Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Så mycket billigare blir ditt bolån – kolla med DN:s räknesnurra

juni 18, 2025

Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd

juni 18, 2025

Sveriges klimatutsläpp ökade rejält

juni 18, 2025

Pontus Hultén hedras med stor utställning på Grand Palais i Paris

juni 18, 2025

Iran pressar gängen: Attackera israeliska mål så dör Rawa Majid

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » ”Ett dockhem” ger ingen anledning att längta tillbaka till 1980-talet
Kultur

”Ett dockhem” ger ingen anledning att längta tillbaka till 1980-talet

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 30, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Ett dockhem”

Av Henrik Ibsen. Översättning: Klas Östergren. Regi och bearbetning: Daniel Rylander. Scenografi: Richard Andersson. Kostym och mask: Paulina Åhnberg. Ljusdesign: Casper Törneman. Koreografi: Johanna Lindh. Medverkande: Anna Granquist, Mattias Åhlén, Julia Frisberg, Jesper Bark, Patrik Pettersson. Scen: Dalateatern, gästspel på Årsta Folkets hus teater. Speltid: 2 tim 45 min inkl paus.

Ibsens ”Ett dockhem” hör till de eviga pjäserna. Repetitivt återkommande fortsätter stycket att uppfordrande diskutera ansvar, skuld, skam, livslögner… Dockhemmet krafsar rätt in i det mänskliga mörkret och ställer till synes omöjliga frågor. Det som verkar självklart i den ena stunden blir i den nästa en omöjlighet. Eller?

Ibsens pjäs beskriver ett äktenskap byggt på vanföreställningar. När den kom 1879 vållade den stort intresse, liksom skandal. Att tränga bakom borgerskapets tunga draperier och granska kvinnorollen. Dammet yrde.


Tunga ekmöbler har ersatts med svart skinnsoffa och sylvass metallgolvlampa. Mot detta så obefläckade står Paulina Åhnbergs kostymer i illasittande syntet och grälla mönster

När Dalateatern firar sitt 50-årsjubileum med Ibsens klassiker har Daniel Rylander i stället förlagt handlingen till ett permanentkrulligt 1980-tal. Tunga ekmöbler har ersatts med svart skinnsoffa och sylvass metallgolvlampa. Mot detta så obefläckade står Paulina Åhnbergs kostymer i illasittande syntet och grälla mönster. En fantastisk kontrast som tecknar dissonansen mellan yta och innehåll. Allt är så nytt att ögonen repellerar men familjetraumat är lika taggigt.

Den blivande bankdirektören Torvald Helmer (Mattias Åhlén) inbillar sig att hans hustru Nora ( Anna Granquist), hans ”lilla ekorre” och ”sånglärka”, är lycklig med honom och barnen. Att hon älskar att reducera sig själv till förnöjelse för honom. Men Noras tillvaro tecknar en båge av lögner. Utan Torvalds vetskap har hon lånat pengar av Krogstad – Patrik Pettersson spelar fram hans sårbarhet bakom den bryska fasaden – för att bekosta den resa som räddade Torvalds hälsa. Hon har inte bara lånat, utan också förfalskat sin fars namnteckning.


Noras utbrytning och ensamma väg till självständighet var en skräll 1879. 1983 blir det en ofrånkomlighet att satsa på sig själv

Finns det då någon poäng med att förflytta stycket i tid? Kanske eller kanske inte. Noras utbrytning och ensamma väg till självständighet var en skräll 1879. 1983 blir det en ofrånkomlighet att satsa på sig själv.

Den individuella instängdheten är förstås tidlös, men känslorna mellan doktor Rank och Nora blåser sin heta andedräkt genom dramat. Jesper Bark gör Rank till en sensuellt galghumoristisk förtvivlare, en extrem kontrast till Åhléns rigide Torvald. Och så Anna Granquist, här en Nora som bränner ut sig i försöken att kamouflera sanningen. Framför våra ögon går hon sönder, det är plågsamt och mycket berörande när hennes blick brinner mot oss.

Läs fler scenrecensioner och fler texter av Pia Huss.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd

Kultur juni 18, 2025

Pontus Hultén hedras med stor utställning på Grand Palais i Paris

Kultur juni 18, 2025

Sanna: Han var faktiskt rigid, sade hon och skilde sig

Kultur juni 18, 2025

Enastående porträtt av Anton Corbijn på Fotografiska

Kultur juni 17, 2025

Cannesvinnare med Stellan Skarsgård får svensk premiär på Way out west

Kultur juni 17, 2025

Irene Solàs släktsaga stinker, ruttnar, skrevar, smackar och dryper

Kultur juni 17, 2025

Peter Weirs ”Picnic at Hanging Rock” – den hypnotiska filmgåtan som aldrig släpper taget

Kultur juni 17, 2025

Niklas Ekdal: Nu har de iranska mullorna uppenbara skäl att skaffa atombomber

Kultur juni 17, 2025

Hizbollah blev ”husbollar” i SVT:s textning – kritiseras av Granskningsnämnden

Kultur juni 17, 2025

Redaktörens Val

Hedniska thrillern ”The red king” kör folk horror med mopsig attityd

juni 18, 2025

Sveriges klimatutsläpp ökade rejält

juni 18, 2025

Pontus Hultén hedras med stor utställning på Grand Palais i Paris

juni 18, 2025

Iran pressar gängen: Attackera israeliska mål så dör Rawa Majid

juni 18, 2025

Trump kräver ”villkorslös kapitulation” av Iran

juni 18, 2025

Senaste Nytt

Sanna: Han var faktiskt rigid, sade hon och skilde sig

juni 18, 2025

Stjärnfall i fotbolls-EM – här är profilerna som missar

juni 18, 2025

Jan Eliasson: ”Jag som alltid tidigare varit optimist är nu orolig”

juni 18, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?