevikvällen en väntad hitparad av Håkan Hellström

juni 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Erik Helmerson: Därför är ”Adolescence” världens just nu bästa tv-serie
Ledare

Erik Helmerson: Därför är ”Adolescence” världens just nu bästa tv-serie

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 5, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

”Adolescence”, den brittiska Netflixserien i fyra delar, har blivit årets ”Baby reindeer”. Den sätter ett smutsigt, brittiskt finger på ett samhällsproblem och skildrar det konsekvent inifrån dess minsta beståndsdel. ”Baby reindeer” fokuserade på ett offer, ”Adolescence” på en gärningsman.

Och alla pratar om ”Adolescence”. ”Gastkramande om alla föräldrars mardröm”, skrev DN:s Nicholas Wennö. ”Förtjänar alla hyllningar”, tycker Svenska Dagbladet. ”Det här är på riktigt”, jublar Expressen.

Vad är det som gör serien så framgångsrik? Hur har den blivit ett av världens just nu mest omtalade konstverk?

Visst kan man peka på det hudnära skådespeleriet och på den andlösa realism som uppstår genom att varje avsnitt är filmat i en enda tagning. Men jag har en annan teori. ”Adolescence” följer helt enkelt den regel som tillhör det första en författare får lära sig: Show, don’t tell. Visa, berätta inte.

Jag ska försöka undvika spoilers, men serien handlar om ett brott. En tonårstjej har blivit mördad. En jämnårig pojke är gripen på sannolika skäl. Vad har hänt? Sakta rullas det upp, men det som skildras är inte den vanliga brottsutredningen av poliser med alkoholproblem, besvärliga ex och dålig relation till sina barn. Snarare görs tunga, intensiva nedslag i några av mordets nyckelepisoder, och några av dess centralgestalter.

Det är just detta som är seriens styrka. Vi ser hur djupt och brännande brottet påverkar de inblandade. Vi får själva fundera på vad som ska göras åt brottets orsak.


Det är precis så som bra samhällstillvänd konst ska fungera. Vi ska titta, rasa – och agera.

Och det gör vi. Det pratas ”Adolescence” och dess underliggande problematik lite varstans. Serien ”visar samhället i förfall”, menar Arbetarbladet. Den berättar ”hur barnrummet blev farligt – men rättspsykolog varnar för totalt mobilförbud”, berättar finska Yle.

I upphovslandet Storbritannien stormkokar debatten om seriens nyckelfrågor: ungdomar och sociala medier, nätmobbning, incelkultur, kvinnohat… Nyligen meddelade premiärminister Keir Starmer att den ska visas i landets högstadieskolor.

Och det är precis så som bra samhällstillvänd konst ska fungera. Vi ska titta, rasa – och agera.

Det ropas ofta på att skapande människor måste ”ta ställning” för ditten och datten, men predikande konst är det tråkigaste som finns näst vitt ris. Den som efterlyser budskap vill dessutom aldrig ha något annat ställningstagande än det som de själva redan kommit fram till.

”Adolescence” glöder för att den låter konstnärer göra vad de är bra på: att gestalta.

Läs mer:

Susanne Nyström: Ulf Kristersson måste byta plats med Nooshi Dadgostar

Lisa Magnusson: Jordan Bardella är tvålfager och gillar godis – och han står för en extrem politik

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Elias Rosell: Vi kan inte fortsätta handla med Israel som om ingenting har hänt

Ledare juni 7, 2025

Trump: Inte intresserad av att prata med ”galne Musk”

Ledare juni 6, 2025

Expert: Relationen mellan Musk och Trump är körd

Ledare juni 6, 2025

Peter Wolodarski: Trump förstod inte att han pratade om sig själv och Musk

Ledare juni 6, 2025

Lilian Sjölund: De vill bura in 13-åringar – finns det någon skamgräns för Liberalerna?

Ledare juni 6, 2025

Isobel Hadley-Kamptz: Kanske är adoptionsskandalen så förfärlig att ingen tvingas ta ansvar

Ledare juni 5, 2025

Ledare: Mardrömssiffrorna välter spelplanen för Ulf Kristersson

Ledare juni 5, 2025

Richard Swartz: Vladimir Putin är inte mer galen än du och jag

Ledare juni 4, 2025

Lisa Magnusson: En puss är en våldtäkt – känner du inte det?

Ledare juni 3, 2025

Redaktörens Val

Elias Rosell: Vi kan inte fortsätta handla med Israel som om ingenting har hänt

juni 7, 2025

Så gör du egen glass som blir ett nyttigt mellanmål

juni 7, 2025

Unrwa-chefen: ”Sverige kommer med tomma ursäkter”

juni 7, 2025

Första Ullevikvällen en väntad hitparad av Håkan Hellström

juni 7, 2025

Kontroversiell järnväg i Himalaya invigd

juni 6, 2025

Senaste Nytt

Little Simz håller sig kvar på den brittiska hiphop-tronen

juni 6, 2025

Nygrens succé fortsätter – Sverige slog Ungern

juni 6, 2025

Källor: Felaktigt deporterad man på väg till USA – ställs in för rätta

juni 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?