Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
”En illusion att tro att al-Assad kunde störtas utan blodspillan”

”En illusion att tro att al-Assad kunde störtas utan blodspillan”

december 8, 2025
Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

december 8, 2025
Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » EU: Jag limmar fast mig själv i fatet, och sen fatet i soffan
Kultur

EU: Jag limmar fast mig själv i fatet, och sen fatet i soffan

NyhetsrumBy Nyhetsrumnovember 13, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
EU: Jag limmar fast mig själv i fatet, och sen fatet i soffan

Detta är ett kåseri. Skribenten svarar för eventuella åsikter i texten.

Den senaste tiden har vi sett en stadig uppgång i romantiseringen av diverse japanska hantverkstekniker och -traditioner. Ofta beskrivs de som meditativa – lika stärkande för människan som för föremålet.

Lagningar, förstärkningar och pyssel som utförs under största möjliga koncentration och stillhet. Produktivitet är oviktigt. Genomförandet är allt. Det är inte målet, det är resan. Och så vidare.

Som kintsugi, japanska keramiklagningar. Just kintsugi-tekniken används ibland som en liknelse för hur även människan kan läka från trauman.

Inom traditionell kintsugi används urushi-lack som tillverkas av saven från lackträdet. Lacken, som blir otroligt stark, blandas med guld och används för att limma ihop anspråkslösa men känslomässigt värdefulla prylar – sönderslagna tallrikar och en favoritmugg som tappat örat. Det är ett sätt att hedra en högt älskad pryl, att visa att dess värde är större än dess skada.

Lacken är dessutom så hållbar att lagningen blir den starkaste delen på hela föremålet. Hänger du med i liknelsen? Det är törnarna som gör oss starka. Det är i sprickorna som guldet skiner igenom.

En viktig sak att komma ihåg är att vissa av dessa liknelser och tolkningar är ganska fria. Man skulle ju kunna säga samma sak om en gammal stoppad strumpa, men det känns inte lika romantiskt.

Trots det sitter jag här med ett sönderslaget fruktfat från Frankrike, en favoritmugg utan öra och ett kintsugi-kit som är dyrare än de båda. Kittet innehåller inte urushi-lack utan tvåkomponentsepoxy. Men där finns absolut en liten burk med äkta guldglitter.

Arbetet är fruktansvärt pilligt. Pilligt på en nivå som gör all typ av meditation omöjlig. Jag är rasande. Jag limmar fast mig själv i fatet, och sen fatet i soffan där jag klämmer fast det i ett illa genomtänkt försök att slippa hålla i det medan limmet torkar. Det är guld överallt.

Vid ett tillfälle upptäcker jag att guldlimmet missfärgats. Keramiken är så vass att jag lyckats skära mig utan att märka det. Lagningen består från och med nu och i all evighet av tvåkomponentsepoxy, guld och blod.

Morgonen efter är fatet ändå lagat, starkare än någonsin. Och jag är lite skörare. Men det är ju, trots allt, en gnutta guld i båda våra skador, både fatets och min, som nu läker och kapslar in guldet under huden, i all evighet.

Läs fler kåserier av EU, till exempel om hur nödvändigt det är med kaka för den som bor i hus.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Kultur december 7, 2025
László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

Kultur december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

Kultur december 7, 2025
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025

Redaktörens Val

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

Drogs med av jättevågor – flera döda på Teneriffa

december 8, 2025
Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

Swedbergs stora stund – sänkte Real Madrid

december 7, 2025
Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

Forskare återskapar Pompeji digitalt: ”Detektivarbete”

december 7, 2025
Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

Nigerianska flyganfall efter kuppförsök i Benin

december 7, 2025
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025

Senaste Nytt

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?