Vågar man köpa en ny Tesla? Törs man synas i den man redan har eller ska man sälja den illa kvickt för att slippa vara med om ett eventuellt värderas? Det är frågor som är svåra att svara på när det handlar om vilken bil som helst, men som blir helt omöjliga att reda ut när det gäller Tesla.
Här finns ingen historik att luta sig mot, inga tidigare prejudicerande fall som kan peka ut riktningen för vart utvecklingen är på väg. Det som händer med Tesla just nu är kort sagt något vi aldrig har sett i bilindustrin tidigare.
De senaste månadernas försäljningsnedgång är unik. Aldrig tidigare har ett så stort, globalt bilföretag backat så kraftigt. Bortsett från de som har gått i konkurs förstås. Året 2025 började knackigt med en kraftigt minskad försäljning som de flesta trodde kunde bero på att den storsäljande Model Y skulle uppdateras och att köparna väntade in den nya versionen. När försäljningen minskade kraftigt även i februari trodde färre på den förklaringen och nu när mars månads försäljningssiffror är färdigställda ser det nattsvart ut.
Trots att den nya versionen av Model Y har börjat byggas och levereras fortsätter Tesla att backa. Rejält. Tesla sålde bara 911 bilar under månaden, vilket ska jämföras med 2 524 bilar under samma månad förra året, alltså en minskning med 64 procent. Detta på en totalmarknad som ökar och under mars månad som historiskt sett brukar vara stark för Tesla. Det ser likadant ut på flera håll i Europa. Även i Danmark, Frankrike, Nederländerna och Österrike minskar försäljningen för tredje månaden i rad.
Argumentet för att den kraftiga nedgången hittills har berott på att storsäljaren Model Y står inför en uppdatering som merparten av köparna väntar in måste snart avfärdas. Nya Model Y har funnits till försäljning under hela mars månad och man har inte kunnat se mer än en mild inbromsning av raset på vissa marknader.
Teslas breda kräftgång beror sannolikt på något annat. Något mycket mer vanskligt, opålitligt och oförutsägbart än en bil. En människa.
Att den uppdaterade modellen är långt mycket bättre än den gamla, och faktiskt lite bättre än nästan alla konkurrenter, tycks alltså inte hjälpa. Teslas breda kräftgång beror sannolikt på något annat. Något mycket mer vanskligt, opålitligt och oförutsägbart än en bil. En människa.
Det här är en situation vi inte är vana vid i bilsvängen. Inte bara nybilsförsäljningen utan även värdet på hundratusentals begagnade bilar tycks i stor utsträckning påverkas av vad en enda människa säger och gör just nu och det innebär en osäkerhet som aktiemarknaden inte har tyckt om. Totalt har omkring 460 miljoner dollar försvunnit från bolagets börsvärde under 2025.
Priserna på begagnade bilar fungerar till viss del som börskursen. Värdet sätts bara delvis av bilens faktiska egenskaper, som i Teslas fall är väldigt bra och värdefulla, och till väldigt stor del av det förväntade, framtida värdet på bilen.
Händelseutvecklingen kring det amerikanska elbilsmärket har på senare år, konflikten med IF Metall inräknad, varit omöjliga att förutspå och saknar motstycke. Vem vet då vad som komma skall? Kanske är det bäst att sälja sin Tesla innan något ännu värre händer?
Läs mer:
Jonas Fröberg: Därför duger inte Teslas nya el-suv
Provkörning: Teslas Model Y – bättre än tidigare