Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

december 7, 2025
Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

december 7, 2025
Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

december 7, 2025
Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

december 7, 2025
Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ett steg närmare skånsk metro till Köpenhamn
Sverige

Ett steg närmare skånsk metro till Köpenhamn

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 20, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Ett steg närmare skånsk metro till Köpenhamn

Det dånar öronbedövande när borriggen äter sig ner i marken. Det är ett framtidsarbete som pågår här, i Malmöstadsdelen Västra Hamnen.

– Här ska en av Malmös tre metrostationer ligga. Slutmålet är att komma ner på 40 meters djup och dit når vi i dag, säger Per Wisenborn.

Han är trafikledare på Malmö stad och arbetar bland annat med tekniska utredningar kring en framtida Öresundsmetro.

Planerna på att bygga in Skåne i Köpenhamns tunnelbanesystem har pågått i över ett decennium. Redan 2011 publicerade DN en förstasida med rubriken ”T-bana till Danmark i sikte”.

Det var optimistiskt uttryckt. Fjorton år senare har varken Danmarks eller Sveriges regering fattat något formellt beslut – men utredningarna är igång.

Allan Widman, landshövding i Kalmar, har fått i uppdrag av regeringen att ta fram förslag till uppdragsbeskrivning för en strategisk svensk-dansk utredning om transporter över Öresund.

I Malmö pågår arbetet med en fördjupad översiktsplan med tre nya metrostationer, inklusive Malmö C. Som ett steg i ledet utförs nu provborrningar för att undersöka de geotekniska förutsättningarna.

– Vi behöver veta saker ner på detaljnivå för att kunna ta fram ett beslutsunderlag som kan besvara frågor om vad det kostar och vilka risker som finns, säger Per Wisenborn.

I dag tar det omkring 40 minuter att resa från Malmö till Köpenhamn. Med en metro på plats är förhoppningen att restiden ska halveras till tjugo minuter.

Från politikens håll ses en alternativ färdrutt till Öresundsbron som helt nödvändig. När mer gods ska fraktas med tåg istället för lastbil, och när den nya förbindelsen Fehmarn Bält-tunneln mellan Tyskland och Danmark öppnar 2029, kommer bron inte längre räcka till.

– Öresundsmetron är ett sätt att avlasta Öresundsbron när godstrafiken och fjärrtågen ökar. Men den blir också ett sätt att bygga resiliens för vår arbetsmarknadsregion, säger Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt-Jammeh (S).

Med en metrolinje beräknas arbetsmarknadsregionen runt Öresund öka med en miljon människor.

– Vi får en miljon människor fler som kan ta sig till och från jobbet i loppet av en timme. Och vi har ju redan väldigt många arbetsgrupper som pendlar till Danmark, inte minst sjukvårdspersonal. Det här blir ett sätt att skapa robusthet – att samhället kan fungera även om det blir problem med en förbindelse, säger Katrin Stjernfeldt-Jammeh.

På den danska sidan enades nyligen staten och Köpenhamns kommun om att bygga ut tunnelbanan i sydlig riktning. Den nya metrolinjen M5 möjliggör en direktanslutning till Öresundsmetron mot Sverige.

Men arbetet görs inte i en handvändning. Den nya metrolinjen i Köpenhamn ska vara färdig 2036. Sedan dröjer det ytterligare några år innan den skånska sidan kan koppla in sig genom en ny tunnel under Öresund.

– Bygget av Citytunneln här i Malmö gick på 20 år. Men det byggde på att vi som kommun redan hade gjort en massa arbete inför den formella processen och kunde servera det i den formella processen. Och då gick det fort, säger Per Wisenborn.

Notan för den planerade metron beräknas landa på drygt 60 miljarder svenska kronor. Huvuddelen är tänkt att finansieras med biljettintäkter – men även av intäkter från Öresundsbron, kommuner, regioner och EU-stöd.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

Sverige december 7, 2025
80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

Sverige december 6, 2025
Högerextrema marschen fördöms av Kristersson

Högerextrema marschen fördöms av Kristersson

Sverige december 6, 2025
En anhållen för förgiftningar på sjukhus

En anhållen för förgiftningar på sjukhus

Sverige december 6, 2025
Salem rustar med julmarknad inför högerextrem marsch

Salem rustar med julmarknad inför högerextrem marsch

Sverige december 6, 2025
EM-guld i forskning – nu vill 19-årige Dani inspirera unga att våga tro på sin egen nyfikenhet

EM-guld i forskning – nu vill 19-årige Dani inspirera unga att våga tro på sin egen nyfikenhet

Sverige december 6, 2025
S vill ingå tioårspakt med M mot gängen

S vill ingå tioårspakt med M mot gängen

Sverige december 6, 2025
Vulkanutbrott tog ”den stora döden” till Europa

Vulkanutbrott tog ”den stora döden” till Europa

Sverige december 6, 2025
Osynliga gränser och verkliga hot – livet i delade Biskopsgården

Osynliga gränser och verkliga hot – livet i delade Biskopsgården

Sverige december 6, 2025

Redaktörens Val

Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

Johan Esk: Sex, droger och dopningsskandaler

december 7, 2025
Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

Ledare: Ebba Busch har gjort bort sig – och låter någon annan ta smällen

december 7, 2025
Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

december 7, 2025
Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

Bänkade stjärnor, utbytt supertalang och rött kort – ”Tony Tigers” rivstart

december 7, 2025
Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

Kvantdatorn ska förändra allt – men ingen vet hur

december 7, 2025

Senaste Nytt

Lina Lund: ”Fästning Europa” är inte längre ett skällsord i Bryssel

Lina Lund: ”Fästning Europa” är inte längre ett skällsord i Bryssel

december 7, 2025
Ledare: Peter Wolodarski: Trots regnet av beröm kämpade Trump med att hålla ögonlocken öppna.

Ledare: Peter Wolodarski: Trots regnet av beröm kämpade Trump med att hålla ögonlocken öppna.

december 7, 2025
Så griljerar du den perfekta skinkan

Så griljerar du den perfekta skinkan

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?