Oljetankern Kiwala var på väg till Ryssland, visar data över marin trafik. Men när fartyget tidigt på fredagens morgon nådde Estlands ekonomiska zon stoppades det av myndigheterna i Finska viken eftersom det saknade flagg.
– Det är inte tillåtet. Estland utnyttjade sin rätt att stoppa fartyget för inspektion, säger Veiko Kommusaar vid den estländska gränsbevakningen enligt ERR.
Han fortsätter:
– Det är ingen hemlighet att det under senaste året har dykt upp ett antal fartyg i Finska viken utan dokumentation. Och man kan tydligt konstatera att det är en del av skuggflottan.
Fartyget har blivit kvar på platsen medan myndigheterna har gått ombord. Ivo Värk vid den estländska flottan framhåller att de inte undersöker fartyget på grund av skador.
– Syftet med kvarhållandet är att kontrollera fartygets handlingar och juridiska status, säger Ivo Värk vid den estländska flottan.
24 personer befann sig ombord när det bordades och kaptenen är enligt uppgifter till ERR medborgare i Kina medan övrig besättning är från Myanmar.
Enligt fartygsdatabasen Equasis har oljetankern Kiwala bytt flaggstat fem gånger sedan 2022. Senast var fartyget registrerat i det östafrikanska landet Djibouti. Fartygsoperatören har adress i Kina.
”Estland ser mycket allvarligt på misstänkta aktiviteter i Östersjön”, skriver Estlands premiärminister Kristen Michal på X.
Den estländska tidningen Postimees rapporterar att det är första gången som landets myndigheter stoppar ett fartyg som misstänks tillhöra den ryska skuggflottan. Utöver att fartyget inte hade någon flagg skriver tidningen att det även ska ha saknat försäkring, vilket sägs vara vanligt för skepp i skuggflottan.
Estländska myndigheter uppger att fartyget kommer hållas kvar till dess att ”felaktigheterna åtgärdats”.
Fartyget har tidigare belagts med sanktioner av EU, Kanada, Schweiz och Storbritannien. Enligt sjöfartssajten Marinetraffic är Kiwala 244 meter långt och flaggat i Djibouti, skriver Yle.
Läs mer:
Det här är Rysslands ökända skuggflotta i Östersjön